Friday 15 September 2017

Day 9 & 10 : Dunedin - Christchurch - Auckland - Gold Coast - KL

What a wonderful world..dah nak habis dah entry aku..Last entry last page..Alhamdulilah.

Dunedin ke Christchurch perjalanan sejauh 361KM lebih kurang 4Jam 27Min..kalau nak balik JB sebenarnye lebih kurang je kan? tapi KL-JB tu highway die macam mana..korang boleh bantai 110-120 tapi ni kejap highway 100KM/H kejap 80 kejap 50 lepas tu masuk bandar pulak ade traffic light..macam ibarat ikut jalan lama lah macam tu.

Sepanjang perjalanan kiteorang ade jugaklah berhenti-berenti kalau nampak cantik je berhenti...sebelum tu kiteorang pergi ke Farmer's market dekat dengan station keretapi Otago. Ingatkan besar rupenye tak banyak pun jual-jual..pergi tengok kejap lepas tu pergi ke bagunan iconic Dunedin Otago Train Station lepas tu terus ke Christchurch..

Otago Farmer's Market

Jual Buah dan sayur segar

Otago Train Station


Kiteorang ade berhenti makan jugak, aku sempat lah masak untuk bekal makan..jadinye jimat jugak. Sampai Christchurch kiteorang berhent dekat PaknSave lagi nak beli coklat..kawan aku nak beli coklat dengan Cookie time untuk bawak balik. Mujurlah semlam dah add on tambah luggage dari 20KG ke 25KG..kalau tak memang tak dapek lah nak nolong.

Southwark Apartment

Dekat Christchurch aku duduk dekat Southwark Apartment bukanlah tengah-tengah bandar pun tapi dekat dengan shopping mall jugak lah. Sebelum tu nak cerita sikitlah kalau kite sewa kereta dekat NZ ni ada dalam perjanjian dia tu kite kena pastikan kereta tu tak kotor sangat kalau pulang kalau tak nanti kene denda weh! Jadi kiteorang ni fikir berapalah harga kalau pergi hantar cuci kereta, kalau dekat sini yelah kan dalam RM10-15 kalau dekat sana?

Cuci kereta sini


Lepas dah berdolak dalik semua, aku ade nampak 1 kedai cuci kereta dia tulis start from $25 kiteorang fikir oh oklahlah kot kalau $25. Tapi entah kenapa tak berhenti pun, tulah kan sebenarnya benda dah ditetapkan..kite je tak tahu. Lastnye kiteorang pun fikir macam tak kotor sangat kot tak pelah. Nak dijadikan cerita kiteorang pun dalam mencari kedai makan Halal, dalam perjalanan tu tiba-tiba nampak subway, kawan aku cakap subway boleh kot kite beli yang tuna. Aku kan kalau bab-bab ni aku serah dekat die je, jadi kiteorang pun berhentilah. Dah park semua nampak pulak tempat cuci kereta sebelah Subway tu, tapi kiteorang tengok orang tu cuci sendiri. Blur-blur ayam sangat kan, aku dengan kawan aku pun tengok-tengok sampailah ke kaunter die konon-konon nak bacalah macam mana nak guna. Adalah sorang dekat kaunter tu aku ingatkan die tengah tunggu kawan die cuci kereta rupenya die punya tempat cuci kereta tu.

"Masuk-masuk" Orang tu cakap dengan aku
" Eh Pandai cakap melayu???" Aku dengan blurnya
"Pandai..." rupenye orang Malaysia uols, dah duduk dekat NZ 30tahun dah.

Adelah borak-borak sikit lepas tu die dengan baik hatinya nak tolong aku dengan kawan aku cuci kereta, sebab bende tu bukanlah susah sangat pun cuma kene cepat, $2 dia bagi masa 2min setengah je tak silap aku. Kire die ade mesin dekat situ, korang masukkan duit lepas tu kene pilih korang nak air ke nak sabun. Kereta macam aku tu dalam $6 ok dah. Die memang siap tolong aku basuh kereta tapi aku buat jugaklah tak adalah tengok je dan yang best part is die cakap "I Belanja U" Allah....terkejut aku!! Alhamdulillah..$6 beb..pada die mungkin sikit tapi kalau kite RM18 banyak jugak lah kan?

Cuma kalau korang tengok tempat die tu ade tulis car & Dog tapi yang bahagian dog tu belah sana sikit. Tak campur lah kereta dengan anjing tak kan guna sabun sama kan? Habis botak anjing tu.

Jadi kalau korang sampai Christchurch bolehlah cari kedai cuci kereta ni, tapi janganlah mintak free!! Selain dari self service dia ada yang auto tu jugak yang ni senang sikit lah cuma mahal sikit $10 keatas. Apa-apa korang boleh tengok website die dekat SINI

Barulah balik pada Southwalk Apartment, nama je apartment tapi bilik die macam hotel-hotel jugaklah. Tak besar sangat tapi selesa, dekat NZ ni rata-rata aku suka hotel atau Airbnb yang aku duduk cuma dekat Ibis dengan Dunedin je aku tak berapa suka sangat. Tapi ok je sebenarnya..

Lepas dah rehat semua, kiteorang pun keluar mencari makan. Mula-mula ingat nak makan kebab tapi tutuplah pulak. Lepas tu cari punya cari jumpalah Burger Fuel, kiteorang order macam biase je sebab ingatkan memang daging die halal nasib baiklah ade staff die yang perasan kiteorang ni muslim jadi die tanya daging ni nak halal ke? Kejut iols...kalau lah die tak tanya..sedap je lah membelasah kan?? Jadinye kalau korang nak makan dekat burger Fuel cakap nak Halal..die akan tulis dekat situ Halal.

Burger die memang perghh perghh perghh!! sedap weh! tapi jangan convert lah..kalau convert menangis rasa. 1 burger kiterorang tu $12.50 (RM38) tulah jangan convert aku cakap.

Halal


Balik ke apartment balik kemas-kemas esok dah nak mulakan perjalanan balik..hari yang sangat panjang untuk kiteorang esok.

Day 10 ---- Last Day

Dah Last day dah, kiteorang keluar awal sebab flight kiteroang dari CHC ke Auckland pukul 9.40AM jadi tak nak rushing, pukul 7.30AM kiteorang dah pergi hantar kereta tapi sebab office car rental ni belum bukak kiteorang kene hanatr dekat Airpark company ni bukak 24jam, kirenye tempat kereta sewa kiteorang ni upah dielah untuk jadi perantara untuk terima kereta yang customer nak pulangkan lepas waktu pejabat. Tapi ade charge $25. Kite hantar kereta dan dieorang akan hantar kite ke airport.

Kiteorang drop beg semua dekat Jetstar lepas tu dah boleh masuk dan rehat tunggu nak berlepas je.

Auckland Airport

Sampai Auckland airport dekat domestik terminal boleh pulak aku pergi jalan kaki ke International terminal padahal ade je shuttle bas, tulah kan kalau otak tak boleh fungsi. Tapi ok jelah tak adalah jauh sangat. Sampai-sampai International Terminal ingatkan macam best sikit airport dia tapi..tak berapa sangat pun. Facilities dia banyak dekat departure hall..dekat luar-luar ni memang mereput jelah korang tunggu dengan kerusi tak cukup. Aku duduk merempat je dekat satu sudut..sebab situ ade tempat charge tapi duduk jelah dekat bawah. Lama jugaklah tunggu bayangkan dari pukul 11AM sampai lah drop baggage kaunter bukak pukul 4.30PM(3Jam sebelum boarding)...tak tahu nak buat ape mati kutu!!

Dekat airport tu ade kedai makanan halal..nama Pita Pit, tapi die ayam je halal. Bila aku mintak die cakap ayam je! pastu yang aku minta tu ayam ke bukan? jadi sebab dah tak memahami dah satu sama laiin aku pun blah jelah, dengan badan dah penat. Mood nak tinggalkan NZ pulak. Kang dengan ko aku buat Roti Pita kang!! Jadi kiteoragn tunggulah beli dalam flight nanti...rindu nasi lemak Pak Naseer.

Byee CHC...


Siap semua..pukul 4.30PM kaunter dah bukak dah drop luggage semua mujurlah sebelum drop tu aku timbang dulu semua maik aihh 26KG lebih sekilo..kiteorang betul kan semua balik timbang balik oklah..ade space lagi 1.5KG nanti nanti wrap semua oklah kot. Siap drop..die akan timbang jugak eh korang punya hand carry dekat situ jadi kalau nak kurangkan drop baggage pun kene hati-hati dengan hand carry..jangan lebih 7KG. Dekat airport tu die ade sediakan tempat nak timbang jadi korang bolehlah timbang dulu sebelum drop..kerja korang senang, kerja staff AA pun senang. 

Departure Hall

Dalam departure hall ni lagi banyak kedai, kalau korang nak beli ape-ape aku cadangkan beli je dalam tu dieorang dah siap tolak GST dah. Kalau korang beli dekat luar macam kawan aku die memang tolak GST tapi nanti die akan past barang tu dekat kedai die dekat dalam pulak,kena ambil dekat sana dah jadi satu kerja pulak kan?. Oh ya, Sebelum  korang masuk depature gate tu kene isi borang eh..borang departure , borang tu ade je dekat luar pintu masuk. Isi dan serahkan dekat immigresen sekali dengan passport korang.

Akhirnya..tibalah masa nak balik, aku dapat seat yang dua orang je dekat belakang. Kalau korang jenis halus-halus macam ikan bilis oklah nak duduk dekat seat tu, tapi kalau macam kiteorang ni macam tak selesa sikit lah lagipun perjalanan jauh beb!! kalau 3 seat duduk 2 orang tak pe.

Auckland - Gold Coast

Dari Auckland ke Gold Coast ambil masa 3Jam lebih..dari time zone NZ ke time zone OZ yang beza 2jam aku rasa lama sangatlah pulak 3 Jam tu.
Sampai Gold Coast kene turun jugak..aku pun tak pasti kenapa sebab flight sama, seat sama cuma die tukar cabin crew lah. Kite kene turun bawa semua beg-beg (Hand carry) kite ikut je jelah international transit...nanti korang kene scan lagi hand carry korang, yang check in baggage tu tak payahlah memang die duduk je dalam flight tu tak turun , hand carry sahaja ya. Lepas tu..korang pergi balik departure hall dekat situ barulah korang tengok monitor dekat mana gate korang..naik flight yang sama. Dari Gold Coast ke KL 8jam weh! dengan seat macam tu..aku memang sangat-sangat tak selesa.

Alhamdulillah kiteorang touch down pukul 4AM siap ambil luggage semua pukul 5AM macam tu, badan pun dah penat seharian kan? kiteorang decided untuk ambil Grab car atau Uber je..check mana 1 murah aku tengok Grab car RM100 lebih sebab mid night kan, tapi bila check Uber dalam RM78.70 oklah ambil Uber jelah..akhirnyaa home sweet home.

Terima kasih NZ..We will keep all the memories and I promise it will never deleted forever! cia sangat! entah betul ke idok nak speaking

Tips:-


1) Waktu NZ beza 4Jam dari Malaysia tapi adakala die jadi 5Jam..masa day light saving tak silap aku.

2) Waktu OZ beza 2Jam dari kite dan masa Day light saving jadi 3Jam..

3) Korang kene ikut masa orang car rental check kereta untuk tanda bahagian calar yang sedia ada dan check balik kiri kanan betul ke tak die tanda, nanti tak ada isu masa korang pulangkan kereta.

4) Korang tak perlukan Visa OZ untuk transit Auckland - Gold Coast melainkan korang nak keluar jalan-jalan dekat Gold Coast.

5) Kalau boleh set time betul-betul supaya dekat Auckland korang tak mati kutu.

6) Bawa Pen siap-siap dalam beg hand carry sebab nanti kene isi borang declaration.

No comments:

Post a Comment

Jalan-Jalan ke Taiwan (8H 7M) - Day 2

Day 2 (Keelung - Heping Island)  Hari kedua, kiteorang akan ke Keelung dan Heping Island naik public transport. Kiteorang naik MRT dan bas...