Friday 15 September 2017

Day 7 & 8 : Invercargill - Kaka Point - Dunedin

😓😓😓 Day 7 dan 8, gigihnya aku..kalau boss aku tengok ni mesti die ingat rajinnya ank buah die kan menaip tak habis-habis. Apelah keje budak ni banyak sangat?? rasa macam tak ada kerja je..pehal die macam busy semacam je kan??

Sorry la boss..iols siapkan blog iolss yang tak seberapa ni..mata pun naik berpinar-pinar nak menaip ni.

Baiklah teruskan Day 7 ting-ting!! Update pasal kesihatan dulu, kesihatan aku Alhamdulillah baik, kawan aku masih lemau..belum pulih tapi better dari semalam. Hari ni kiteorang akan ke Kaka Point, tempat ape kaka point tu kan?? die macam viewpointlah dekat NZ ni..dekat situ ade Nugget point yang awesome dan juga tempat untuk tengok Penguin dan juga seals.

Roaring Bay sign


Dari Invercargill ke Kaka Point perjalanan sejauh 145KM lebih kurang 1Jam 48Min, aku dah cakap kan perancangan Allah tu hebat. Jadi kiteorang dapat sponsor untuk stay dekat Kaka Point semalam bilik yang sangat awesome dengan view laut..adoii cantiknya!!

600Meter Tapi View die cun melecun


Berbanding dengan perjalan sebelum ni perjalanan ke Kaka Point ni singkat je lah 1Jam 48Min, dari Invercargill kiteorang terus ke Nugget Point dulu nak tengok view..sebenarnye Nugget Point, Roaring Bay dengan Kaka Point ni 1 jalan je..kalau dari Balclutha korang memang aku jumpa Kaka Point dulu lepas tu Roaring Bay last sekali Nugget Point. Jadi kiteorang pergi Nugget Point jelah dulu paling hujung sekali..kene jalan sikit nak ke light house tu dalam 600Meter je, tapi perjalanan korang worth it la..view die cantik dan sangat unik. Tempat yang dikatakan paling Ikonik sekali dekat Otago.

Jalan Nak ke Nugget Point


Lepas dah ambil gambar dan tengok keindahan alam..kiteorang ke Roaring Bay nak tengok Penguin, tapi tak adalah pulak..pergi cari makan lah kot. Oklah kiteorang nk pergi check in badan pun dah semakin letih dan tambah-tambah letih bila fikir dan nak balik dah beberapa hari lagi. Tinggal berapa malam je ni..adoi!! tidakkk....bak kate kawan aku "Belum balik dah rindu". Cia cia cia sangat kawan aku ni dengan NZ.

Haere Mai

Sepanjang Jalan Kaki nak ke Light House

Indah Ciptaan Allah

NIlah Dia Nugget Point..Hot n Spicy betul uols ni

Light House

Cardno's Accomodation

Macam aku cakap bilik kiteorang dekat kaka point ni di sponsor jadi yeay!!! aku memang sangat recommended lah pada korang yang nak duduk dekat Kaka point untuk book dekat Cardno's ni sebab bilik die sangat selesa, dia boleh dikatakan macam Airbnb jugaklah tapi boleh jumpa dalam booking.com aku pun tak tahu nak kategorikan dia dalam kategori hotel ke Airbnb. Cukup lengkap degan hall, sofa, meja makan, dapur, coffee maker, bilik tidur, shower..memang selesa sangat! yang penting boleh masak..dan host die nama Laura memang terbaik lah!! aku tak tahu nak cakap macam mana baiknye si Laura ni..

Ada pelangi Petang Di Situ- Ni View dari Unit Cardno's

Parkign Depan unit Cardno's..sea view pulak tu



Cardno's ni tak banyak bilik die ade 2 je unit..jadi siapa cepat die dapatlah dengan review 9.9 dekat booking.com korang rasa?? memang selalu habis lah kan..berebut-rebut orang nak book. Tapi tulah korang kene beli barang siap-siap sebab dekat situ ade 1 je kedai tu pun tutup awal, restaurant pun 1 je dan aku rasa tak halal. Cakap pasal Laura ni memang die terlalu baik lah, cerita-cerita..banyak borak , jangan main-main. Aku pun main taram je kan..oh yeh oh yeh jelah aku. Yes yes no no..alright! have a good day..kalau dengar yang tu kalah slang NZ. Cuba cakap bende lain..harammm tak paham. Aku tengok malam ni akan ade massive aurora..tak habis habis dengan Aurora kan?? tak tahu lah aku..tukar lah pulak misi mencari Che Mat! 😅😅

Laura pun ade cakap dengan aku malam ni Aurora mungkin akan ade, die siap carikan FB semua. Die cakap die akan tengok jugak kalau ade die akan ketuk bilik aku. Tunggu-tunggu sampai pukul 7PM die ketuk bilik aku, die cakap tengah power sekarang ni KP die 7 tapi kiteorang tak nampak apa-apa sebab die cakap bulan terang sangat dengan cahaya lampu neon!! Mungkin kalau kiteorang pergi ke arah nugget point tu mungkin boleh nampak . Aku tengok dalam forecast pukul 2AM paling kuat dan powerful jadi kiteorang gigih kunci jam pukul 2AM.

Sebelum tu kiteorang gigih pergi lagi sekali dekat Roaring bay tu dalam pukul 6.30PM tapi tak de jugak Penguin!! weyy balik laaa pergi mana semua???

2AM..

Perghh!! cantik gile wehh Aurora serius!!!!! bukan aku je kawan aku pun mimpi! 😂😂😂😂 mimpi je weh!! bile bangun pukul 2AM tu pergi tengok tak nampak...walaupun dah duduk depan laut tapi kene jauh dari cahaya-cahaya barulah boleh nampak rupenya. Jadi sambung jelah tidur..
bye-bye Aurora bye bye Che Mat..

Esoknya kiteorang check out awal walaupun Laura cakap boleh check out pukul 11 AM..siap semua kemas-kemas, kiteorang check out jumpa Laura kejap. yes no yes no alright..dah bye bye Laura semua. Dia pun bersimpati kiteorang tak jumpa Aurora..oklah tak ape. Mungkin nanti dekat Dunedin..Christchurch atau pun aku kene bukak IG Farid Kamil pulak lah..nampak gayanya.

Kaka Point - Dunedin

Sebelum apa-apa dekat Dunedin ni aku ade beli tiket Cadbury tour pukul 11AM, bila fikir macam tak sempat nanti terkejar-kejar pulak. Jadi aku hantar email untuk tukar dari pukul 11AM ke 2PM dan Alhamdulillah dieorang balas email tu dan bagi kiteorang tukar dari pukul 11AM ke 2PM.

Kaka Point

Roaring Bay- Pink pink tu Aurora ke??


Dari Kaka Point ke Dunedin tak lama dalam 1Jam 17Min je dalam 100KM, jadi kawan aku pun dah semakin pulih Alhamdulillah..kalau rush semalam tu aku rasa makin teruk. Jadi sampai je Dunedin kiteorang pergi ke Tunnel Beach dulu sebelum menacari  mencari kedai daging halal, malam ni nak membakar daging kambing.

Tunnel Beach

Kalau tengok gambar memang rasa nak pergi, tapi bila sampai..memang pecah lutut nak sampai situ. Korang kene jalan kaki dalam 1Jam macam tu kot die punya anggaran Pergi balik, tempat tu tak adalah jauh sangat tapi sebab jalan die bukit curam tu yang buat lambat tu. Masa pergi oklah..sebab turun bukit. Tapi Bile nak balik..uit uit bape kali kiteorang berhenti, ade bukit tu curam jugak..kalau korang bawa orang tua atau budak budak. Fikir dulu lah sebelum nak pergi tu.

Tunnel Beach

Cuba Tengok Jalan Die

Boleh Tahan Curam


Leckies Butchery

Ni salah satu kedai jual daging yang ade daging halal, die ade sijil dan kalau korang masuk dan tanya ade daging halal tak die orang akan bagi korang daging halal walaupun kedai die ade jugak jual babi..babi je weh aku cakap. 😋 Lepas dah beli semua yang perlu sebelah tu ade kedai jajan-jajan ape lagi kan Fanta Orange lah..beli botol besar.

Sebab lama lagi nak pukul 2PM aku pun ajak kawan aku pergi check in jelah Airbnb lagipun dekat je dengan Kedai daging tu, kalau korang nak tahu Dunedin ni bandar die tak besar sangat tapi padat. Jalan die memang banyak gile simpang dan banyak sangat nama street tu street ni..dan kawasan die pun macam berbukit. Dieorang buat bandar dekat bukit aku rasa..banyak beno naik turun bukit.

Airbnb

Dalam banyak-banyak hotel dan Airbnb yang kiteorang dah pergi Airbnb dkt Dunedin ni aku tak berapa suka sangat sebab Airbnb yang die sdiakan ni tempat orang duduk sebenarnye, jadi adelah barang-barang orang tu. Kiteorang pun jadi takut nak guna banyak sangat benda sebab takut terguna orang punya barang. Rumah pun macam padat dengan barang-barang, jadi itulah yang aku cakap kalau ikutkan perancangan kiteorang kiteorang akan tidur Dunedin 2 malam tapi Allah tetapkan tidak. Alhamdulilah sebab aku tak selesa 1 malam pun tak best 2 malam aku tak tahulah macam mana. Bersyukur sangat sebab dapat tidur Kaka Point 1 Malam.

Host die ok je, macam nenek-nenek dan die ni writer. Die punya instruction mak aihh naik malas nak baca. Kiteorang kalau ade je fikir ape-ape bukak file baca, nak buang sampah bukak file baca, nak masak bukak file baca. Dah membebel pasal Airbnb kiteorang pergi ke Cadbury Factory.

Cadbury Factory

Ape aku nak cakap eh pasal tour ni? aku membayangkan akan adelah dapat tengok macam mana die buat coklat, boleh tengok production dia. Tapi tak ada pun!! tengok video je lepas tu die cakap cakap cakap..jalan jugak dekat kilang tu tapi tak nampak production line pun. Nasiblah aku beli tiket dekat Bookme dapatlah $11 dari harga asal $22 tapi dekat situ ade jual coklat harga die mahal sikit dari PaknSave tapi banyak pilihan. Kalau dekat PaknSave korang boleh dapat $2.75 dekat Cadbury Factory ni die jual $2.90. Pada aku nak pergi situ beli coklat oklah kalau nak ikut tour tak payah kot..masa tour tak boleh ambil gambar. Camera, HP, hand bag semua kene tinggal dalam locker

Korang kene tengok ingredient sebelum beli coklat, kalau ade bahan-bahan yang meragukan tak boleh lah beli eh. Contohnya Gelatin.

Cadbury Factory

KL Aroma
Habis Cadbury Factoru kiteorang ni memang dah craving sup dengan makanan pedas dah, jadi cari-cari jumpalah KL Aroma. Die punya pelayan macam Indonesia tapi masakan Malaysia. aku order sup kambing mamak, nasi putih kawan aku order nasi goreng. Nasi goreng die mak aih portion beso weh! boleh makan dua orang tapi sedaplah..dah lah mintak pedas kan...sampai ke muka pedasnye. 😲 Sedap betul..happy rasa.

Dah kenyang kiteorang pun balik Airbnb rehat..esok pulak Dunedin - Christchurch dan akan berakhirlah perjalanan aku dekat NZ ni.

Esok next entry Dunedin - Farmer's Market - Train Station - Christchurch - Balik

Tips: -


1) Ape beza Nothern dengan Southern Light (Aurora) tengok aku nak bagi tips yang acah-acah bijak 😂 beza dia macam ni kalau die dekat Arctic Circle die disebut Aurora borealis atau pun Northern Light kalau die dekat Antarctic Circle die disebut sebagai Aurora australis atau pun Southern Light. 

2) Acah-acah bijak lagi, Phenomena Aurora ni sebenarnya natural elektrik phenomena dimana ianya akan menghasilkan warna - warni dekat langit. 

3) Aurora jugak di kire dengan KP..makin tinggi KP tu makin powerful lah dan makin senanglah nak tengok atau dieorang guna G1,G2,G3. Korang kene cari tempat yang terhindar dari lampu-lampu kalau bolehlah dekat dengan pantai atau atas bukit.

4) Kalau korang biase google-google nak cari tempat kan tiba-tiba macam tak dapat, lepas tu cari Queesntown tapi die keluar Otago lah ape. Kalau korang nak tau macam Queenstown, Christchurch, Dunedin, Wanaka etc tu semua adalah nama bandar tapi kalau Otago, Canterbury, Southland tu semua adalah Region die. Contoh Bandar Christchurch, Timaru ,Ashburton, Temuka dalam region Canterburry. Bandar macam Dunedin, Oamaru, Queenstown, Wanaka pulak dala Region Otago. 

5) Korang kene simpan no emergency ni 111. Call je 111 nanti ade operator yang akan guide korang macam mana, kalau tak ada credit pun boleh call jangan risau. 

6) Dekat South NZ kebanyakan bandar die ade Airport jadi kalau korang tak banyak masa dan banyak duit bolehlah terbang je, view pun mesti awesome dari atas sane. 

7) Dekat Kaka point ni kebanyakan tempat penginapan ataupun hotel dieorang 1 host akan ade macam 2 unit macam tu je, yang paling banyak pun 9 unit. Jadi kalau nak stay 1 malam dekat sini kene lah cepat. 

8) Dekat Invercargill restaurant halal labih banyak cuma aku tak sempat nak merasa. Boleh google

9) Pakai kasut yang sesuai untuk jalan dekat NZ ni tak payahlah nak pakai Boots dengan heel bagai tak sesuai uols aku lebih sarankan korang pakai kasut yang sesuai untuk hiking atau kasut sport sebab banyak kene jalan kalau nak tengok view ni. Jalan nak pergi viewpoint die pun banyak batu-batu jadi kalau pakai kasut tak sesuai nak jalan aku takut licin. 

10) Sediakan memory yang cukup untuk ambil gambar, rugi weh tak cukup space.

No comments:

Post a Comment

Jalan-Jalan ke Taiwan (8H 7M) - Day 2

Day 2 (Keelung - Heping Island)  Hari kedua, kiteorang akan ke Keelung dan Heping Island naik public transport. Kiteorang naik MRT dan bas...