Saturday 17 December 2016

Sapporo (Day 3)

Hari last untuk berjalan-jalan dekat Sapporo ni. Kebetulan pulak hari ni hari Sabtu. Kalau korang nak tahu Jepun ni kalau hari Sabtu,Ahad die ade tiket 1 Day Weekend pass yang harga die lagi murah dari hari biasa. Pelik kan? selalu kalau kite dekat Malaysia ni makin cuti makin mahal.

1 Day Pass Weekend/Public Holiday (Donichika Pass)

Hari ni kiteorang akan guna pass ni sebab lebih berbaloi-baloi, harga die cuma 520 Yen(RM20) korang boleh naik train  (subway) 1 hari tu sampai muntah hijau. Pass ni korang boleh beli dekat mesin je mana-mana subway station ade. Pass ni korang boleh guna masa hujung minggu (Sabtu/Ahad), Public Holiday dan antara 29 Dec - 3 Jan. Kalau harga biase tiket dalam 200Yen paling murah kalau korang naik turun naik turun dah berapa dah? Ni Seharian, tapi bukan system 24jam eh, tiket ni ikut kire sehari maksudnye dalam tarikh tu je. Jangan fikir 24jam pulak!!

Hari ni kiteorang akan pergi:-

* Crab Market - Seafood Market
* Clock Tower Odori Park - Nak naik Tower
* Nijo Market - Seafood Market
* Susukino -Makan Ramen
* Beli tart dekat Sapporo Station - Kinotoya Cheese tart

Kalau ikutkan harga total tiket train semua hari tu adalah 1190 Yen tapi sebab aku dah beli 1 Day pass tu kire untung lah aku.Double harganye weh!! bolehlah buat makan ramen.

Crab Market

Crab market ni bukak setiap hari dari pukul 6AM-5PM tapi ade juga kedai yang tutup 1 hari dalam seminggu tu. Kedai makan pun ade juga tapi biasenye kedai makan ni bukak petang lepas market ni tutup. Cara nak pergi sini korang boleh baca dekat SINI tempat ni memang macam pasar pun banyak betul seafood dekat sini. Orang-orang die pun peramah, die tak kisah lah korang nak ambik gambar ke ape. Die layankan ajelah. Masa kiteorang pergi tu tak ramai orang, jadi die layankan ajelah kerenah kiteorang ni.

Crab Market


Kiteorang masuk kedai ambik gambar, sekali datang pulak die ni cakap cina dengan kiteorang die ingat Malaysia ni bahasa kebangsaan die Chinese kot. Aku pulak dah tak tahan sangat, aku pun tunjuk lah skill aku. 1 perkataan je aku carutkan cakap, barulah die paham kiteorang ni tak paham ape die cakap. Kiteorang cakap No Chinese English Please!! gile lah..english please ko!!

Seafood


Jalan punya jalan punya jalan, nampak lah ade jual Melon lagi, hari tu memang tak puas makan. Beli lagi sekali. Harga Melon ni memang mahallah, kalau dekat sini pun memang mahal Hokkaido Melon ni.  Tapi rasa die sedap sangat, manis. Korang kena rasa sekali pun jadilah.

Memang Superb


King Crab


Kiteorang sempat makan kentang, sedap tu sedap tapi masin lah pulak. Dieorang ni suke sangat masin, kiteorang ni dah bisik-bisik  masin., tiba-tiba orang tu datang bagi garam. MasyaAllah!! Stroke aku macam ni!!

Crab

Lepas habis pusing segala Crab Market ni, kiteorang ke Clock Tower. Memang hari tu dah pergi dah tapi yang tu malam, ni kitreoang nak pergi siang sebab nak tengok Bandar Sapporo ni dari atas.

Clock Tower 

Aku ni dahlah takut tinggi, nak kena naik tower tu dengan lift cermin macam tu. Ketor beb kaki. Tiket untuk naik atas tu 720Yen(RM28) dekat atas tu korang boleh duduk berapa lama korang suke. Ikut suke koranglah, kalau musim sejuk ni nampak putih je dari atas. Tapi kalau musim bunga memang cantik sebab hijau je. Musim salji ni pun cantik jugak, bukan aku cakap tak cantik.

Harga Tiket


Masa nak naik lift tu aku dengan kawan aku je dengan ade lah pekerja die sorang. Aku ni memang dah seram sejuk dah naik tinggi sangat. Aku tak pandang pun luar. Kawan aku ni dok gelak-gelak, Si Jepun ni pun sengih-sengih, aku ni dah rasa nak terberak tercirit semua ade. Sampai je atas, aku duduk dulu, kumpul kekuatan. Lepas tu baru lah ok sikit, memang syok jugak tengok bandar Sapporo ni dari atas. Tak payah banyak cakaplah aku belanja gambar je.

Odori Park Musim Sejuk

Langit Jepun Memang Biru

Sapporo City

Putih-Putih Salji

Nijo Market

Turun dari Clock Tower kiteorang jalan kaki ke Nijo Market dekat je dengan Clock Tower dalam 10min macam tulah, ikut kelajuan korang jalan. Sini pun macam Crab market jugak banyak seafood. Dekat sini korang boleh beli dan suruh restoran seberang jalan tu masak.

Nijo Market


Lepas dah tengok-tengok, Kiteorang pun terus ke Susukino sebab nak makan ramen Halal. Restoran ni ermm macam mana nak cakap eh. Aku susah jugak nak cakap ni, korang kene exit dekat exit no. 3
Keluar dari exit No.3 tu terus belok kiri, straight je. Korang kene lintas beberapa jalan lah. Sebelum jumpa kedai ni. Kedai ni dekat dengan jalan besar jadi jalan je lah terus. Signboard kedai memang tulis Jepun je, jadi macam kiteorang aku screen shot rupe kedai tu macam mana.

Susukino Ramen Halal (Horyu)

Kedai die memang kecik dalam die aku rasa boleh muat dalam 20 orang je kot, itu pun dah macam sadin dah. Menu untuk Ramen halal ni tak banyak 3 Jenis je. Die akan bg korang menu yang halal. Harga die semangguk 1080 Yen(RM41) aku ambik yang normal je, ade jugak size besar tapi yang normal pun dah cukup kenyang dah. Memang terangkatlah makan Ramen ni masa musim sejuk, sedap sikit rasa. Ni pertama kali aku makan Ramen, awal suapan tu macam erkk..peliknye rasa. Tapi lepas dah hirupan demi hirupan tu sedap pula.

Nilah Kedainya


3 Je Menu Halal

Muslim Friendly Menu


Ramen


Habis makan, kiteorang nak ke Sapporo Station pulak nak mencari Kinotoya Cheese Tart. Aku ni bab makan aku serah je kat kawan aku sebab die memang suke sangatlah search makanan halal sedap dekat Jepun ni. Aku tiru je, kalau pergi Lawson ke 7 E ke ape die ambik aku ambik dan selalunye memang sedap pun, jadi nak memudahkan kerja aku. Aku tiru je!!

Kinotoya Cheese Tart 

Nak mencari kedai ni dalam Sapporo station pun masalah jugak, last-last tanye je information kaunter. Sampai kedai tu kena beratur kejap, 6 Biji 1000Yen(RM38) tapi memang berbaloi rasa die. Pada aku sedap lah, kalau suruh pilih Kinotoya ke atau Pablo aku pilih Kinotoya sebab die punya kulit tu ranggup dari Pablo. Tapi cheese die tu sama sedap lah, dua-dua pun sedap.

Cheese tart


Habis semua, kiteorang pun balik. Kemas-kemas esok pagi dah nak kene pergi Airport dah, flight kiteorang ke Tokyo esok pukul 9AM, jadi kene ambik train pertama lah kalau tak memang bye2 lah jawabnye.

Balik tu aku message Host untuk bagitau kiteorang esok check out pukul berapa jadi die senang nak aturkan dengan orang nak bersihkan rumah. Kot-kotlah ade orang lain pulak nak masuk lepas kiteorang.

Tips:
1) Dekat Jepun ni walaupun cuaca die sejuk tapi kalau makan mesti die bagi air sejuk berais, kalau tak berais pun die akan air kosong sejuk dan biasenye free air tu.
2) Vending Machine memang banyak sangat, kalau korang nak beli air kena tengok die warna merah ke Biru. Kalau Merah kat maknanye Panas, kalau Biru Sejuk. Jangan salah tekan pulak.
3) Station Train die akan tutup semua korang tak boleh masuk dalam station selagi dieorang tak buka pintu dan biasenye 30Min sebelum train pertama baru lah gate buka.
4) Kalau kedai makan tu penuh biasenye korang kene tunggu dekat luar dan dieorang akan letak kerusi dekat luar untuk korang duduk dan tunggu. Biasalah kalau rumah pun sempit inikan pulak kedai kan??
5) Kalau duduk dekat Airbnb korang kena jaga lah sikit jangan buat bising sebab ade jugak jiran-jiran lain duduk dekat situ. Kalau korang bising nanti Jiran korang akan complain.
6) Kalau nak tengok nama jalan korang kena tengok dekat atas lampu traffic light biasenye ade dekat situ.
7) Rajin-rajin tengok FB pasal makanan halal Jepun jadi korang senang nak tengok mana halal mana tak. Kalau masuk Lawson atau 7E senang lah nak cari mana produk boleh beli atau tak .
8) Selain dari 7E dengan Family Mart, Lawson ni pun memang banyak bersepah-sepah dekat Jepun ni. 

No comments:

Post a Comment

Jalan-Jalan ke Taiwan (8H 7M) - Day 2

Day 2 (Keelung - Heping Island)  Hari kedua, kiteorang akan ke Keelung dan Heping Island naik public transport. Kiteorang naik MRT dan bas...