Sunday 18 December 2016

Sapporo - Tokyo (Day 4)

Hari Ke-4 dekat Sapporo dah terakhir di kawasan paling sejuk di Jepun ni, walaupun bukan hari-hari Salji sebab kiteorang pergi awal bulan December. Dalam 4 hari ni Allah bagi juga tengok salji turun 1 hari itu pun dah cukup bersyukur dah. Kalau korang nak hari-hari salji, nak salji sampai ke lutut korang pergilah pertengahan December atau akhir sampai ke Januari kalau tak pun korang boleh naik kawasan untuk main ski tu situ memanglah banyak saljinye.

Train Pertama

Lepas aku dah check train pertama dari station Minami-Hiragishi yang dekat dengan kiteorang ni pukul 6.07AM jadi untuk pastikan kiteorang dapat naik train tu. Kiteorang keluar pukul 5.15AM tak silap aku awal gile!! sejuk ketor-ketor masa tu.

Lepas je solat terus keluar, jalan kaki ke station memang tak jauhlah. Sampai-sampai tengok ade teksi beratur jadi aku fikir mungkinlah dah buka train station ni. Tapi tengok-tengok tutup lah pulak. Tak bukak pagar lagi, jadi kiteorang tunggu jelah dekat tangga.

Dalam 5.30AM macam tu barulah dieorang buka gate, beli tiket macam biase. Macam biase jugakalah kene tukar JR dekat Station Sapporo, lepas tu aku pun terus naik train ke New Chitose Airport. Sampai Airport dalam pukul 7.15M bapak cepat!!

Peach Airlines

Sebab aku tak nak buang masa naik train dari Sapporo ke Tokyo yang berjam-jam lamanye dan boleh tahan mahal juga, aku pun carilah kot-kot ade flight murah dari Sapporo ke Tokyo. Aku  guna skycanner je masa tu dan untuk pengetahuan korang sky scanner ni tak semua airlines die masukkan eh. Ade juga yang die tak compare. Disebabkan aku ni kali pertama guna skyscanner nak mencari-cari jadi aku ingat die dah compare segala airlines yang ade atas muka bumi ni. Rupanye tak pun,tapi tak kisahlah tu kire banyak juga lah.

Peach Airlines


Airlines yang paling murah masa tu adalah Peach Airlines, syarikat tambang murah Jepun. Dari Sapporo ke Tokyo ambil masa dalam 1 Jam 45min tiket kiteorang dapat masa tu 10,740 Yen(RM407) untuk dua orang jadi sorang dalam RM203.50 harga ni dah termasuk tax segala macam dan die ade cabin luggage 10Kg eh. Jadi tak payahlah susah-susah nak beli luggage, kalau 10Kg tu oklah untuk kiteorang.

Macam aku cakap tadi kalau korang nak check harga tiket skyscanner memang salah satu website yang senang nak compare harga dan jimat masa nak check tapi ade juga airlines yang die tak masukkan macam aku ni dah habis beli semua barulah kawan aku cakap dia ade baca orang dapat tiket murah dari Jetstar sebab Jetstar buat promosi bile aku check memang murah pun masa tu dalam RM99 je. Tiket pun dah beli, tak payah nak mengenang sangat benda dah beli tutup mata sudah.

Bile dah sampai awal ni kiteorang ingat bolehlah nak check in awal kan, macam kat sini sampai je boleh dah check in. Tapi Peach ni lain macam sikit aku tengok, sampai kaunter tengok kaunter tutup orang pun tak ada dengan kiosk untuk check in pun die selubungkan. Rupenye cara die kita cuma boleh check in 90Min sebelum flight kita je masa tu barulah die akan buka kaunter dan on kan kiosk tu. Macam-macam hal, gitu pun boleh. Contohnye kan kalau die bukak kaunter dan on kan kiosk tu untuk flight ke Tokyo lepas tu korang punya flight ke Osaka lah contohnye dalam 3 Jam lagi, kalau korang try nak check in tak boleh beb!! ko kene tunggu next session punya yang untuk Osaka pulak. Memang syarat die 90Min sebelum baru boleh check in.

10kg

Masa nak check in tu kiteorang pun timbang lah beg tengok-tengok ok baru dalam 9Kg lebih sikit. Kalau Air Asia ni dah kene dah. Dah masuk semua, bolehlah relax sikit sementara tunggu flight ni boleh lah aku update buku nota aku, sampai dah ingat dah pergi mana. Nak recall pun susah dah.

Duit Lebih

Masa dekat Sapporo kiteorang budget dalam 40,000Yen(RM1518) untuk dua orang lah 4 hari tu termasuk semua segala-segalanye. Tapi akhir sekali ade duit lebih lagi 16,000Yen(RM607) lebih kurang lah, jadi kiteorang masukkan duit tu ke Tokyo punya budget bertambahlah budget dekat Tokyo boleh lah berjimba lebih lagi. Tulah untungnye kalau korang revised setiap hari itinerary dengan korang kire duit korang setiap hari jadi tak adalah lari sangat budget.

Itinerary


Tokyo

Dalam flight Peach ni die lebih kurang macam Air Asia juga jual-jual, korang tengok lah dekat poket seat tu kot-kot ade yang menarik nak di beli, masa ke Tokyo ni kiteorang tak tengok, tapi masa nak ke Osaka ade jugak lah tengok dapatlah beli tiket train murah. Jadi kene kepoh sikit, tengok sekali bende dalam poket seat tu.

Narita Airport

Kiteorang mendarat dekat Narita Airport, Aiport ni jauh sikit kalau nak ke Bandar Tokyo dalam 1Jam Lebih, kalau Haneda Aiport tu dekat sikit nak ke Bandar mungkin tak sampai 1Jam pun.

Pasmo

Dekat Tokyo ni aku guna IC card Pasmo die lebih kurang macam Touch n Go macam tulah, korang kena topup untuk guna. IC Card ni korang boleh beli dekat Machine je ade option dekat situ, die sebenarnye banyak dangat IC card korang pilih jelah mana korang nak. Ada juga yang ade discount macam tu. Yang tu korang kene buat research sikitlah, ada guna 1 Day Pass macam tu jadi ikut keperluan korang nak yang mana.

Pasmo


Nak beli Pasmo ni die ade deposit jadi macam kiteorang ni terus je top up dengan Deposit sekali, kiteorang topup 2000Yen(RM80) + Deposit 500Yen(RM19), nak top up paling kurang 1000Yen lepas tu 2000Yen, 3000Yen macam tulah. Tapi kalau korang tap dekat gate tu die tak akan tunjuk 500Yen tu, apa yang korang nampak cuma duit yang korang top up je. Deposit tu tak boleh guna, deposit tu kalau korang pulang kad barulah korang dapat balik 500Yen tu.

Masa nak beli Pasmo tu korang bolehlah tulis nama atas tu dan juga nombor telefon sebab kalau lah tercicir kan dieorang bolehlah contact korang balik. InsyaAllah orang Jepun ni jujur.

Apa yang aku suka pasal Pasmo atau IC Card ni die boleh guna dekat Lawson atau 7 E atau pun ade setengah-setengah kedai yang kita boleh bayar guna IC Card dekat vending machine pun boleh guna mane eh lagi banyaklah nak ambik locker,dekat parking lot, bas pun boleh. Jadi kalau masa tu korang dah nak balik lepas tu dalam card tu adelah lagi duit sikit-sikit boleh lah korang licinkan dengan beli barang dekat Lawson kalau tak cukup duit dalam card tu korang boleh top up dengan cash masa bayar. 

Airbnb

Apa yang paling aku suka pasal Airbnb dekat Tokyo ni sebab die dekat dengan Station JR sampai boleh dengar bunyi train, tapi tu tak ada masalah sangat . Kalau dah penat tu bunyi bom meletop pun tak boleh buka dah  mata.

Sebelum sampai tu aku macam biaselah message host dulu tanya pukul berapa boleh masuk dan dieorang cakap boleh je masuk pukul berapa pun. Alhamdulillah, boleh terus masuk. Boleh lah rehat-rehat kejap solat ke ape yang patut, tapi Airbnb dekat Tokyo ni kecik sikitlah dari Sapporo. Tempat masak pun limited je, toilet lagilah compact betul.

Dari Airbnb


Dekat Tokyo ni memang mahal sikitlah Airbnb kalau nak cari Hotel atau hostel pun dah mahal kan? dengan toilet dekat luarnye, lepas tu kene share pulak tu. Ade tu duduk dekat dorm bagai, kalau yang tak kisah tu tak ape. Aku memang tak pernah cuba lagi dan aku memang bukan jenis macam tu. Tu memang kelemahan akulah, maafkan aku ya!! Untuk Airbnb apa yang aku suka sebab privacy, harga pun lebih kurang je kalau korang duduk dekat hostel die kire kepala 1 kepala RM 100 contohnya lah tapi kena share segala bagai. Kalau Airbnb korang boleh pilih untuk ambil option yang entire house jadi tak adalah korang share dengan siapa-siapa.

Panda Club

Aku pilih untuk duduk dekat Panda ni, harga semalam RM229 jadi untuk 3 Malam RM689 sorang dalam RM114/Semalam. Oklah tak share dengan siapa-siapa siap ade poket wifi lagi lepas tu dekat dengan station JR Otsuka. Bereh lah senang tak payah susah-susah. Boleh check dekat SINI

Sumiyakiya

Dah siap semua kiteorang pun keluar balik nak pergi cari makan, kawan aku ni dah terliur tengok Amar Bahrin dengan Amyra Rosli hari tu makan dekat Sumiyakiya jadi nak lah juga makan dekat situ. Aku macam biaselah bab makan ni aku ikut je kawan aku, memang aku tak banyak bunyi.
Punya lah mencari jalan pusing-pusing last-last jumpa, tapi masalahnye tutup pulak!! Moral of the story sebelum korang pergi kena check dulu kedai buka ke tutup hari tu. Hari Ahad Sumiyakiya ni tutup ya adik-adik dan kakak-kakak.

Euno - Ameyayokocho Market

Akhirnye sebab dah lapar sangat sepanjang hari ni kiteorang cuma makan Sushi Tuna Mayo je itu pun masa kat Aiport Sapporo pagi buta tu. Lepas tu tak makan ape dah sampailah ke malam. Nasiblah kawan aku ni dah pernah pergi Tokyo jadi die cadangkan pergi Euno Park dekat situ macam ade night market nama die Ameyeyokocho Market sebutan die Amey ya yo ko chok lebih kuranglah sebutan die(lebih dari Jepun aku ni) tempat ni lebih lurang macam Petaling Street. Kalau nak beli T-Shirt I Love Tokyo ke bolehlah dekat sini ade orang jual 1000Yen(RM38) je. Kalau tempat lain mungkin mahal jugak.

Kiteorang naik train menghala ke Euno, paling senang bile naik JR khasnye Yamanote line die punya laluan tu pusing-pusing situ jugak sebab die memang 4 segi macam tu je. Korang tak akan salah naik train JR sebab die akan lalu jugak situ, cumanye kalau korang salah naik die akan jadi lama lah.

Yamanote Line


Kebab 

Dekat Ameyayokocho ni banyak sangatlah yang jual Kebab, tapi ade 1 Kebab ni memang sedap sangatlah pada aku, aku tak tahu lah sebab dah lapar sangat ke ape kan? Tapi memang daging die sedap juicy dengan rasa die lagi, terbaiklah!! Harga kebab dalam 500Yen(RM18) - 700Yen(RM26) ikut apa yang korang makanlah.

Kebab Sedap


 Lepas makan tu kiteorang jalan-jalan, beli lah lagi kebab sebab nak buat makan balik nanti, beli nasi kebab dekat tempat lain pulak, tapi tak sedap macam yang first kiteorang beli tu.

Habis pusing Ameyayokocho kiteorang pun balik, esok nak jalan lagi. Sepatutnye konon-kononlah nak ke Disneysea sebab ade duit lebihkan dari Sapporo tapi macam dah malas nak mencari tiket kiteorang pun revised balik itinerary untuk esok.

Tips:-
1) Kalau pergi musim sejuk ni memang cepat gelap jadi masa nak berjalan tu macam terhad sikit. Pandai-pandailah nak budget masa.
2) Banyak jual Kebab dekat Tokyo dan Halal dekat Tokyo pun banyak.
3) Kalau korang nak beli Panadol atau Aspirin memang dieorang tak jual dekat Lawson/7E korang kena cari dekat Drug Store atau cari dekat Farmasi.
4) Untuk remaining balance dalam Pasmo tu amount tak masuk deposit kalau 220Yen ke bawah memang die tak refund dah. Contohnya Remaining balance dalam kad korang ade 100Yen lepas tu deposit 500Yen korang tak akan dapat pun 100Yen tu sebab kurang dari 220Yen. Baik guna je beli barang.
5) Kad Pasmo ni akan expired lepas 10Tahun dari tarikh last korang guna, jadi kalau yang dah beli tu simpan kalau korang nak pergi lagi Jepun dah tak payah nak beli lagi, top up je. 

No comments:

Post a Comment

Jalan-Jalan ke Taiwan (8H 7M) - Day 2

Day 2 (Keelung - Heping Island)  Hari kedua, kiteorang akan ke Keelung dan Heping Island naik public transport. Kiteorang naik MRT dan bas...