Friday 16 December 2016

Sapporo- Otaru (Day 2)

Masuk Day 2


Kalau aku makin lama tangguh makin tak ingatlah segala bende yang jadi, walaupun aku ada juga tulis dalam buku nota. Tapi tulah, bila dah jalan lama sangat ni banyak juga aku tangguh nak tulis.

Sapporo-Otaru

Hari ni macam dalam itinerary aku, kiteorang akan ke Otaru. Sejak malam tadi tidur tak lena sebab dah google dah katenye malam nanti nak snowing, aku bangun selak langsir tengok. Macam tak nampak ade snow, lepas tu aku terbangun. Aku tengok betul-betul atas jalan Penuh putih. masa tu aku kejut je kawan aku tak kirelah masa tu baru pukul 3AM tak silap aku. Tapi tak nampak pun salji turun, mungkin kiteorang rasa macam tengah  malam lah tu turun.

Depan Airbnb


Lepas dah mandi solat semua, masa dekat Jepun walaupun masa die awal sejam. Tapi al maklumlah musim sejuk jadi walaupun Subuh die lebih kurang je dengan Malaysia dalam 5 Lebih macam tu, tapi bile malam tu cepat gelap dalam pukul 4PM dah maghrib dah. Tu yang kiteorang masa dekat Jepun pukul 8PM dah tidur dah sampai tengah malam tu bangun-bangun fikir bile lah nak Subuh ni. Lama sangat tidur sampai pening kepala.

Kiteorang masa tu turun dalam pukul 8AM tak silap aku, turun tangga. Rasa sejuk semacam je hari ni. Bile turun anak tangga tu kawan aku tengok cermin, tiba-tiba die menjerit. Aku ni biaselah blur sentiasa. Die mampu tunjuk je kat cermin aku dah apehal dengan die ni?? Die nampak hantu ke ape??
Bile aku tengok sekali rupenye salji turun!! Ape lagi berlari lah kiteorang turun tangga, memang macam orang baru keluar gua. Sampai dekat luar tu kawan aku dok lompat-lompat atas jalan. Aku tak tahu lah kalau orang Jepun tengok geleng kepala die aku rasa. Tapi aku pun jaku jugak. Alhamdulillah memang hajat dah tercapai dah.

Salji Memutih


Bila kiterorang check patutlah hari ni dijangka akan ade Ribut Salji. Mak aikk ribut lah pulak!!! Tapi dah teruja sangatkan, ribut pun ribut lah. Nasib baiklah semalam balik dari Chocolate factory tu kiteorang singgah dekat 100Yen Shop beli sarung tangan, kononlah tak sejuk sangat tu yang tak beli dekat sini. Rupenye gigil ko!! Hari ni ribut salji pulak, bayangkan lah kalau tak beli sarung tangan tu?? aku rasa membeku, mereput, menrenyuk kiteorang.

Subway Pass

Aku ade cerita dalam entry lepas kalau beli Welcome Pass Sapporo-Otaru ni kite akan dapat 2 Pass. 1 tu adalah Pass untuk subway dekat Sapporo, jadi tak payahlah nak beli-beli tiket. Kiteorang guna Pass tu je, gunalah seharian korang nak pergi mana pun guna subway boleh asalkan dalam Sapporo lah. Jangan tiba-tiba korang pergi Tokyo korang guna Pass tu pulak. Tu memang nak kena dengan aku tu.

Welcome Pass


Dari Station yang aku duduk tu Minami-Hiragishi(siap Hafal tu!!) aku ni kalau korang nak tau kalau bab hafal dengan sebut nama aku memang susah sikit asal boleh je aku sebut. Kiteorang ke Sapporo station kiteorang jalan tuker JR line ke Otaru. Kalau ikutkan harga tiket die 890 Yen(RM34) sehala. Tapi sebab kiteorang dah beli Pass tu kire jimat lah jugakkan dengan lepas Otaru ni kiteorang ada nak pergi tempat lain lagi. Kite Jimat sangatlah, Tips kalau korang nak beli pass ni gunalah banyak-banyak. Jangan beli pass tapi tak guna sangat, rugi beb!!!

Otaru

Dalam train menghala ke Otaru tu aku tengok tepi-tepi tu dah mula memutih dah. Memang salji turun je, ada jugaklah tempat yang tak turun salji. Tapi sebab dah dapat rasa kire redha jelah kalau dekat Otaru tak turun salji.

Kalau korang nak tau Otaru ni adelah tempat paling Utara dekat daerah Sapporo ni. Tapi pemandangan sepanjang jalan nak ke Otaru ni menarik jugak siap ade laut bagai. Sampai je Otaru tengok-tengok makin lebat Salji. Seronok gile wehh!!! kalau dah jakun tu, gini lah gayanye.

Salji Lebat dekat Otaru


Otaru Stroller's Bus

Bab nak throwback pasal bas ni memang tak best langsung sebabnye bukan bas tu tak best tapi sebab aku tak buat research dulu kawasan die macam mana. Bile baca pasal Jepun dieorang memang cadangkan untuk beli tiket bas ni, jadi aku pun tak buat research berapa jauh satu tempat dengan satu tempat yang kiteorang nak tengok. Oklah kiteorang pun beli 1 Day pass Harga die 750Yen (RM29)  . 
Bile dah naik tu, oklah kiteorang turun dekat 2nd Stop. Dekat dengan tempat seafood, jalan-jalan  Last-lastnye terasa kerugian disitu sebab tempat-tempat die dekat je sebenarnye boleh jalan kaki. Jadi untuk tidak merugikan korang macam aku baik korang beli je tiket biase sekali naik bas 220 Yen(RM9) turun je dekat kawasan tarikan tu atau turun dekat Otaru Canal lepas tu korang jalan lah puas-puas. Balik ambil lagi bas 220 Yen, pergi balik baru 440Yen(RM18)

Tiket 1 Day Bas


Sankaku Market/Seafood Market

Dekat Otaru ni kiteorang pergi Sankaku Market atau pun seafood market, aku pun tak tau ye ke idok situ tapi memang banyak seafood situ. King Crab lah, segala seafood besar bapak gajah pun ade. Tapi Biaselah mahal king crab tu. Mampu ambik gambar je, lepas tu kiteorang ingat nak tunggu bas lah kononnye, dengan sejuknye. Kiteorang jalan kaki kedepan lagi, mula-mula excitedlah kan salji turun bile dah turun lebat macam tu tak sampai setengah hari dah tak lalu nak tengok dah.

Seafood


Sepit King Crab

Mahal Weh!!



Jalan ke depan lagi jumpa pulak orang jual Hokkaido Melon dengan jagung aduhai!! sejuk pun sejuk lah asalkan dapat rasa. Kiteorang beli tu tak sabar-sabar nak makan, tengah salji tu jugak makan melon dengan jagung. Mak aikk rasa die, manis benoo sedap betullah, walaupun mahal sikit tapi berbaloi!! Korang kena cuba. Ingat ni Melon dengan Jagung, masa kiteorang beli tu jagung die ade dua jenis satu yang warna kuning biase yang macam ade dekat sini tu, satu lagi warna tak berapa kuning pucat-pucat je warna die. Tapi manis die tu, perghh!!! cuma die macam banyak air sikit.

Music Box Museum

Habis jalan, situ nak tunggu bas lagi lah kononnye. Tak dapek jugak sebab utamanye sejuk sangat. Kiteorang tak bolehlah nak statik tunggu bas macam snow man macam tu kan? tak boleh tahan kiteorang pun jalan depan lagi. Jalan-jalan tak boleh tahan masuk jelah kedai jual biskut,kek cheese macam tu. Masuk dalam tu pusing-pusing kejap dah lega sikit keluar balik, jalan lagi kedepan aku cakap macam dengar bunyi Music box aku tanya kawan aku bagunan seberang jalan tu tulis ape? aku ni mata masalah sikit, rabun tapi tulah degil tak nak pakai cermin mata. Kawan aku dengan confidentnye cakap die tulis Antique, aku pun oh museum barang antique lah kot. Kiteorang pun berenti tunggu bas, sebab mati arah dah tak tahu nak pergi mana. Aku lintas jalan tengok-tengok rupenye tulah die museum Music box, apelah nasib dahlah tak nampak. Tanya orang nampak pun serupa je baca pun lain macam.

Bagunan Music Box Museum


Masuk dalam music box museum tu jalan-jalan tengok-tengok jelah sebab nak panaskan badan je sebenarnye. Masuk sini free kalau korang nak tau dekat Otaru ni memang aku cari yang free je. Memang tak nak masuk yang bayar-bayar ni. Jimat benoo aku kan?? tahik hidung masin betul!! Bile tengok balik belah satu lagi pun ade music box museum jugak, ehhh berapa banyak music box museum daa dekat Otaru ni??? tapi free je takpe sebab die jual sebenarnye barang-barang tu. Tu yang free je.

Bapak Besar Music Box Ni

Siap Ade show


Otaru Canal 

Lepas dah masuk music box museum kiteorang jalan kaki nak ke Otaru Canal sambil jalan tu aku pandang atas tengok macam pernah aku tengok rumah tu? Rupenye rumah tu Herring Mansion kire ade dalam iti kiteorang jugak cuma yang ni atas bukit. Aku tengok dari jauh dah lah, Herring Mansion ni sebenarnye meh nak cite sikit macam tau kan? dulu-dulu industri perikanan memang kire industri yang penting juga lah dekat Otaru ni, jadi adelah sorang pengusaha ikan aku tak tahu lah nak cakap nelayan kaya ke ape gitulah die dah buat rumah ni untuk jadi tempat proses ikan selain dari tempat tinggal dieorang dan juga pekerja-pekerja die semua tulah die sejarah Herring Masion ni.

Otaru Canal


Sambil jalan main salji tu, kiteorang nampak bas stop je berenti berharap bas berhantu tu datang, tapi tak datang jugak, jalan punya jalan punya jalan sampai kat Otaru Canal, ambil-ambil gambar semua. Kiteorang nak cari masjid ni nak solat. Tanya lah dekat information kaunter, die pun pening nak tunjuk arah. Bile aku tanya nak pergi Otaru Mosque die cakap oh Otaru Mos q you aku pun haa kan jelah. Aku yang salah sebut ke die yang salah sebut? Confius kejap. Maklumlah English failed dulu kan??

Wuhuu


Best


Oh Otaru bestnya kamu

Bandar Otaru



Die siap keluarkan map ni,lepas tu die pun tunjuk arah. Sampai dekat area Masjid tu die tulis dekat Map tu haa sini HOSK. Aku pandang kawan aku, kawan aku pandang aku. HOSK?? menatang ape HOSK tu?? Tak pelah Hosk pun Hosk lah, aku pun ikut lah peta.



Otaru Masjid

Cari-cari sampai nak patah kaki tak jumpa juga, last-last tengok jam macam sempat je kiteorang nak solat dekat rumah. Balik tu nak jugak kiteorang tunggu bas tu tak kirelah!! tak kan nak naik sekali jekan?? memang tengah kiteorang jalan tu die pun nak sampai dah sempatlah berlarian kejar bas.

Tak Mampu nak cakap apa


Aku siap tertinggal glove dalam bas tu, ade adengan kejar-kejar bas tapi tak sempat. Oh no!!! tak apelah sebab esok-esoknye dah tak turun dah salji memang sehari tu je. 

Rapid

Balik tu kiteorang naik Rapid jadi cepat sikitlah dalam 40Min dah sampai dah.

Balik tu kiteorang singgah Max Valu die macam mini Tesco lah gitu nak masak, beli lah bawang Holand tu sebijik dengan beli telur. Aku ni dok pusing-pusing manalah nak timbang bawang ni? 
Rupenye tak payah timbang bawa je pergi kaunter bayar tu dan orang Jepun ni aku rasa lah die ade juga akad die masa beli tu. Aku tak paham die cakap ape sebenarnye tapi aku rasa macam tulah kot. Setiap kali kite bayar die macam ade pinggan kecik die untuk letak duit, lepas kite letak tu die akan sebut berapa jumlah kite bayar contohnye korang letak note 1000 die akan cakap note tu 1000 lepas tu bile kite angguk baru die ambik note tu,lepas tu die akan pulangkan baki dekat kite die akan tunjuk berapa die pulangkan. Satu-satu die tunjuk, kite cakap ok. Tapi korang memang akan hadapi situasi sama je kalau beli barang. 

Max Valu dekat dengan Airbnb

 
Sampai Rumah, mandi..solat. Masak dan makan. Esok pulak....Day 3 Sapporo

Tips: 

1) Dekat Jepun ni note paling kecik adalah 1000 Yen jadi korang memang akan banyak dapat duit syiling pandai-pandai lah nak gunakan sebab nanti tak boleh nak tukar pulak.

2) Kalau korang cari jalan guna google map, korang connect dulu dengan Internet search dulu dan try je jalan. Nanti walaupun dah tak ada internet google map tu boleh lagi detect korang dekat mana dengan guna gps. Kalau HP cikai macam aku boleh die ok bila kawasan tak ada bumbung je. Kalau ade bumbung tak boleh detect dah.
3) Cari kasut yang selesa nak jalan sebab dekat Jepun ni korang memang banyak sangat berjalan. nak tukar Line train pun kadang-kadang mak datuk jauh.
4) Stamina kena ade sikitlah sebab banyak jalan, tangga jangan cakap turun naik turun naik. Bservice dulu lutut beb!!
5) Setiap kali balik kire duit dan jugak bincang itinerary korang. Kalau ade yang tukar iti tu cehck terun nak naik train ape, Line ape, tiket berapa. Screen shot sekali bagi senang esok.
6) Sediakan space banyak sikit dekat memory telefon korang.
7) Jepun walaupun bersih tapi susah nak tengok tong sampah, kalau korang tak jumpa tong sampah simpan jelah dalam beg korang, alternatif lain korang boleh tumpang buang dekat stall tepi jalan.
8) Kalau korang nak buang sampah tengok sikit tong tu sebab dekat Jepun ni kene asingkan sampah.
 mana botol plastik, kaca, kertas, plastik, tisu.
9) Kalau duduk Airbnb sampah korang tu asing siap-siap dan biasanye memang host akan pesan dan bagi panduan macam mana nak asingkan sampah.

No comments:

Post a Comment

Jalan-Jalan ke Taiwan (8H 7M) - Day 2

Day 2 (Keelung - Heping Island)  Hari kedua, kiteorang akan ke Keelung dan Heping Island naik public transport. Kiteorang naik MRT dan bas...