Tuesday 6 October 2020

Flight Refund sebab Covid-19

Dah lama rasanya aku tak menulis, sampai dah hilang bahasa dan perkataan nak menaip. 

Aku tahu ramai yang terjejas dengan Covid-19 ni, lagi-lagi yang dah ada plan nak berjalan. Last-last cuti -cuti Malaysia (kena positive, untuk naikkan balik ekonomi negara). 

Aku salah seorang dari pada korang yang terpaksa membatalkan vacation aku kali ni, kali ni memang plan sedap betul dan sepatutnya aku akan ke Europe bulan 11 nanti. Tapi apa kan daya...kita siapa nak melawan takdir (gitu..pasrah!!)  

Turkish Airlines

Nak dijadikan cerita, kiteorang memang dah plan nak ke Europe bulan 11 ni, dah siap beli tiket awal gila masa tu, bulan 12 2019 lagi aku dah beli tiket, punyalah excited kan, masa aku beli tu KUL-LHD , AMS - KUL harga pada aku murah lah RM 2,236.02. Dalam bulan 1 macam tu aku pun beli Insurans, masa tu covid-19 ni belum merebak lagi. Masih suam-suam kuku, masih belegar-legar dekat China je. 

Kiteorang memang tak fikir langsung sebenarnya nak beli insurans sebab covid-19 ni, lebih pada nak berjaga-jaga kalau ada apa-apa. Tapi tulah, kalau cakap pasal insurans ni memang boleh naik darah aku jadinya. Nanti aku cerita dekat bawah. 

 Aku tahu ramai yang malas nak membaca, jadi tak payahlah aku membebel panjang lebar sebab last-last nanti ade je yang nak tanya soalan sama

lepas tu tanya soalan yang aku dah membebel dekat sini. Apooo!

Sekarang ni aku nak cerita pasal Turkish Airlines je eh, lepas ni jangan nak tanya aku pasal Qatar lah, Air Asia lah, Emirates la..macam aku jaga kaunter tiket. Tapi korang boleh lah jadikan panduan kalau nak sebab aku rasa kebanyakkannye sama je procedure dia. 

Ok moh ler start...

 Summary je terus..

1) Beli tiket Bulan Jan 2020. 

2) Covid 19 semakin teruk bulan 3 ke atas

3) PKP bosan tak buat apa...

4) Fikir nak cancel nak tukar open tiket, aku tengok website Turkish airlines ada beberapa option diaorang bagi, antaranya:- Tukar tarikh free, tukar jadi open tiket dan voucher. Kalau nak lebih details korang check dalam website Turkish Airlines. 

5) Kitaorang slumber je sebab fikir dah beli insurans dan insurans boleh claim kalau apa-apa. 

6) Bulan August kiteorang dah  mula ragu-ragu sebab tak nampak langsung tanda nak ok, jadi kwn aku pun pergilah berhubung dengan agent insurans kiteorang nak tanya lebih lanjut, boleh dapat claim ke tak, yang ni memang menyakitkan sikitlah bila agent tu cakap tak boleh claim sebab lebih dari 30 hari dari tarikh kiteorang nak pergi lepas tu paling sakit hati bila die cakap - "itu penyakit yang dah sedia ada". Terus aku nak maki berbakul-bakul dan dia cakap melainkan kalau lah contoh eh aku punya trip 7hb November 2020 dan kebetulan 30 hari sebelum tu lebih kurang 15hb October 2020 tu aku sakitlah contohnye dan tak boleh nak travel yang tu boleh claim. Aku cakap Bapak rrr!!! ape bende kan, die punya sakit hati tak tahu nak cakaplah macam mana. 

7) Kwn aku pun tak puas hati jugak, jadi dia pun usha dekat FB backpackers buddies, memang issue sama juga, memang orang dah berbakul-bakul dah marah insurans. Apa yang boleh cuma batalkan plan insurans je. 

8) Bulan August berlalu dengan berbakul cacian dekat insurans, tapi tulah Allah lebih mengetahui bulan September aku dapat SMS dari Turkish Airlines yang flight aku cancel dieorang yang cancel bukan aku...hahahahah

9) Aku dengan pantas terus call customer service Turkish Airlines sebab aku tengok dalam website option untuk full refund duit memang tak available. 

10) Aku call Turkish Airlines nombor telephone KL tapi dieorang sebenarnya orang Turki. Ni pun parah jugaklah sebab kena speaking bagai. 

11) Bukan sekali, bukan 2 kali aku call sebab macam-macam issue lah...ada tu system down, suruh call balik. Jadi last aku call bolehlah refund full. 

12) Sebelum tu die tetap akan tanya nak voucher credit ke nak open ticket yada yada yada...tapi aku cakap aku nak duit. Jadi die pun process dalam 3hb September 2020 dan aku dapat refund dalam 2-7 hari bekerja specific aku tak ingat. 

13) Tapi belum habis cerita lagi, disebabkan aku beli 3 tiket dan split booking...2 tiket atas 1 booking number sama(aku bagi nama Booking A) dan 1 tiket atas 1 booking number lain(Booking B). Jadi yang aku dapat refund ni 2 tiket je 1 tiket Booking A dan 1 tiket Booking B. 

14) Aku call lagi Turkish Airlines berkali-kali jawapan sama je dan refunded..lost betul aku masa tu. 

15) Aku raised tiket memang lama lah nak reply tu, ambil masa 7-14 hari kot macam tu. Lastnye dia suruh aku check dengan bank sebab dalam system dieorang dah settled dah. 

16) Jadi aku pun Call Maybank(Bank aku guna untuk beli tiket) korang kalau guna CIMB call la CIMB jangan call Maybank pulak. Aku kena isi borang dispute, borang dispute Maybank ni boleh download je..dalam borang tu ada email address untuk korang kene hantar semula dispute form dengan supporting documents contoh supporting document - email dari pihak Airlines. 

17) Lepas aku dah hantar tu mungkin dalam beberapa hari lah aku dapat balance refund tiket aku, aku syak sebab amount sama jadi bank hold 1 sebab takut double charge. Mungkin amount tu floating je dekat bank. (Aku nak jugak sok sok pinteeerr)

Settlelah bab tiket Flight aku happy sebab dah dapat full refund -walaupun harga tak sama sebab currency rate dah lain masa aku beli dengan sekarang tapi tak adalah beza sgt. Tetap bersyukur..

Hotel 

Hotel pun aku ada dah booking beberapa hotel mana yang free cancellation tu aku tak ada masalah, aku cancel je. Tapi hotel yang no refund tu yang masalah besar sekarang ni. Ni pun macam-macam cerita jugak ni. 

Aku punya pengajaran dekat sini, kalau nak book hotel dan masa tu lama lagi dari tarikh check in baik book yang ada tnc free cancellation. Walaupun mahal sikit biasanya dalam RM20-30 tapi aku rasa berbaloi untuk tnc tu. 

Aku banyak booking hotel dekat booking.com 

Aku booked 5 hotel, 3 hotel no refund 2 free cancellation. 

Jadi aku nak cerita yang 3 ni. 

1) Saga Apartment Oslo 

* Dalam booking.com kalau no refund ni dia ada 1 option untuk korang contact hotel untuk tukar tarikh atau request to cancel. Korang tekan je yang tu 

* Lepas tu tulis lah ape korang nak request. Lepas tu tunggu jelah apa dieorang reply, kalau dieorg setuju untuk refund dia kan waive kan cancellation fee. Kalau tak dieorang akan bagi korang option untuk tukar tarikh dan biasanya setahun dari tarikh check in. 

* Untuk hotel ni memang dia tak bagi aku cancel dia suruh aku tukar tarikh, setahun dari tarikh aku nak check in, jadi aku pun setuju jelah. Nanti kalau tak ok lagi mungkin boleh tukar lagi atau boleh refund yang tu tunggu jelah bila masanya tiba. 

2) Brekke Apartment 

* Yang ni mula-mula aku msg dia cakap suruh tukar tarikh sama jugak, setahun dari tarikh check in. Jadi aku pun tunggu jelah dulu nak tengok keadaan. 

* Bila PM umum PKPP dilanjutkan sampai Dec 2020, aku msg dia semula guna booking.com apps , aku cakaplah kesulitan-kesulitan yg aku alami(gitu!) dan flight aku pun dah cancel. Dia pun setuju untuk bagi aku refund. 

* Booking dah cancel dan tengah tunggu untuk dapat refund

3) First Hotel Millennium 

*Yang ni paling mencabar, awal-awal dia suruh aku tukar tarikh sebab memang tak boleh refund. 

* Aku setuju untuk tukar tarikh dah settle tukar tarikh semua.Aku rasa macam dah settle lah ni

* Tiba-tiba baru ni aku dapat email dari hotel  bagitahu old owner hotel ni dah bankrupt...mak aiihh dan semua pembayaran termasuk dalam akaun owner yang bankrup tu.. dah pulak dah..kes baru pulak. Jadi Owner baru cakap kalau aku datang aku kene bayar masa check in dan aku boleh dapat refund tapi aku kena contact credit card bank aku guna untuk buat pembayaran tu. Kalau Bank tak nak refund, aku kena contact bahagian bankruptcy pulak. 

*Status sekarang ni, aku masih tunggu CIMB untuk reply sebab aku baru je email minggu lepas. Masih dalam process. 

Insurans

Insurans ni paling menyampah tak nak cerita tapi kena cerita jugak lah, aku beli insurans etiqa 360 Platinum (gituu!!! nak jugak sebut platinum kan) tapii Platinum pun nan hadoo!! 

Jadi bile dah dapat claim flight semua aku rasa oklah malas dah nak tunggu, aku nak batalkan policy insurans. Jadi kenalah buat surat rasmi send ke insurans (boleh email, pos , ikut suka korang) untuk batalkan insurans dan dalam 2 hari gitulah dapat dah semula duit yang aku bayar untuk beli insurans Platinum tuuu RM150++ gitu lah aku tak ingat dah amount sebenar. 

Tulah kisahnya untuk refund segala bagai ni. Banyak lagi tak settle...banyak lagi nak tunggu ni. 

Aku pun tengah tunggu apa nak jadi dengan trip aku nak pergi KK bulan 11 ni ...to be continue laa kes aku dengan refund merefund ni...  never ending story lah gamaknya


No comments:

Post a Comment

Jalan-Jalan ke Taiwan (8H 7M) - Day 2

Day 2 (Keelung - Heping Island)  Hari kedua, kiteorang akan ke Keelung dan Heping Island naik public transport. Kiteorang naik MRT dan bas...