Sunday 10 September 2017

Day 1 & 2: Melbourne - Christchurch

Hi All..gitu!! kalah orang putih..biasalah kan kalau orang Malaysia ni baru pergi obersea kejap dah slang lain macam. Termasuk lah aku, cakapnye tak pandai slang je lebih..

Nak cerita dari day 1 sampai lah hari aku menaip ni dah hari keberapa dah ni?? Ingatkan bolehlah nak tulis entry setiap hari, tapi al kisahnya penatnya lah. Tak terkira penat uols..bukan apa. Dari Kul sampai Melbourne tidur dalam flight, lepas tu dekat Melbourne pun belasah jalan semacam. Malam naik flight ke Christchurch pulak tu, malam tu dekat airport tunggu nak boarding pun aku boleh terlelap sampai kawan aku kena kejut 2,3 kali baru aku bangun..itu ikut cakap dielah kot die saje je nak kenekan aku kan??

Melbourne-Christchurch


Melbourne ke Christchurch ni aku naik Jetstar, kira flight tambang murah Australia lah. Macam Airasia juga, tapi dengan bangganya aku cakap Air Asia lagi selesa dari Jetstar, tapi macam mana pun dalam tu aku tidur tak hengat jugak..aku ambil flight pukul 11.55PM kiosk bukak untuk check in pukul 8.25PM sebelum tu aku lepak-lepak dulu charge hp semua. Bateri memang masing-masing dah habis tak boleh nak cakap ape lah. Sambil tunggu tu kiteorang gilir-gilir pergi solat dekat Prayer room. Akhirnye kiosk dah boleh check in, tapi yer-yer je aku check in dekat Kiosk tapi last-last kene jugak pergi check in dekat kaunter, katenye nak check dokumen aku sebab nak tengok tiket aku keluar dari NZ.

Selesai semua check in dekat kaunter dengan makcik yang tak berapa nak mesra pelanggan tu. Kiteorang masuk gate, tunggu sampai lah aku tertidur, kepala memang dah blur habis dah masa tu, tak boleh fikir dah. Semua dah shut down otak aku pun dah tak boleh nak fikir sangat. Badan memang letih, mula-mula ingat nak mandi lah ape dekat public toilet last-lastnye tak mandi pun, faktor utama sebab penat dan sejuk.

Christchurch

Aku sampai Christchruch dalam pukul 5.50AM macam tu lah, cuaca memang sejuk gile sebab pengalaman aku dekat Melbourne semalam aku dah paham lah sikit nak declare barang macam mana. Jadi tak adalah susah sangat pun cuma kita kenalah jadi jujur, jangan semua nak tanda NO je ingat kalau tanda NO tu senanglah tak payah nak check bagai?? dekat NZ ni aku kena scan dan masa beg aku die nak bukak pulak sebab nampak ade botol kecik, bila die tanya ape bende tu? aku blur..yelah die tunjuk botol tu dalam screen je mana lah aku nak ingat ape yang aku bawa. Last-last aku ingat yang benda tu Balsem..maklum lah hakak-hakak suka sakit urat kan?? bawak lah minyak urut.  Tapi masa die nak buka beg aku tu aku punya ubat gigi boleh pulak terkeluar habis beg aku. Jadi die pun macam malas nak kotorkan glove die. Die pun cakap oklah boleh pergi..die pun dah malas nak layan aku agaknye..tak kuasa lah aku budak ni!! (Dah lah tak mandi).

Tempat kiteorang sewa kereta tu buka office pukul 8.30AM jadi nak tak nak kenelah tunggu dekat aiport dulu, pergi toilet bagai lepas tu cari soket nak charge bateri HP semua. Pagi tu memang sejuk nak matilah dekat situ, tak boleh nak cakap macam mana sejuknya, kawan aku pusing-pusing aiport die jumpa 1 port baik nak rehat siap ada sofa semua. Kiteorang pun berangkat lah pindah ke situ pulak, aku tengok ada orang tidur sedap je, kawan aku pun ape lagi ambil 1 sofa die pun kroiihh menamatkan penantian. Aku konon-konon nak update blog cerita pasal Melbourne, last-last aku pun layu di tasik madu. Sedap wehh tidur situ sebab panas-panas dengan sofanya, orang pun tak ramai..memang syok betul lah!! dapatlah lelap kejap. Bila aku terjaga dah pukul 8.40AM.

Phone Free

kalau korang book kereta dia akan bagi korang nombor untuk call dan nombor tu biasanya dalam dua digit jelah. Korang boleh call dekat phone yang dieorang sediakan dekat dengan information counter..tekan je nombor yang die bagi.

NZ Discount Car Rental

Aku punya kereta sewa ni office die jauh sikit dari airport, kalau korang sewa dari sesetengah company yang memang dekat dengan aiport tu senanglah. Macam aku, aku kene tunggu dia datang dalam 10Min jugaklah. Tunggu-tunggu sampailah amoi ni, die bawa kiteorang pergi office die untuk sign-sign semua dan kiteorang bayar masa dekat situ. Settle semua destinasi pertama adalah...Pak N Save

Pak n Save

Kiteorang bukan nak beli barang sangat pun sekadar nak tengok-tengok dengan nak beli makanan yang boleh kiteorang makan masa dekat Lake Tekapo. Tapi cari-cari last-last google map bawa kiteorang pergi Countdown, ape ke pelik betul..tapi tak apalah boleh jugaklah nak beli roti ke ape yang patut.

PaknSAve


Lake Tekapo

Perjalanan dari Christchurch ke Lake Tekapo dalam 2Jam 51Min (224KM) , tolak tambah dalam 3Jam jugaklah. Tapi kalau korang nak bandingkan 3Jam jalan highway Malaysia dengan dekat NZ ni memang jauh beza dekat NZ ni maximum had laju 100KM/H ade setengah-setengah jalan 80KM/H dan ade jugak yang 50KM/H. Kalau korang tengok tu memang kene lah ikut had laju, tapi aku tengok orang NZ sendiri bawa laju je. Tapi dieorang tak adalah bawa sampai laju nak mati tu. Susah nak tengok dieorang ni bawa kereta terlampau laju macam kita. Jadi kite ni pandai-pandailah eh dekat tempat orang. Jagalah adab, jangan nak viral je kan?? Kalau korang baca blog dieorang ada cakap yang ade dua jalan nak ke lake tekapo ni, tapi aku ikut je google map..ikut Orari-Geraldine-Fairlie highway-Ashburton semua tu. Mana-mana pun tak pelah ikut suka korang.
Dalam perjalanan kalau ada view yang cantik biasanya akan ade tempat untuk berhenti, korang kene tengok signboard ada gambar pokok dengan kerusi itu kire tempat rehat atau view die cantik lah tu. Banyak jugak lah viewpoint dan juga tempat rehat, walaupun tak adalah macam RnR kita tapi cukuplah ada tandas, tempat rehat dan view yang cantik.

Viewpoint

Sepanjang jalan tu pemandangan memang syiok sangatlah, maklumlah first time kan semua cantik semua jakun!! tapi mata memang ngantuk sangat. Kawan aku yang drive lagi lah tak tahu lah die macam mana. Walaupun view awesome tapi mata aku dah tak boleh tahan, aku tidur kejap tinggal kan kawan aku drive sorang..ade ke patut kan????

Hijau Terbentang Luas


Memang tak patut sangat lah kan nak tinggal die drive sorang..tapi kawan aku ni gamble sikit, die bukan kisah pun. Tak kisah konon!! dalam hati tak tahu ape die maki aku kan?? hahah...Peringatan pada yang nak drive dekat NZ baik korang pergi download banyak-banyak lagu masuk dalam thumbdrive nanti bosan weh!! memang pemandangan dekat south ni cantik tapi tulah kan kalau korang sorang-sorang bosan jugak weh! lepas tu bila semua dah penat, masing-masing dah tak boleh nak proses perkataan nak borak memang senyap sunyi je, jadi kalau ade lagu tu at least boleh lah memecah kesunyian korang.

Lake Tekapo Signboard


Sepanjang perjalanan ke Lake Tekapo tu pemandangan memang tak boleh nak cakaplah, dengan gunung ganang yang ade salji. Macam beruk mak ye dua-dua ketul. Sana cantik sini cantik..susah nak gambarkan perasaan tu macam mana. Berbulan-bulan menghitung hari nak pergi NZ ni bukannya senang wey!! sop...sop ..sop..

View sebelum sampai Lake Tekapo


Lake Tekapo Motel and Holiday Park 

Hotel ni betul-betul depan Lake Tekapo memang cun habis lah die punya view, kiteorang sampai masa tu dalam pukul 1.45PM tak silap aku, nak check in die cakap kene tunggu pukul 2PM. Oklah kiteorang yang tak rupa orang ni memang tak adalah nak pergi jalan-jalan mana dah. Tangki dah penuh dengan tak mandi, memang kalau berhenti dekat ladang kambing pun aku rasa tuan die tak kenal dah mana aku mana kambing. Sementara tunggu dapat check in tu kiteorang pergilah ambil gambar kejap depan Lake Tekapo masa ni air tak berapa nak banyak sangat. Lepas tu awan banyak jadi tak nampak sangat lah kehijauan dan kebiruan tasik tu. Tapi gunung ganang memang superb habis, sejuk tak terkata dah. Lepas habis lompat-lompat depan tasik tengok jam dah pukul 2PM kiteorang pun terus serbu receiptionist balik.

Pergh view die


Unit 11

Masa aku tengok-tengok unit lain tu macam tak nampak unit 11, jadi aku tak boleh nak fikirlah unit 11 ni dekat mana. Sekali bila die tunjuk map aku dah dapat rasa dah unit aku ni menghadap tasik. Bila dah sampai tu peghh!!! memang terbaik lah unit 11 ni. Memang bukak je langsir, Lake Tekapo depan mata cumanya masa tu musim sejuk, memang tak lah aku nak duduk dekat luar sangat. Sebelah unit aku ni ade lah camp side.

Unit 11 View


Lepas dah siap bersih-bersih badan semua, kiteorang pun makan. Makan hari pertama tu, kiteorang makan Nasi briyani Kambing Brahim jelah. Dalam bilik ni ade microwave jadi senang lah sikit nak panaskan. Kalau nak masak-masak kena pergi dekat kitchen, jauh lah sikit nak jalan.
Lepas dah perkena Nasi briyani kambing, teguk air teh o panas..ape lagi??? Tido laa membuta tak hengat...sebelum tutup mata camp side sebelah tu kosong je. Bila bangun tengok-tengok dah penuh dah. Malam tu memang sejuklah, kiteorang pun tak ada nak buat apa sangat. Ingat nak tengok Aurora..tapi tulah kan, kalau pergi tak study macam mana nak tengok Aurora..makanya. Ko bukak jelah IG Diana Danielle tengok jelah anak die Aurora tu..

Lake Tekapo nan Indah


Bilik Unit 11

Aku tak review kan bilik die macam mana,aku booked bilik standard studio..attached bathroom.Memang semua yang aku booked hotel dekat NZ ni aku memang cari yang ade bilik air dalam. Bilik ni ada 1 katil single + 1 katil queen kire untuk 3 orang. Jadi sebab aku dah buat salah dekat driver aku tu kan, aku tinggal die drive sorang-sorang jadi aku bagi lah die katil queen. Bilik ni ada basic facilities macam peti ais,microwave,toaster,electric kettle,peralatan nak masak,TV,meja bulat makan..tapi yang penting view die memang awesome lah. Kalau korang nak buat BBQ, tempat BBQ ade dekat sebelah unit 12. Bilik memang selesa, katil pun best..bilik air bersih. Tapi biasalah kan mahal lah sikit, cuma aku puas hati lah dengan ape yang aku dapat. 1 jelah hotel ni kedekut sikit dengan wifi. Die bagi 100MB je untuk 1 password, aku dapat 2 password kite boleh lah guna 200MB. Cuma slow ya ampun wifi die...

Camp Side

Penuh 


View Lake Tekapo Motel & Holiday Park

Cantik tak uols??



Malam tu kiteorang memang charge habis bateri pastikan esok full sebab esok perjanan agak jauh ..Lake Tekapo - Lake Pukaki - Twizel - Puzzling World  - Lake Wanaka - Queenstown Perjlanan untuk hari kedua ni sejauh..271KM (3H 32Min)

Tips: 


1) Lesen baru Malaysia yang ada gambar korang tu yang macam IC tu boleh guna dekat NZ sebab die ade dwi bahasa. Kalau korang masih guna lesen yang lama yang kertas pink tu tak boleh eh. Tu ape pun tak de!! sila tukar..atau kalau korang tak nak tukar kenalah pergi JPJ pergi suruh JPJ tu translate. 

2) Untuk warganegara Malaysia, tak perlu Visa. Kita cuma perlu isi VOA je + declaration masa masuk NZ. 

3) Masa check in dekat NZ biasanya pukul 2PM dan check out 10PM. 

4) Isi minyak selain card credit dieorang terima je cash dan cara nak isi korang isi je dulu. Lepas tu baru pergi kaunter bayar, dieorang ni jenis amanah. Jadinye janganlah nak membongak pulak eh. 

5) Aku tengok dalam banyak-banyak petrol station yang paling murah biasanya Mobil tapi Mobil tak semua tempat ada dan yang best Mobil ni die suka buat promosi 6sen/ liter off bila korang isi minyak $40 keatas. Jimat lah sikit, ada jugak petrol station yang buat promosi sama tapi kene ade card member pulak. 

6) Aku tak sewa GPS dekat sana, aku beli sim Hello1010 RM158 ade 4G. Boleh tethering..kiteorang dekat sana dalam 8 hari tak habis pun. Pakai pun bukan gila-gila nak upload gambar setiap saat. Kiteorang guna nak google-google dengan cari jalan je guna google map. 

7) Sepanjang jalan dekat sana kiteorang cuma berpandu pada google map dengan signboard je. Google map sangat membantu, kalau pun tengah-tengha jalan tu tiba-tiba tak ada line..google map tetap on je. Cuma bila nak mula perjalanan tu tak ada line, yang tu sakit sikit lah..nak mencari tak boleh. Tapi apa yang kiteorang buat siap-siap adalah download google map offline siap-siap. Jadi walaupun tak ada line masa tu boleh guna yang offline punya. 

8) Dekat NZ ni orang die peramah, jadi janganlah nak sombong sangat eh!

9) Beli air mineral botol besar sebab nanti senang korang nak membuang, sebab yelah kan dieorang ni bukan ade air nak basuh-basuh atau pun beli wet tisu.  

10) Kalau nak berhenti kena cari tempat yang sesuai, pastikan korang berhenti dan park betul-betul jangan suka-suka hati berhenti ganggu orang.


No comments:

Post a Comment

Jalan-Jalan ke Taiwan (8H 7M) - Day 2

Day 2 (Keelung - Heping Island)  Hari kedua, kiteorang akan ke Keelung dan Heping Island naik public transport. Kiteorang naik MRT dan bas...