Monday 8 August 2016

Koh Samui/Ko Samui (7H 6M)

Part 2

Sewa Motor

Hari kedua,bangun subuh awal sikit dari biase maklumlah kat sini subuh masuk awal. Bangun pagi je perkara wajib tengok adalah laut, kalau lah boleh tengok laut hari-hari memang best hidup. Hari Kedua ni aku nak pergi sewa motor, macam biase kalau korang pergi Pulau-pulau mcm Krabi, Phuket ataupun Koh samui ni lebih baik naik motor kalau korang berani dan jugak ade lesen. Di nasihatkan ade lesen eh, bukan ape..kalau pape senang. Aku tanye dengan Fred orang hotel ni die cakap die boleh call kan orang motor nanti dieorg hantar untuk sewa tapi harga dalam 200Baht/Sehari. Masa aku nak naik bukit tadi ade nampak motor sewa 150baht sehari kire murah lah tu. Hari ni kene turun bawah bukit sikit nak pergi sewa motor.

Berangan Beb

Motor yang paling murah aku rasa dekat Koh Samui dalam 150Baht(RM17.30) tapi kalau dapat 120baht(RM13.90) tu kire lagi murah lah. Ikut jugak jenis motor, kalau besar sikit boleh cecah sampai 350baht/hari(RM40.40). Dieorang gunakan sistem 24jam..jadi kalau korang sewa pukul 10AM kire 10AM esoklah pulangkan. Aku sewa untuk 4 hari..2hb-6hb pukul 12PM. 150Baht/hari jadinye untuk 4hari 600Baht(RM69.20). Macam dekat Phuket jugak, korang kene tinggalkan passport dekat orang motor tu 1 Passport cukup, dah dapat semua die ajar segala macam nak start engine nak lock semua. Marilah kite meronda Koh Samui.

Sewa Motor

Minyak masa tu ade 2 bar je, die akan bagi helmet. Tapi kalau korang tengok memang dieorg ni semua tak pakai helmet, tak kirelah orang situ ke..orang putih ke. Memang dieorang tak pakai helmet, tapi disebabkan aku orang Malaysia dan di Malaysia aku sudah diajar Kepalamu tiada spare part jadi aku pakailah helmet. Biarlah nampak macam Mr.Bean pun, aku tak kisahlah asalkan kalau pape kepala aku ade protection walaupun helmet die helmet macam budak-budak punya tu. Yang ala-ala kalau pakai pun macam tak pakai tapi aku pakai jugaklah. Jangan lupe pakai sun glasses bukan nak cantik-cantik, helmet dekat sini biase memang tak ada visor jadi untuk elakkan mata dari masuk habuk pakailah cermin mata. lagi-lagi kalau hujan. Pedih mata wey!!

Harga

Isi Minyak

Sebab dulu dah kene isi minyak pakai botol yang 40baht(RM4.60)/sebotol tu macam tak berapa nak naik je kan, jadi kali ni aku isi minyak dekat Pam Minyak,isi penuh 105Baht(RM12.12). Minyak memang mahal sikit lah dekat Thailand ni lepas tu dengan mata wang kita jatuh lagi. Jangan ditanye kenapa jatuh. Kang aku komen kang, memang popular terus blog aku ni. Kiteorang isi minyak dekat Esso betul-betul depan Tesco Lotus, balik boleh singgah Tesco Lotus.

Moh Ler kite berjalan

Lunch

Lunch hari ni nak cari kedai makan halal memang agak susahlah kalau nak di bandingkan dengan Krabi atau pun Phuket. Koh Samui ni memang terhad sangat makanan halal. Lastnye kiteorang makan dekat Restorent Faria betul-betul depan Bangkok Hospital. Jalan ni menghala ke Chaweng Beach, nak kata jauh dari Lamai tu tak jauh sangat lah, dalam 20min macam tu naik motor. Kedai ni simple sangat die jual nasi campurm tapi lauk die limited. Kiteorang makan nasi ape eh, aku tak paham sangat die sebut ape, nasi die warna kuning ade ayam sekali dalam nasi tu. Lepas tu die bagi acar. Air memang air kosong je memang dah sedia atas meja. Harga 2 pinggan nasi dengan air kosong 120Baht(RM13.90) Boleh tahan mahal jugaklahn sebab tak ada lauk ape pun, ayam seketul, acar, air kosong. Tapi makan memang mahal dekat Koh Samui mungkin sebab pulau kan, barang nak masuk pun kene naik ferry.

Bangkok Hospital

Top Up

Lepas je makan, kenyang jugak..kiteorang ke 7E sebelah kedai ni untuk beli top up, simkad yang beli dekat Phuket tu boleh guna lagi, jadi guna jelah jangan membazir, jadi untuk korang-korang yang dh beli sim kad simpan jelah simkad tu mane tau tiba-tiba nak pergi negara yang sama kan, boleh lah guna. Kiteorang top up 100Bath(RM11.55) balance dalam kad tu ade 78Baht(RM9) lagi tapi sebab aku tak pandai nak check belasah jelah top up 100baht lagi, tu pun suruh budak kaunter tu top up kan. Nak suruh die subscribe data plan die tak pandai suruh aku call customer service.

Lad Koh Viewpoint

Nak balik tu kiteorang singah Lad Koh Viewpoint, viewpoint ni tepi jalan je,jalan dekat Koh Samui ni boleh dikatekan senang lah jugak..sebab die jalan lurus je, jalan utama yang korang akan selalu guna adalah jalan 4169 yang tu memang dari Lamai ke Bophut guna jalan tu, cuma kalau korang nak ke Chaweng Beach, Lamai Beach, Bophut Beach kira pantai-pantai tu baru korang akan masuk simpang-simpang kecik yang tu ade lah 4170,4171,4172..tapi yang utamanya adalah 4169 yang tu kene ingat. Disebabkan Koh Samui ni memang pulau jadi tak payah lah risau korang sesat sampai ke Phuket pulak..memang tak mungkin yang tu. Berbalik pada Lad Koh Viewpoint, kiteoragn singgah kejap tengok air laut die Biru Hijau memang awesome weyy!! Sebenarnye warna air laut ni di pegaruhi oleh langit kalau masa tu awan banyak, air laut tak berapa nak membiru, menghijau sangat.. die ala-ala je. Tapi kalau masa tu langit tak banyak awan, langit cerah pulak tu dengan kata lain panas membahang memang air laut masa tu cantik lah, cystal clear bak hang!!! dari Lad Koh ni boleh nampak Chaweg Beach..memang cantik. Kiteorg lepak kejap dekat situ. Sebelum nak balik singgah dekat Tesco Lotus, nak beli makanan sikit dengan biaselah menacari soya coklat Lactasoy yang tu memamg favorite aku.

Lah Koh Viewpoint

Terbaik
Ciptaan Allah

Singgah Teso Lotus, Family Mart

Lepas dah membeli dah menghabiskan segala duit dekat Tesco Lotus, kiteorang ke Family Mart untuk beli air teh ais..memang sedap benoo air teh ais die weh!!! tak tipu punya..tapi siapa-siapa ade diabetes tu aku saran kan buh ais banyak sikit, lepas tu balik campur air masak sikit eh. Kalau tak pergi Koh Samui  berkaki dua..balik Koh Samui Berkaki palsu lah jawabnye.. tapi memang sedap giles!!!

#akusuka

Rehat

Kalau ikutkan memang banyak rehat sangat aku pergi Koh Samui ni, biaselah memang datang sini nak rehat pun. Aku memang tak buat aktiviti sangat, kalau ikutkan memang banyak aktiviti boleh buat. Korang boleh pergi snorkelling, selain tu banyak viewpoint dekat Koh Samui ni, nanti aku senaraikan viewpoint. Cuma aku tak banyak sangat berjalan, banyak berehat je. Balik dari beli-beli tu bayangkan lah kan, banyak mane beli sampai nak panjat bukit balik hotel tu motor ala-ala nak berenti, aku boleh membayangkan kalau lah motor tu berenti memang tragis betul lah. Kawan aku dah ke tepi ketengah sebab motor tu dah slow kan die nak balance kan motor tu, aku memang suspen je dekat belakang. Bile sampai je atas, memang gelak sakan lah kiteorang, perasaan tu tak tahu nak cakap bersyukur + Lawak + gile + takut = sengal!!.

Awesome

Makan Malam

Kedai makan muslim, makan malam ni memang dah tak tahu nak cari dekat mane, yang paling dekat kedai makan muslim aku nampak masa nak pergi hotel hari tu. Betul-betul sebelah tokong Guan Yu, ade patung besar Guan Yu dekat situ jadi aku rasa nama tokong tu Guan Yu lah kot kan. Tapi memang tak berapa sedap lah makan dekat situ aku tak recommend. Jadi tak payah tau lah mane lokasi. Buang masa je, makan pun boleh tahan mahal. Tomyam die pahit, aku tak tahu die letak ape sampai rasa pahit macam tu.

Kedai ni tak sedap

Night Market

Balik dari makan kiteorang singgah night marketm jalan nak ke Lamai..dekat sini pun ade makanan halal tapi cuma die jual cucuk-cucuk jelah dengan apam balik. Aku pusing-pusing nak cari spek mata sebab mata masuk habuk, beli yang murah je 50Baht(RM 5.77) bolehlah kan bukan nak melaram sangat pun.

Balik rehat..esok masih tak tahu nak buat ape, ade 1 lagi air yang aku suke dekat Koh Samui ni. Dekat Thailand lah..bukan aku je suke kawan aku pun bukan main suke sangat sampai akhirnye kiteorang beli luggage sebab nak beli banyak-banyak. Mampu?? memang gile sangat dengan air Banana Milk Meiji..tapi kalau korang cari die cuma ade dekat 7Eleven je tu pun limited, yang kecik mungkin ade dekat lain. Tapi yang besar memang dekat 7 E je. Ape lagi..tiap-tiap hari minum susu pisang. Alhamdullilah..habis hari kedua..ketiga nanti sambung.