Sunday 5 June 2016

Phuket (4h,3M)

Day 3


Itinerary
*Kamala Beach
*Surin Beach
*Bangtao Beach
*Phuket Town
*Night Market


Hari ketiga ni perjalanan jauh sikit, kite akan ke Phuket Town..kiteorang ni banyak pusing-pusing je sebenarnye. Singgah kejap-kejap je. Round Pulau katenye, dekat sini lewat 1 Jam dari Malaysia, lepas subuh tu aku tengok hujan macam tak nak berenti je. Hujan tak lebat macam biase, hujan macam rata je ni..lama biasanya hujan macam ni. Aku pun tunggu jelah..tunggu-tunggu dalam pukul 10AM kiteorang pun keluar..tapi hujan turun lagi masa tu. Nasib baju hujan dah beli semalam, walaupun dah koyak-koyak sikit. Maklumlah jenis plastik sampah kedai RM 2. Kejap je dah koyak..sabo jelah aku. Pakai je baju hujan kiteorang pun mulakan perjalanan dari Hotel ke Kamala Beach. Sebelum ke Kamala Beach tu kena lalu area masjid dulu, memang masa tu kiteorang nak makan dulu sebelum berjalan, isi minyak katenye..kawan aku ni nak makan dekat Kedai Saveena, cari-cari jumpaa..memang betul-betul depan Masjid Nurul Islam tu.

Masjid Nurul Islam

Kedai Makan Saveena

Macam biase hari ni selera besoo sikit, hari last katenye, kiteorang order tomyam seafood, telur bungkus, sotong celup tepung,nasi 2 pinggan , air tu aku mintak air ice milk a.k.a air bandung kawan aku minum green tea. Nampak tak makan macam mane?? tu lah sebab kiteorang nak motor besoo sikit, takut tak mampu skuter nak angkat Fazura dengan Anzalna.Pengsan !! Makanan die memang A++ lah..sotong celup tepung die, tepung die tu..rangupp, sedapp...seafood die segar-segar. Udang manis..memang sedap lah weh!! tapi air die biase jelah, ok ok je. Total makan hari ni 370Baht(RM42.69). Tapi satu jelah, die punya menu tak ada harga, jadi pandai-pandai koranglah nak budget berapa ringgit makan tu. Kiteorang sempat main teka-teka harga lagi, tapi kawan aku tu teka boleh tepat pulak!! aku rasa sebelum die keje kat Malaysia, die pernah kerja kat Saveena ni sebab tu die beriye sangat nak makan kat kedai ni. Siap tau harga lagi..

Saveena Halal Food
Recommended

Kamala Beach

Lepas dah kenyang semua, marilah kite bergerak ke Kamala Beach. Jalan die macam biaselah, turun naik bukit..tu memang dah biase, kereta tu memang tak berapa banyak sangat, die macam tak berapa sibuk tapi kena hati-hati juga kadang-kadang ade lori, bas kan..ape pun kena berhati-hati. Sampai Kamala Beach tengok-tengok pantai..jalan-jalan sikit,lepas tu terus ke Phuket Town, dalam perjalanan tu akan lalu Surin Beach..dengan Bangtoa Beach. Sebenarnye kalau dari Patong Beach pun boleh ke Phuket Town ni lagi dekat, cuma sebab kiteorang nak jalan-jalan jadi ikut lah tepi-tepi tu barulah cross ke Phuket Town agak jauh sikitlah, tapi yang penting best!!

Surin Beach



Dalam perjalanan tu dekat area Surin Beach ada 1 Viewpoint, die macam ada astaka macam tu, boleh berhenti..ambil-ambil gambar. Cantik weh view die!! lepas dah ambil gamabr kiteorang teruskan perjalanan. Jalan dari Kamala Beach, Surin Beach ni memang agak curam jugaklah..jadi kalau korang baru-baru belajar bawa motor atau pun dengan kata lain tak ada lesen lepas tu main taram je naik motor, tolong hati-hati eh. jalan die memang naik bukit turun bukit yang bahaya jugaklah. Lagi kalau hujan. Tapi macam biase, aku punya pemandu nii memang GP Champions 5tahun berturut-turut, tahap kalau kona lutut cecah jalan, jadi aku tak risau sangat. Tak risau lah sangat kan?? aku tahap beku kat belakang. Ketor lutut tengok jalan.

Tesco Lotus, Phuket

Kiteorang ni pergi Phuket town bukan ape, nak pergi cari air soya coklat. Aku memang tak leh air tu. Sedap sangat. Jadi sebab balik ni kiteorang naik MAS adelah dapat 32KG sorang luggage. 32KG ko!! boleh bawa balik anak gajah sekor. Mujur tak cukup duit je, kalau tak aku beli sekor. Masalah utama sekarang ni bila dah makan nak memerut lah pulak!! adoii tu yang destinasi pertama Tesco tu. Kononnya nak pergilah toilet, tengok-tengok tak ada paip, apa kan daya?? tahan jelah..dahlah tahap nk cirit. Kalau sembelit tu aku mampu lah tahan jugak..harap aku mampu bertahan jelah.

Tesco,Lotus

Lepas dah beli-beli dekat Tesco tu. Kiteorang nak ke Cashew nut factory, aku pun tak tahu kenapa nak pergi sini sebenarnye tak ada dalam list pun. Tapi masa nak keluar tu receptionist tu bagi aku pamphlet jadi aku pun tengok ade factory aku cakap jom jelah pergi. Skali pergi..bukan factory pun, die dh jadi macam tempat jual-jual je. Dah lah mahal!! lepas tu orang tu asyikk ikut je..masa tu pulak aku dengan kawan aku je, dah sampai 5orang ikut kiteorang dah rasa macam Puteri Raja Pasir Berdengung dah aku..ramai benoo yang ikut, tapi kalau pada aku baik tak payah pergilah, sebab mahal. Kalau Mangga kering tu pun die jual 200Baht dekat aiport aku tengok boleh dapat 180Baht, ce citaa..ce citaa..so siapa-siapa yang ade letak dalam list baik korang pangkah!!! sebelum korang menyesal tak sudah!! tidur tak lenaa..stress pk!!.

Cashew Nuts Factory




Balik Patong

Lepas dah siap semua, kiteorang pun nak balik ke Patong semula, guna google map..tah ape masalah tah. Sesat ko!! jalan lurus je padahal..masuk terowong keluar dah lain dh!! wuk alohh!! macam mane pulak ni?? banyak buang masa cari jalan.. Sabo jelah aku. Last-lastnye jumpa jugak walaupun macam jauh sikit. Tapi tak apelah...memang kate pun nak round kan?? haa hambek ko!! Kiteorang dah sampai ke Chalong Bay dah..lepast tu potong balik ke Kata..Karon barulah sampai ke Patong. Alhamdullilah tak sampai Krabi..hahaha. Balik memang penat sangat, sampai jalan pun macam orang baru lepas bersalin. Rehat Dulu..malam ni nak hantar motor balik, lepas tuu..nak beli baju-baju sebelum balik esok..

Night Market 

Malam tu, kiteorang nak cari barang sikit, baik hati katenye nak bagi kawan-kawan. Korang macam biase kena tawar. Baju boleh dapat dalam 150Baht kalau korang pandai boleh murah lagi..tawar jelah sampai lebam, jangan sampai mata korang lebam dah. Siap semua beli-beli barang..kiteorang balik hotel. Kemas-kemas esok dah nak balik dah..flight pagi pukul 10.25AM. Kiteorang dah booked teksi dah pergi airport harga sama 800Baht. Balik rehat...sebelum tu duit ade lagi..ape lagi kan, pergi beli air dulu. Aku beli susu pisang, sedap lah pulak..waduh2!! tak sempat nak beli lagi..

Tuk Tuk
Ape pun..Phuket memang best lah, cuma jalan die je. Aku memang pergi balik naik teksi tu pening kepala..sangat-sangat best. Aku rasa puas hati sangat ke Phuket ni...bye Phuket..till we meet again. Cewah!! Aku tak pergi Bangla Walking street sebab aku dengar situ  macam dasat sangat, siapa-siapa yang ada anak kecil tu tak payah lah pergi situ. Pening kang tengok. Banyak bazar/market sebenarnye korang boleh google. Macam Banzaan Fresh Market,Malin Plaza Market. Kalau korang pergi masa hari Sabtu atau Ahad lagi banyak Night market dekat area Phuket Town tu semua.

Bye2 Phuket


Aku lupa nak cite, aku memang tak ambik Island Hoping sebab aku dah pergi dulu masa pergi Krabi. Pulau die lebih kurang same je. Tapi kalau korang nak pergi pun tak salah, tak ada siapa marah pun. 

Tips:
1)  MAS boleh check in 48 Jam sebelum depature , Jadi macam aku..kiteorang Mobile check in je. Sampai sane nanti die akan ade lane untuk yang dah check in web,mobile dengan kiosk. Masa korang beratur die akan tanya nama korang. Boarding pass die akan bagi masa korang pergi dekat kaunter.
2) Pendapat aku jangan nak makan berat-berat sebelum jalan. Makan ringan-ringan ok untuk alas perut. Kang nak memerut susah weh!!
3) Orang Phuket kebanyakannya boleh cakap English, cuma tak berapa fasih sangat. Tapi bolehlah. 
4) Masa aku pegi tu Alhamdullilah semua orang yang aku jumpa semuanya baik-baik belaka. Banyak dieorang tolong aku dengan kawan aku. Syukurlah. 
5) Motor tu kalau korang tak sempat isi minyak, aku sarankan korang hantar jelah motor tu balik. Lepas tu korang tanya berapa nak bayar. Macam motor aku tu kalau full die cakap 250Baht. Kalau half korang bayarlah half. 
6) Kalau nak isi banyak jangan beli minyak yang tepi-tepi jalan tu mahal. Baik pergi Pam Minyak sebab murah sikit dari tepi jalan. Kalau tepi jalan sebotol tu 40Baht. 
7) Tempat orang ade baik ade buruk, semuanya terpulang pada kita. 
8) Dekat sana susah nak dengar hon, kalau dieorang hon pun untuk bagitau dieorang nak potong tapi macam tak muat je, atau pun dieorang nak mintak jalan. Tapi dieorang ni memang ade sixth sense aku rasa, sebelum traffic light tu hijau dieorang dah tau dah..dasat nau3!! 

No comments:

Post a Comment

Jalan-Jalan ke Taiwan (8H 7M) - Day 2

Day 2 (Keelung - Heping Island)  Hari kedua, kiteorang akan ke Keelung dan Heping Island naik public transport. Kiteorang naik MRT dan bas...