Sunday 20 December 2015

AirasiaGoooooo

Booking Airasiago

Macam aku ade cerita pasal aku booking lepas tu ade lah kes double charge semua tu. Bende tu memang membuatkan aku pening sampai sekarang ni. Lepas dah hampir 2 minggu duit aku tetap masih dapat balik.

Kes tu bermula macam ni, aku booked Airasiago pakej flight dengan Hotel sekali. Harga untuk 2 orang lebih dari RM1K sebab mula-mula aku memang lupa aku punya debit kad ni limit pembelian die Cuma RM1K je aku lupa nak naikkan. Jadinya masa nak bayar..die dah ade error..barulah aku teringat yang debit kad aku ni ade limit. Jadinye aku pergi maybank2u dah naikkan limit dari 1K ke 2K..tapi silap aku, aku tak check akaun aku dulu. Samaada die dh charge ke belum..sebabnya aku tak  paham konsep die macam mane..aku ingatkan macam die memang combine je..tapi rupenye die ade dua transaction lain-lain. Satu airasia satu lagi expedia..malangnye masa nak bayar tu die dh tolak harga hotel aku RM195.99. Bile aku dah naikkan limit tu aku try buat payment lagi..die tolak lagi sekali RM195.99 aku untuk hotel.

Aku sedar bile check akaun..tengok-tengok apesal die macam kurang banyak sangat?? Bila aku check rupenya ade double charge.

Aku pun terus call Maybank dan masa tu dieorang takutlah nak cancel kan payment aku yang satu tu sbab takut nanti booking aku cancel ke ape. Aku pun call airasiago…

Tak reti cakap Bahasa Melayu

Kalau korang call airasiago die memang tak akan suruh korang pilih Bahasa..die terus je..option lain. Jadinya mula-mula aku cakap melayu jelah. Tapi bunyi yang angkat tu macam bunyi orang India..memang dari India yang tak paham Bahasa Melayu, jadinya memang kene speakinglah. Hentam jelah labu.


Aku call masa tu 9hb..die cakap aku punya amount tu die macam floating je. Tak masuk akaun die pun. Jadinye kena tunggu 72jam sebelum duit tu masuk balik akaun aku. Oklah..aku lega sikit, tunggu sampai 72jam…tiktoktiktok…tunggu punya tunggu.

Balik dari Kuching..13hb..korang rasa dah berapa jam dah?? Ledih dah dari 72jam..duit aku masih tak dapat lagi. Hari Isnin 14hb..aku call lagi..die check mula-mula die cakap taka da pun double charged!! Hamboi!! Ko cakap ape ni?? Bila aku cakap aku dah call 9hb die cakap tunggu 72jam..tapi kenapa aku tak dapat lagi duit tu?? Die cakap sepatutnya dah dapat…tunggu hari ni atau esok. Oklah…aku sabar tunggu lagi sampai esok..

Esoknya 15hb tetap tak masuk lagi..pehal ni???? Ni memang boleh menaikkan darah aku ni..aku call lagi..pagi 15hb tu..die cakap bende same je..tak ade double charge..aku tak boleh tahanlah kan..bape lama nak tunggu ni?? Dahlah kalau call tu asyik nak verified je..lepas tu asyik nak terangkan kat aku je pasal ni. Aku dah terlebih paham dah..bosan dah aku ni. Die cakap suruh aku hantar email..sebab dah lebih 72jam.

Oklah aku pun hantar email dekat expedia..bila aku dah hantar email tu..aku macam dah tak berapa nak percaya dengan dieorang dah..aku call lagi. Bende sama jugak..asyik nak verified lepas tu..asyik nak terangkan kat aku je.Boseyyy weh!!! Aku memang dah hilang sabar dah masa tu. Lepas tu aku memang marahlah..ape lagi kan..dok cakap dieorang tak double charge aku..aku punya geram tak boleh nak cakap lah. Lepas tu die nak pulak no. kad aku lah..nak tu nak nilah..masa tu pulak aku tengah kerja..aku call dekat phone booth mane lah aku bawak semua tu. Aku cakap nantilah aku call die balik…lepas tu aku tengok..ade email dari dieorang, suruh aku..bagi semua detail pasal bank aku. Die suruh aku call bagi details..oklah, Aku call lagi…ni perempuan pulak…bende same jugak..bosan betul aku!! Lepas dah tunggu lama…lama gile die nak check..20min aku dok dengar muzik je…lepas tu tiba-tiba die cakap die dah reversedkan dah.. lepas tu aku tanye, nak detail bank tak?? Die cakap tak payah..duit aku akan masuk dalam masa 2 hari. Ape bende ni sebenarnye??? Korang Nampak tak permainan die?? Cakap memang berbelit-belit..kejap nak ni kejap tak nak..ape bende ni?? Memang buang masa betul lah..die ingat aku ni banyak sangat masa terluang?? Hobi aku telefon die ke ape?? Memang aku nak marah betul lah!!

17hb..sebab aku tak tahan sangat, aku memang malas dah nak call dieorang dah. Memang stress aku kalau call dieorang tu. Aku pun call Maybank..meluahkan rasa aku, lepas tu die buat report untuk aku..lepas tu die suruh aku isi borang dispute. Borang tu boleh ambik dalam website Maybank2u atau pun korang boleh pergi ke Maybank mintak dieorang..Borang ni boleh hantar guna email..ataupun korang boleh suruh Maybank untuk faxkan ke HQ. Korang jangan lupe untuk bagi segala details pasal bende ni..kalau ada email dari pihak expedia tu korang boleh bagi sekali tu kira bukti kukuh jugaklah pihak expedia setuju untuk pulangkan balik duit tu. Selain tu korang kene sertakan juga bank statement atau pun debit kad statement.

Sampai 19hb ni…duit tak masuk lagi..korang kire lah bape jam dah tu..nak suruh aku sabar ke..suruh aku senyum?? Memang susah sangat lah nak settlekan pasal ni, aku pun tak paham apesal?? Aku pernah juga kena masa nak beli tiket Airasia dulu tapi dalam masa 3 hari dah dapat balik dah duit. Tapi kali ni memang macam…*&^$@$%&())^%$%

** Kalau masa korang nak buat payment tu ade error. Check dulu akaun korang..sebelum teruskan nak buat payment lagi sekali. Kalau die dah charge akaun korang..terus call dieorang bagitau..jangan teruskan dengan payment lagi. Kalau dieorang tak potong apa-apa korang boleh teruskan untuk buat payment.
** Untuk elakkan ade error masa buat bayaran, Pastikan limit debit kad atau kad kredit korang. Pastikan internet korang stabil.
Tu jelah aku boleh kongsi dengan korang..supaya ape yang jadi dekat aku ni, tak jadi dekat korang.. memang sakit hati sangat. Macam mengemis pulak..padahal duit tu duit aku..

**Kalau korang rasa susah sangat nak berurusan dengan mana-mana website, korang boleh terus buat report dekat bank. 


Update: Hari ni 21hb Akhirnya duit aku dah dapat balik, aku report dekat Maybank hari Khamis...oklah. Nak tunggu expedia (airasiago)?? aku tak tahu berapa lama lagi..asyik tolak sane sini..sane sini..




Follow IG : GEDEBAKGEDEBUK



2 comments:

  1. hi, awak bole pm number fon tak? mau tanya psl problem nie, dlm situasi sama skg..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi, Sorry...sy xboleh pm no phone. Apa-apa boleh comment saja atau boleh email sy. maaf ya

      Delete

Jalan-Jalan ke Taiwan (8H 7M) - Day 2

Day 2 (Keelung - Heping Island)  Hari kedua, kiteorang akan ke Keelung dan Heping Island naik public transport. Kiteorang naik MRT dan bas...