Wednesday 7 January 2015

Merancang Untuk Bercuti #3

Part 3 (Cari Tempat Tinggal)


Tempat tinggal sepanjang korang bercuti sangat-sangatlah penting. Ada juga orang yang tak kisah sangat, asalkan boleh tidur sudah. Tapi pada aku, aku sangatlah memerlukan tempat yang selesa tak semestinya mahal,bersih,selamat dan yang pentingnya under budget. Tak semua bende yang bagus tu mahal kan?

1.Pilih Hotel yang sesuai dengan budget.
Sekarang ni dah macam-macam website dah aku tengok ada untuk search hotel kat seantero dunia ni. Jadinya tak ada masalahlah korang nak pilih hotel mengikut kehendak korang. selain dari tu jangan lupa baca reviews. sangat penting!! Compare sekali dengan official website hotel tu sendiri sebab kadang-kadang dieorang ada buat offer.

2.Listkan facilities yang korang perlukan.
Selain dari harga korang kena tengok juga apa yang korang perlukan masa duduk kat hotel tu contohnya Wifi, breakfast,mini fridge,microwave,TV..kalau murah tapi hape bende pun tak ada..susah juga kan? Selain dari tu kena tengok juga sekeliling hotel, mungkin lebih elok kalau dekat dengan tempat makan,public transport atau kedai-kedai serbaneka..

3. Berapa banyak masa korang duduk dalam bilik.
Hotel mahal...tapi bilik buat tido je. Tak ke rugi tu tuan-tuan dan puan-puan. Hahaha.. fikir-fikirlah sikitkan, tapi kalau mampu ikut koranglah.

4.Option lain selain Hotel.
Ni biasanya kalau orang-orang yang tak kisah sangat pasal hotel ataupun nak cuba lain dari yang lain. Banyak sebenarnya option lain selain dari duduk dekat hotel antaranya ialah:-

*korang boleh duduk/tumpang rumah kawan ke  atau duduk dekat guesthouse yang memang harga murah dari hotel.

*Kalau korang pergi ramai-ramai macam rombongan Cik Kiah korang boleh sewa apartment service,condo atau rumah. Selain boleh jimat(tong-tong) korang boleh lah  masak sendiri makanan.

*Sewa RV(recreational vehicle) selain dari boleh jalan-jalan...boleh tidur sekali pastu leh masak...semua all in 1. Tapi pepandai korang lah nak parking kat mana.

*Camping.. yang macam ala-ala adventure tu, boleh lah camping-camping kan. Sangat Murah!. mampu ke tidak jelah.


No comments:

Post a Comment

Jalan-Jalan ke Taiwan (8H 7M) - Day 2

Day 2 (Keelung - Heping Island)  Hari kedua, kiteorang akan ke Keelung dan Heping Island naik public transport. Kiteorang naik MRT dan bas...