Wednesday 12 November 2014

KK-Kundasang-Ranau-Tamparuli (4h 3M)


Day 3 & 4


Island Hoping


Nak pergi Island Hoping ni rasa macam nak pergi berperang..kenapa?? Tu pun tak payah aku cerita..sebab??tak payahlah..hanya aku dan kawan aku je tau..macam dah hopeless dah aku rasa nasib baik hujung-hujung dapat jugak perkenan Duli Tuanku. Mula-mula ingatkan nak jalan kaki, lepas kawan aku dah google rasa-rasa jalan kaki dalam 30minit. Mampu ke tidak? Tu persoalan kedua.. persoalan pertama, boleh ke tidak?? Mestilah tak boleh kan? Jadinya, Kiteorang pun naik lah teksi.. Dari Apartment aku tu ke Jesselton tu jauh jugak lah 10minit kalau naik teksi. Harganya RM15(Tak Pakai Meter) teksi kiteorang ambik dekat McD berdepan dengan Centre Point Sabah.

Jesselton Point

Kaunter Tiket


Masuk je dekat pintu gerbang Jesselton Point tu..korang boleh pergi sebelah kanan, masuk dalam tu boleh nampak dah banyak kaunter-kaunter tiket macam kaunter tiket bas lah lebih kurang. Suasana pun lebih kurang sama jugak. Dieorang akan panggil-panggil korang.
"Jalan-Jalan sekarang..mari-mari".."Jalan Skang dik!!" Adik tu memang penting sangat!! kalau panggil aku Kak ke Kakak ke..memang aku tak berenti. Nak-nak yang panggil tu muka dah kedut-kedut ada hati nak panggil aku kakak. Kiteorang memang tak tengok mane pun..terus je pergi dekat satu kaunter ni..sebab die beriye sangat, aku tengok macam nak roboh kaunter tu dibuatnya. Kiteorang ambik 2 pulau harga RM33(Mamutik & Manukan) tambah dengan Jetty tax RM 7.20/sorang + Google/Mask(RM5) + Life jaket(RM5) = RM 50 dapat diskaun RM0.20. Dekat tiket tu korang kena tengok pukul berapa korang kena ada balik dekat Jetty..dieorang akan tulis Korang akan pergi Pulau mana dulu dan pukul berapa korang kena jumpa pekerja dieorang dekat Jetty nanti.


Pulau Manukan


Ikut dalam resit..aku akan ke Pulau Manukan dulu. Nanti dalam pukul 11.15AM kiteorang kena pergi Jetty Manukan tu untuk ke Pulau Mamutik pulak. Bot die kire bot laju jugak kot..tapi tak sekecik bot ke Pulau Perhentian lah besar sikit, tapi laju beb..kalau kena ombak besar tu Jatuh peranakan! terhempas-hempas. Kalau yang mengandung tu baik tak payah lah pergi. Lagi-lagi sekarang ni musim Hujan petang-petang kuat ombak. Perjalanan dari Jetty ke Pulau Manukan ambik masa dalam 30minit..lebih kuranglah. Mula-mula dia berenti dekat Pulau Sapi dulu, turunkan siapa-siapa yang pergi Pulau Sapi, lepas tu baru bot akan ke Pulau Manukan..

Pulau Manukan

Yang Hitam tu landak Laut

Dekat Pulau Manukan ni korang kena bagi resit dekat pekerja kat sana, jangan nak gumpal-gumpal semacam je resit tu.Masa sampai tu korang kena bayar Yuran Taman Negara Tunku Abdul Rahman RM3/Sorang, korang bayar sekali je..nanti kalau lepas ni korang nak pergi Pulau-Pulau lain dalam gugusan Taman Negara ni dalam hari yang sama korang tunjuk je tiket tu. Setahu aku Gugusan Pulau-Pulau yang termasuk dalam Taman Negara Tunku Abdul Rahman ni ada 5..Pulau Sapi,Pulau Sulug,Pulau Gaya,Pulau Manukan dan Pulau Mamutik.

Peta Pulau-Pulau


Nak terjun dah


Walaupun Pulau Manukan ni tak secantik Pulau sapi..tapi apa kan daya disebabkan aku baca banyak sangat biawak kat Pulau Sapi tu. Jadinya aku membatalkan jelah niat nak ke Pulau Sapi. Tapi memang tak ramai sangat orang dekat Pulau Sapi. Ape pun Pulau Manukan pun cantik jugak. Tapi banyak gila Landak laut. Dia ada tulis kena berhati-hati dengan Obor-obor..siap ada singboard lagi, tapi masa aku snorkelling tu aku tak jumpa pulak obor-obor yang aku jumpa landak laut, banyak beb...meremang bulu roma.

Chalet


Dekat sini ada jugak chalet kalau korang nak menginap kat sini, tapi yelah kan..mahal lah kot. Aku tak tahulah harga bape. Tapi mengikut firasat aku mahal.

Snorkelling


Snorkelling dekat Pulau-Pulau kat sini lain sikit, biasa kalau orang snorkelling dia kan turunkan kita dekat tengah-tengah laut atau pun dekat kawasan tumpuan batu karang. Tapi ni macam tepi pantai je..korang boleh lepak-lepak tepi pantai..boleh berenang-renang ditepian..sape nak snorkelling boleh snorkelling..yang penting janganlah jauh-jauh sangat kalau tak berapa nak pandai tu. Pastikan korang snorkelling dekat dengan Pondok Pengawal Pantai(Bahasa aku dasyat).


Baca tu

Dekat Pulau Manukan ni best jugak snorkelling walaupun tak delah banyak sangat batu karang cantik..ikan-ikan pun banyak juga, mungkin juga sebab aku tak snorkelling jauh-jauh kot. Aku snorkelling sedang-sedang dalam je. Tak dalam sangat lah. Mungkin kalau dalam lagi..lagi cantik kot.

Lepas dah snorkelling bagai, kawan aku yang takut dengan air pun naik syok dah snorkelling sebab dah pandai kan..bukan main lagi ko eh! lama jugak lah aku snorkelling.. sejam macam tu. Lepas dah penat.kiteorang lapar lah kan ape lagi..sejam tu berenang.. kurus lengan. Tengok-tengok ada orang duduk kat meja kiteorang tu. Kiteorang dah pergi pun dia buat tak reti je. Sakit pulak hati kite!! Ko tak paham ke buat-buat tak paham?? kawan aku dah macam nak memberontak dah, kalau ikut die tu nak aje dia smackdown 3 ketul manusia tak reti bahasa tu. Disebabkan aku malas nak wrestling kat situ, aku pun ambik lah beg dengan barang-barang semua pergi cari tempat duduk lain. Kawan aku muncung dah boleh sangkut baju dah..bebel-bebel lagi. Tah ape die bebel aku pun bukan paham sangat. Siap jeling-jeling lagi budak 3ketul tu..macam lah budak tu nampak kan.

Bekal 


Kiteorang dah beli awal dah makanan sebab mesti mahal makanan kat Pulau kan..kebetulannya masa kiteorang turun tu kat bawah apartment tu ade makcik jual kuih- kuih dengan mee-mee, ade nasi lemak..sedap jugak kuih makcik tu. Kiteorang bali nasi lemak, kuih-kuih sikit dengan roti sandwich..kuih tu aku beli kuih bugis..kuih pulut kata makcik tu. Sedap macam kuih keria.

Pulau Mamutik


Lepas dah makan-makan, rehat kejap..dalam pukul 10.45AM kiteorang gerak ke jeti..sebab dah janji pukul 11AM kiteorang kena ade dekat jeti sebab nak pergi Pulau Mamutik pulak. Dalam pukul 11AM bot dah ade..kiteorang gerak ke Pulau Mamutik pulak..tak jauh pun sebenarnya dari Pulau Manukan. Dekat Pulau Mamutik ni lama sikit..dia akan ambik kiteorang dalam Pukul 2PM..sama jugak korang kena tunjuk resit snorkelling tu. Pastu masuk dekat pintu gerbang tu korang kena tunjuk resit Yuran Taman Negara tu dekat kaunter yang ade kat situ.

Pulau Mamutik


Sampai-sampai je. Kiteorang macam dah tak larat dah sebenarnye..macam berlari 40km..
cari port best sikit nak rehat-rehat..kiteorang duduk bawak pokok..perghh!! tenang gile rasa, angin sepoi-sepoi..memang hilang stress.

Lepas dah cuci-cuci mata, rasa mata tu dah terang benderang sangat..aku pergi snorkelling kejap..kali ni kawan aku macam dah lupa daratan sikit. Kalau kat Pulau Manukan tu bukan main lagi, tak nak lepas berkepit je..takut katenye!! kat sini..dia pulak tinggal aku.
"Melayu Mudah Lupa" nak buat macam mana..aku tengok bukan main lagi die snorkeling sane sini..Tapi dekat Pulau Mamutik ni ombak kuat sikit, naik pening kepala aku. Tengah syok-syok aku snorkelling tu, aku tengok kawan aku tu hanyut ke tepi..siap tido ko!! mampu?? tido sambil snorkelling?? tengok-tengok dah tersadai kat tepi pantai.

Jernih


Pulau Mamutik ni banyak sikit batu karang..ikan pun besar-besar..puas hati jugak lah snorkelling..lepas dah rs penat sangat..aku naik. Rasa macam nak rehat-rehat sikit, tengah syok-syok layan angin..ttbe kawan aku nampak 1 bende gerak-gerak. Dekat je dengan aku.. ape lagi kan..kiteorang berlari macam hape!! hilang dah keayuan..kejelitaan semua. Sampai ade orang tu tanya kenapa?? Aku sebenarnya tak tahu ade ape..dah kawan aku kate lari..
aku lari jelah..tak fikir panjang aku benda-benda macam tu. Sekali tengok-tengok biawak!!
sabo jelah aku!! memey nate bewok sungguhlah!

Saya suka..saya suka


Toilet tak seberapa


Lepas dah diganggu dengan nate bewok tu, memang tak selera lah aku nak duduk situ dah.
Kiteorang pun duduk kat 1 astaka besar ni..sambil-sambil nak mandi-mandi bersihkan badan. Toilet free..cuma memang tak berapa nak selera lah.


Dah pukul 2PM tu kiteorang pun mula gerak ke jeti nak balik KK semula..masa balik tu macam hujan renyai-renyai. Ombak memang kuat, bot pun hentak-hentak, sakit buah pinggang aku, kawan aku tu asyik gelak je. Tak paham aku..kelakar sangat ke ape?? dia ingat die tengah main permainan dekat Kota Keriangan?? nak gelak-gelak macam tu? Bila dah sampai tu memang lega rasa.

Balik pun kiteorang ambik teksi jugak..tambang sama jugak RM15. Balik tu mandi-mandi, rehat lah ape lagi..penat betul rasa.

Seafood Pasar Filipina


Malam tu kiteorang jalan kaki ke Pasar Filipina, nak makan seafood. Yeaa!! makan malam ade orang sponsor..siap sponsor makan malam..gile lah!! rasa macam Che Ta je..ade orang sponsor-sponsor kan?. Credit untuk kawan aku punya kawan..yang berbesar hati nak sponsor makan malam, walaupun tukang belanja cuma dapat gambar je. Tapi doa tetap mengiringi setiap suapan. Jangan risau. Malam tu kiteorang pusing 3 round..sebab tak tahu nak pilih gerai mane nak makan..last-last pilih jelah. Aku jenis tak ada prasaan sangat.. asal kenyang sudah. Malam tu makan malam kiteorang..Ikan sebelah(RM25) + Sotong besar (RM15)+ Udang (RM10) + Kerabu rumpai laut(RM10)+ Nasi putih (RM2) + Mineral(RM2)= RM 64 diskaun RM4 jadinya RM60. Tapi memang puas lah. Kenyang sangat!! kawan aku tu kan ala-ala model gitu..jadinya tak makan banyak, aku yang ala-ala kadar ni..baham semua.

Besooo udang dia

Pasar Malam Sinsuran


Lepas dah kenyang tu..kiteorang jalan kejap dekat Pasar Malam Sinsuran..tengok-tengok jelah..mahal jugak kalau nak diikutkan. Banyak mutiara-mutiara..key chain pun ade jugak. lebih kurang macam uptown macam tulah. Tapi kiteorang tak beli ape. Jalan balik tu rasa macam nak rasa murtabak special Sabah.. beli lah 1=RM2..pastu beli apam balik 4keping=RM2. Sedap jugak..Murtabak dia rasa macam popia. Malam tu dah kenyang.. apa lagi tido. Esok dah nak balik dah

Mutiara



Day 4


Sampai dah penhujung cerita aku ni..check out pukul 12PM, kiteorang pergi makan dulu dekat Centre Point Sabah..dekat food court..sebelum nak ke Pasar Filipina nak beli amplang, dengan kuih cincin..

Mee Kuah kot nama dia


Kiteorang beli-beli apa yang patut, kawan aku tu beli banyak..sampai kena masuk kotak.
Macam-macam dibelinya..Amplang lah, Kuih cincin lah,Kuih Angry Bird lah..haha aku tukang rasa je. Pastu aku beli sikit jelah..lagipun aku bukan ramai sangat nak bagi-bagi pun. Lepas dah beli-beli tu..kiteorang masuk Pasar Filipina..mak aikk!! mahal sangat ko jemah jual!! FM 4 ketul RM25...tak beragak!! tengok-tengok macam tu jelah lagi pun panas. kiteorang terus cari teksi nak ke KKIA T2..Tambang teksi RM30.

Mee sup(Macam Sup sayur)


Flight pukul 3.45PM..tunggu jelah..macam tu jelah cerita aku ke Sabah untuk kali kedua ni..
Best jugak sebab aku dapat pergi semua tempat yang ada dalam jadual kawan aku tu.. tempat-tempat tu semua aku tak pergi masa kali pertama aku pergi dulu.  Sangat seronok..
best dan...bestla.

No comments:

Post a Comment

Jalan-Jalan ke Taiwan (8H 7M) - Day 2

Day 2 (Keelung - Heping Island)  Hari kedua, kiteorang akan ke Keelung dan Heping Island naik public transport. Kiteorang naik MRT dan bas...