Saturday 7 September 2013

Kali Kedua

Untuk entry kali  ni aku nak cerita benda yang aku tak cerita kat entry pertama sebabnya kali ni kali kedua aku jejak kaki ke Cameron dengan jadual yang agak panjang dan mood nak berjimba-jimba sebab entry pertama pasal Cameron ni aku buat ala kadar je sebab singgah je masa tu..
Kali kedua ni aku pergi Cameron walaupun tak berapa nak berjadual sangat dan tak plan mana pun tapi orang kata masa tu panjanglah sikit…

KL-Bentong-Raub-Sg. Koyan-Cameron

Perjalanan dari KL ke Cameron kali ni aku guna jalan baru memandangkan pengalaman naik Cameron ikut  Tapah hari tu TAK mencabar mana..(puuiii!) jadi aku fikir baik aku mencabar-cabar diri dengan guna jalan lain..

Dari KL aku rasa ambik masa dalam 3 jam perjalanan jugaklah tapi ikutlah meter korang bape laju die pergi..kalau setakat bawak macam aku ni…mau 4,5 jam..haha..jalan sangat best dan lancar..walaupun tetap kene kona-kona tapi sebab jalannya besar jadi takdelah ape sangat..(blagak!)

Tol dari KL ke Cameron aku rasa ada RM 10..ikut laluan koranglah..kalau ikut laluan koranglah..kalau aku masa pergi tu aku kene RM 10..satu tol RM 2 pastu jumpa RM 5 pastu RM 3…balik pulak tak sampai RM 10..tapi paling maksimum memang RM 10 lah..tapi bergantung eh dari mana korang datang..jangan kate dari JB tetiba nak marah nape tol mahal..memang nak kene ketuk lah kalau cm tu..

Rumah orang asli

Hotel

Untuk hotel kali ni..aku duduk hotel budget je..sebab mmg aku stail hotel budget je pun..haha sebelum pergi aku dh usha-usha hotel mana yang best…pilih punya pilih..hotel jasmine jadi pilihan..harga untuk hari biasa adalah RM 88nett…tak ada breakfast…bilik memang memuaskan luas..lantai carpet..TV LCD 32’’ katil ok..bilik air besar gabak…wifi pun laju..sangat berbaloi2!

Hotel jasmine ni kat brinchang depan KFC sebelah-sebelah tu banyak lagilah hotel budget yang lain tapi memang aku dh focus nk duduk dekat hotel ni pun dari hari tu lagi…
Area hotel ni memang ok lah…dekat dengan tempat makan..surau..bomba..kedai serbaneka..kalau hari sabtu atau cuti sekolah dekat dengan tapak pasar malam..lagipun hotel ni dekat dengan tempat-tempat yang aku nak pergi kali ni…

Banyak kedai-kedai

Parking pun senang

Tapak pasar malam jalan kaki je

Time Tunnel

Time tunnel ni dekat jugaklah dengan hotel jasmine lebih kurang 3KM menghala ke kanan(bukan ke Tanah Rata..tanah rata belah kiri) aku tak tau nak cakap mcmmana..yang penting bukan menghala ke Tanah Ratalah.…benda ni lebih kurang macam muzium peribadi…barang-barang lama org tu  punya die letak dalam tu..tapi kalau bbdk yang lahir awal 80an ke 90an memang tak berapa nak menghayati sangatlah…
Ade tiket masuk eh…tiket untuk sorang RM 5.00..budak kecil tak tahu dia charge ke tak..untuk makluman tokey time tunnel ni jugak ada kebun strawberry yang korang boleh petik sendiri..

Minyak enjin lama

Pekan Brinchang sekarang

Pekan Brinchang dulu

Pensel &  pembaris

IC lama

Yang ni paling dasat

Lama benoooor

Dolu-dolu

Siap de air lagi dalam tu

Kea Farm

Kea farm ni pulak depan lagi..dari time tunnel..satu hala..tapi depan lagil lebih kurang 3KM dari time tunnel..kat sini korang boleh beli sayur,strawberry, bunga kering,bunga basah, bantal-bantal…sume adalah..kiteorg de jgk beli strawberry 2 paket RM 10…bNyk wooo!! Pastu beli strawberry coklat..3 cucuk RM 5.00..oklah nak rasa..jakunlah katekan.

Dekat depan rumah orang

Best gileess!
Stoberry cokolat

Cactus Point

Balik dari Kea Farm aku singgah kat cactus point ala-ala nursery bungalah gitu..kalau tak nak beli ambik gambar pun jadilah...

Pilih je nak mana
Pokok pun ade

Macam-macam jenis ada

Besar kecik pun ada

Opah Strawberry farm..

Sebab tengok orang pergi opah gangnam style ni..aku pun nak pergi  jugak..maklumlah terikut-ikut..cari punya cari memang agak susah jugaklah sebab confius jalannya..tak jauh jugak dari hotel jasmine tu..tapi yang ni menghala ke tanah rata…lbih kurang 3KM  jugak dari hotel..kalau korang Nampak signboard Taman sedia tu..haa masuk jelah situ..korang akan lalu tepi-tepi padang golf lepas tu jumpa satu roundabout kecik terus je..nnt ada satu jambatan kecik masuk jelah..situlah kawasan ladang strawberry orang melayu..banyak kat situ…ikut koranglah nak pergi mana satu..
Masa aku pergi tu opah ade aiskrim je..scone muffin sume xade sebab cucu opah kata  dieorg buat muffin dgn scone hari minggu je..erm..makan jelah aiskrim sedap jgk..aiskrim RM 2 semangkuk kecik..
Kalau  korang nak petik strawberry sendiri pun boleh…tapi aku tak tahu kira macam mana..

sedap aiskrim ni

Bharat Tea Farm

Jalan balik tu..aku singgah dekat bharat tea farm..ade cafe kat situ kalau korang nak makan-makan tapi kalau tak nak pun tak ape..korang boleh melawat-lawat kebun teh saujana mata memandang..boleh lah bergaya-gaya sakan ala-ala kat kenya..hahaha

selain dari Bharat tea farm ade juga Boh punya tapi aku tak pasti kat mana bende tu...

luas mata memandang

Cafe Bharat Tea Farm

Tempat makan

Dekat-dekat kawasan hotel tu memang banyak tempat makan..ade jugak food court, kedai mamak..kedai makan cina..sume adelah…jalan kaki je..tapi biaselah makan atas gunung mahal lah sikit..ayam susah nak panjat bukit…
Kalau petang-petang de orang jual goreng pisang ngn kuih-kuih dekat-dekat dengan hotel..