Monday 10 November 2014

KK-Kundasang-Ranau-Tamparuli (4h 3M)

Day 1


Panjang tak tajuk aku kali ni? Macam banyak je kan tempat aku pergi..biaselah aku kan saja nak menunjuk. Setelah menunggu macam nak rak untuk cuti kali ni..akhirnya masa yang dinantikan telah pun tiba(Gitu!).

Tiket Air Asia


Tiket kali ni memang tak murah sangat lah sebab memang masa aku pergi 2 tahun lepas tu tiket memang sangat murah. Tapi tak kisahlah kan..2 tahun lepas punya cerita tak payah nak cakap banyak lah kan. Tiket termasuk semua-semua..maksud aku termasuk airport tax semua..RM 230 pergi balik..termasuk makan ko! tak pernah umur aku ambik makanan kan..
Ni semua perngaruh rakan tak sebaya..dia yang booked kan tiket jadi aku ikut jelah. Jadi termasuk Nasi Lemak Pak Naseer tulah harganya RM 230.

Putrajaya Sentral - KLIA2


Disebabkan aku ambik flight pagi buta..pukul 6.45AM jadinya aku pun blur-blur nak pergi dengan apa kan, sebab selalunya aku naik ERL dari TBS tak pun naik bas dari KL Sentral je. Aku pun dok fikir-fikir...sampai kejang otak fikir ni..kawan aku cakap letak kereta dekat Putrajaya Sentral je. Dari situ boleh naik ERL(KLIA Transit) ke KLIA2. Harga untuk sehari letak kereta dekat Putrajaya Sentral dalam RM4. Harga tiket ke KLIA2 dari sini adalah RM 6.20. Korang boleh check jadual train dekat SINI. Jadi korang boleh lah budget2 pukul bape nak bertolak dari rumah...pukul bape korang boleh sampai KLIA2..kan2??

Aku sampai Putrajaya Sentral tu dalam pukul 4.30AM macam tulah gamaknye..lepas tu sebab aku nak kejar train pukul 4.51AM..sempatlah..relax2 je..sebab dah tau jadual kan..
sampai KLIA2 dalam pukul 5.12AM macam tulah..lebih kurang. Memang lenggang kangkung sikit lah..sebab banyak masa kan. Syok sendiri je.

KKIA Terminal 2


Perjalanan dari KLIA2 ke KKIA T2 suka hati aku je kan  nak pendek-pendek kan..dalam 2 jam lebih..bosan beb..tapi sebab aku dengan kawan aku macam dah lama sangat tak bercuti
adelah macam keriangan sikit di jiwa tu. Sambil-sambil tunggu Nasi Lemak tu kitorang berborak-borak lah pasal agama..politik..ekonomi negara(Padahal borak benda tak berfaedah je). Dah makan..dah kenyang..ngntok lah pulak..tido lah ape lg.

Sampai Sudah..


Macam 2 tahun lepas jugak. Panas beb...destinasi pertama adalah..jeng3..Toilet!!! Kawan aku tu memang dia tak boleh nampak signage Toilet..mesti nak jugak melawat dalam tu. Kalau tak dapat masuk bau pun boleh..asal jumpa toilet je nk pergi toilet..asal nampak je nak pergi..Sambil tunggu kawan aku melepaskan apa yang patut aku pergilah kutip map-map free..untuk kemudahan jugak kan..

Tourism Map Sabah


Perkara kedua lepas melepaskan hajat..kawan aku tu message En. Shahril untuk dapatkan kereta sewa..bukan dapatkan kiranya nak bgtau lah kiteorang sampai sudah bah.. nak berurusan dengan En.Shahril ni senang..katenye..sebab bukan aku yang uruskan hal kereta ni..aku rasa aku paling relax kot..keje aku tukang telefon hotel je tanya. Bab-bab nak mencari kereta sewa..mengoogle tempat..buat itinerary tu semua kawan aku dengan tah budak mane tah.. rajin sangat nak mencari kan bende2 ni semua...siapa-siapa yang nak tanya pasal kereta sewa boleh lah call/Whatapps En.Shahril (0128221685). Orangnya sempoi je..relax2..kereta pun sempoi yang amat..tak payah ambik map pun tak pe..map orang yang guna kereta yang lepas-lepas pun penuh dalam box..(Nampak tak maksud tersembunyi-fikir dan paham kan). Kiteorang sewa kereta sehari setengah En.Shahril tu bagi RM 130.00 kalau sehari RM90..kira dah kurang dah tu..kereta macam biasalah kan.. kalau aku mestilah nak naik Mesarati tapi tak ada..ambik Viva Auto jelah. hahahaha.


 Penjelajahan Bermula KK-Kundasang


Ikut apa yang dah terpahat dalam lipatan kertas kawan aku tu...destinasi seterusnya adalah Kundasang..tapi apa-apa pun..tengok minyak dulu..ada 2 bar je masa aku dapat kereta tu. Mengikut blog-blog yang ada dieorang cakap susah nak jumpa Stesen Minyak masa nak ke Kundasang..jadi sebab takut bebenoo aku dengan kawan aku dah set dalam benak fikiran akan isi minyak dekat KK je..sebelum apa-apa berlaku kan..dah cantik-cantik ala-ala model.. kereta tersadai tepi jalan tak ada minyak kan?? Apa kelas..jah!!

Jalan Ke Kundasang


Seriously(Cewah!) korang kena tengok google map..kalau korang tak ada WAZE..kalau korang tak ada WAZE nanti korang boleh bergaduh laki bini..sebab jalan dia memang tandus signboard. Dari Airport tu korang boleh ikut signboard ke Bandar KK dulu.. pastu korang akan jumpa Sutera Harbour..terus lagi..smpai jumpa simpang 4..gabak jugak lah simpang tu..ade flyover bagai..kat traffic light tu korang kena masuk simpang ke kanan..
tak pun boleh ikut signboard Ranau..kalau korang ke depan lagi..korang dah nk masuk ke bandar KK dah tu bah..korang ikut jelah..Ranau/Tamparuli ke..sebab macam susah je nak cari singboard Kundasang..dia lebih banyak singboard Ranau..batu-batu jalan kat tepi tu pun korang akan tengok Ranau je..jadinya ikut jelah Ranau...

Kabus


Sebenarnye aku tengok tak adalah smpai tak ada Stesen minyak jalan nak ke Kundasang tu..masih ade lagi..cuma banyak yang dekat seberang jalan..korang kena u turn lah kalau dah terdesak sangat..tapi masa dah mendaki tu memang tak adalah Stesen Minyak.. Nak buat stesen minyak terapung macam tak mungkin je kan..

Perjalanan dari KK-Kundasang ni..memang confius-confius jugaklah..tu aku rasa baik korang guna WAZE..dahla banyak roundabout..tapi roundabout dia kecik-keciklah, tak adalah roundabout gabak macam kat Shah Alam tu..tapi tu pun dah boleh buat orang confius..dalam perjalanan mendaki tu memang pemandangan aku boleh cakap cantik lah..banyak kabus-kabus..disebalik kabus tu..caye tak caye..tulah Gunung Kinabalu..tak caye?? Korang tengok jelah esok pagi..kalau dah siang memang tak nampak beb..kira kalau pukul 8Am tu korang boleh nampak lagi lah Gunung Kinabalu tu..kalau dah lewat korang nampak kabus je..Dalam sejam lebih dah smpai dah Kundasang..kejap je..tu pun dah confius-confius sebab baca-baca orang cakap Dua jam..Pelik-pelik sungguh. Aku dengan kawan aku dah nak bertumbuk dalam kereta sebab hal ni je..hahahaha.


Dalam perjalanan tu korang akan jumpa Pekan Nabalu..tu kira betul lah tu jalan korang tu..jangan lah risau..naik je..kat batu tepi tu yang akan buatkan korang confius bila tengok Ranau 30..Ranau 20..tetiba Ranau dah tukar jadi Panau..15..hahahah tu lagi confius..jangan confiuskan diri..terus kan ajelah perjalanan korang..korang akan smpai jugak ke Kundasang..melainkan korang memang dah sesat dari awal..

Desa Dairy Farm


Bila dah smpai tu...lega rasa..terus je ke Desa Dairy Farm..masa tu aku rasa dalam pukul 11 lebih ke 12 macam tu lah..Hujan lah pulak..ni pun sama jugak..bukak jelah WAZE..kalau tak lembu kemana korang kemana..tak ada signboard jugak..ade pun macam dah nak dekat dah..yang pastinya korang kena menuju ke Pekan Kundasang. Dah smpai tu korang akan jumpa simpang...boleh je nak masuk ke kiri..kalau terlepas jangan risau..jangan takut..korang boleh jumpa 1 roundabout dekat depan sikit je..tu pun korang ambik yang kiri..kira yang 1st exit(Gitu!! dah macam Waze dah aku). Masuk je situ..nanti korang boleh nampak..belah kiri tu Bukit Bukau kabus...belah kanan tulah Pekan Kundasang..korang jalan je terus..nanti korang dah boleh nampak signboard Desa Dairy Farm..tapi nak masuk tu..masyarakat!!! jalan teruk sangat!! tolonglah!! tempat tumpuan kot..macam 4x4 dah aku tengok..nasib baik tak pakai Mesarati..kalau tak nangis beb!!

Hujan


Memula korang akan jumpa Kaunter tiket dulu...boleh berhenti beli tiket kat situ..RM4/Seorang. Dah beli tiket..korang boleh bawak kereta masuk dalam lagi..pastu boleh lah parking kat situ..boleh pergi tempat jual-jual..boleh ambik gambar dengan lembu..tapi masa aku pergi tu kan hujan..jadinya macam tak berapa nak bergambar sangat..Lembu pun macam kurus je..diet kot!!

Ala-ala je


Lembu..kabus

Cantik beb..
Dekat situ ada jugak jual produk tenusu(BM sangat ayat) ada jual susu lembu..kambing..susu coklat...aiskrim..ape lagi?? Tapi kira murah lah kalau korang beli dekat sini...Air Susu 1 liter RM 5.80..kalau beli 500ml RM4..nampak beza?? aku tengok jugak masa kat KK susu yang same die jual RM 7.50 ko!!! jadinya baik beli kat sini je.. kalau korang nak beli lah..kalau tak nak suka hati korang lah!.

Ais Krim

Tempat Proses Susu
Harga nyaa


Pasar Pagi Kundasang.


Kebetulannya masa dalam perjalanan nak ke Desa Dairy Farm ni..dekat Pekan Kundasang tu ada lah Pasar Pagi..seronok betul kiteorg..bahagia bukan main..tapi masa balik tu.. rupanya dah nak tutup...bila aku tanya dieorang cakap Pasar pagi ni bukak pukul 7AM pastu..tutup dalam pukul 12PM macam tu lah..hari Jumaat je eh ade..sebab orang cakap kepak ayam Kundasang sedap jadi misi pencarian adalah tertumpu pada kepulan asap je..
"Dimana ada Asap disitu kami berhenti"..tu peribahasa baru.. tengok-tengok tinggal 2 ketul je kepak..2 ketul tu bukan alas perut..tu celah gigi depan je..tapi tak pelah beli jgk..
pulang dengan hampa sangat-sangat..kecewa macam orang putus cinta..

Pasar pagi


Tapi masa balik tu aku kan..penumpang yang sangat prihatin..aku nampak macam ade kepulan-kepulan asap je..kat area-area rounadabout tu..jadi aku cakap ngan kawan aku..dia kan ala-ala driver F1..aku rasa macam kiteorg dah terlepas kebuh kurang 2km macam tulah..sanggup patah balik ni..sanggup beb!!..nasib baik betul ape lagi kan..10 ketul lah!! baru lah masyukkk. Tak cukup dengan kepak 12 ketul tu..kiteorg pergi beli nasi pulak...dekat restoran ape eh..betul-betul depan Kinabalu park..aku makan nasi daging black pepper..kawan aku nasi goreng special..tu kira stok-stok smpai malam lah..sebab dah malas nk keluar..aku tengok harga macam sama je semua..kalau kat restoran tu dalam RM7 , RM7.50 macam tulah..tapi kalau dekat pasar malam murah sikit..lagipun dieorang suka masuk makanan dalm plastik..nasi lemak pun masuk plastik..jarang masuk dalm polisterin..lepas dah beli-beli makanan semua..kiteorang pun check in hotel.

J residence


Hotel ni macam tersorok sikit..tapi boleh nampak singboard dia dari jalan..tak jauh dari restoran tu..kira dalam 400m..lebih kurang lah..tapi jalan nak masuk die tu..mak aik!! curam beb..nasib baik kawan aku ni die memang pakar pemanduan kereta...jadi aku serah kat die jelah pape pun..hotel ni memang tak banyak bilik sangat...korang boleh tengok dekat website die kat SINI . Tapi memang sangat-sangat selesa lah..cuma tak ada TV..bosan beb..tapi dia bagilah DVD Player dengan DVD 3 keping macam tu..tapi macam tak berapa nak selera je.tapi bilik memang puas hati..selesa dan tenang je. Aircond tak ada kipas pun tak ada..memang tak perlu pun. Sejuk beb..Tapi Line tepon macam kurang je..terseksa rasa jiwa kawan aku lah..aku relax je.hahahah. Aku ambik House 1..die ada macam-macam kategori..korang boleh check sendiri dekat website dia..sekarang masih ada promo..Isnin-jumaat harga untuk House 1 tu RM88 je..murah lah tu.

Ketor Lutut driver F1 aku

Tulah House 1

Tempat BBQ

Lepas aku dah lompat-lompat

Bilik air gabak


Aktiviti untuk hari pertama ni habis sudah...rehat-rehat..makan-makan..lepak2. esok pulak lah sambung..berjimba



No comments:

Post a Comment

Jalan-Jalan ke Taiwan (8H 7M) - Day 2

Day 2 (Keelung - Heping Island)  Hari kedua, kiteorang akan ke Keelung dan Heping Island naik public transport. Kiteorang naik MRT dan bas...