Friday 15 August 2014

Ho Chi Minh City Day(5h 4M) 4 & Day 5

Entry Kali ni aku sambung je dua entry sebab entry keberangkatan pulang tu macam sikit je. Hari ke 4 aku akan ke Mekong Delta atau dalam bahasa Vietnam Đồng bằng Sông Cửu Long yang bermaksud Nine Dragon river delta ( nampak sangat copy paste kan?) .

Mekong Delta Trip

Untuk Mekong Delta ni pun makan masa lebih kurang 1 hari juga, agak penat dan memerlukan tenaga yang boleh di katakan banyak juga lah. Trip mula dari jam 7.40AM sampai 6.30AM, dekat Mekong Delta tu tak adalah lama sangat tapi perjalanan tu yang buatkan Trip ni rasa lama je. Mekong Delta lebih kurang 75KM dari bandar Saigon. Boleh ikut highway boleh juga ikut jalan biasa. Perjalanan ambil masa 2 jam atau 3 jam ikut keadaan traffic. Tapi kalau nak ikutkan aku tak jumpa pun jammed macam kat KL, tapi orang dekat sini selalu cakap ikut keadaan traffic..diaorang lebih banyak kenderaan dengan kata lain motor dekat jalan tapi tak adalah sampai jammed. Mungkin sebab terlalu banyak kenderaan buat diaorg bawa bas slow tapi diaorang memang bawa bas slow pun. Slow betullah korang bayangkan dalam 50-55KM/Jam je. Ngantok lah!

Jetty Mekong Delta

Aku boleh tengok2 sekejap je. Lepas tu aku dah ngntok sangat, jadi aku pun apa lagi..tidurlah. Bangun2 dah sampai dah Jetty Mekong Delta seperti biasa memang ramai pelancong dekat situ. Semuanya Tourist Guide yang pergi beli tiket boat semua. Kitaorang tunggu jelah dengan setianya. Lepas tu dengan rasa ngntok2 lagi aku pun naik jelah boat yang dah tunggu dari tadi lagi. Memula tu naik boat besarlah juga. oklah tak delah takut sangat. Aku ingt atas jalan darat je dieorang ni bawak slow..boat pun slow..macam naik cruise. Ngntok lagi tapi tak boleh tidur..aku rasa perjalanan tu adelah dalam 30-40 minit sebelum kiteorang berhenti dekat pulau yang pertama namanya Unicorn Island. Dekat sini kalau korang nak tau nama pulau-pulau dia semua nama binatang.

Restoran atas Teh Tarik

Unicorn Island

Dekat Unicorn Island ni kiteorang tengok dan rasa Royal Jelly. Pure Honey bee katanye cakap omputeh aku. Dekat sini minum tak payah bayar sebab dah termasuk dalam Pakej, dieorang akan sediakan cawan kecik toet je untuk rasa dalam tu die letak limau kasturi sikit..madu pastu dia tuang air teh o panas. Ok jugak..masam2 manis macam tulah. Macam biasalah dieorang akan promote Royal Jelly tu..kalau nak beli. Beli lah kalau tak nak geleng2 jelah. Macam2 produk juga  lah dieorang akan promote. Ade Krim Royal Jelly tu boleh sapu kat muka. Pastu adalah makanan2 ringan halia ke apa tah..

Lebah tu

Ada Juga Jual Kraftangan

Pastu kiteorang berjalan lagi...Jalan sampai dekat area ada sampan kecil banyak tol..sampai jammed kat sungai tu. Ade yang nak pergi ada yang nak balik. Sampan tu akan bawa kite ke boat besar kita semula. Saja jelah nak bawa jalan macam tu. Ok juga pengalaman baru, rasa macam pendatang haram pun ade jugak. Naik sampan ni lama juga lah pada aku mungkin dalam 15-30minit kot. Satu sampan boleh naik 4 orang je. Korang duduk diam2 jangan macam beruk Mak Ye dalam tu. Sampan tu dah lah kecil.

Kecik tu sampan

Jammed beb

Naik sampan ni pun tak payah bayar juga sebab memang dah termasuk sekali, cuma dieorang suka minta tips, kalau korang nak bagi tu bagi jelah. Kalau tak nak dah diam2..kalau berselisih sampan dengan sampan mana yang peramah terlebih tu hujung2 mesti dia cakap tips2. korang jangan nak perasan sangat diaorang teruja tengok korang.

Tak Tahu nama Pulau

Aku ingat pulau yang pertama je, lepas2 tu aku dah tak tahu nama pulau apa aku berhenti, maaf jelah aku tak boleh nak fokus sangat sebab masa tu aku memang demam tahap Malaria. Jadinya otak aku dengan fikiran aku dah ade atas katil, badan aku je kat situ. Nasib aku masih ingat lagi kat mana aku sekarang ni.
Yang aku tau...dia ada beberapa pulau dekat situ yang aku tau nama-nama pulau tu semua nama binatang..yang aku ingatnya Unicorn,Phoenix,Turtle Island..gitulah.

Coconut Candy

Lepas tu kiteorang semua dah naik boat besar balik..boat pun bergerak nak ke Coconut Candy. Tapi boat aku tu berhenti dekat tengah2 sungai tu..kiteorang kena tukar naik boat lain pula..boat tu kecik sikitlah dari boat ni..boleh muat dalam 12 ke 15 orang macam tu. Aku tengok ada juga boat2 lain yang berhenti je dekat tepi2 tu..dia banyak tempat buat gula-gula ni bukan satu je. Yang aku ni..jauh ke dalam..naik boat tu dalam 20 minit.. Masa tu tak ramai sangat orang..dieorang gunakan kelapa ni sepenuhnya..dari isi smpailah ke tempurung kelapa tu. Tempurung tu dieorang guna untuk jadi bahan api nak masak kelapa tu pulak. Aku rasa lah juga sikit. Oklah..tapi tak beli pun.

Tu dia cair lagi

Lunch

Lepas dah tengok orang buat gula-gula kelapa tu, kiteorang naik balik boat dan dieorang bawak naik balik ke boat besar tu..untuk pergi Lunch. Awal2 Tourist Guide ni dah cakap makan TAK HALAL walaupun die tak cakap TAK HALAL tapi kalau dah sebut binatang2 itu..paham-paham jelah kan, sebenarnya ikut pakej ade juga yang makanan HALAL tapi kene bayar lebih kot. Aku kan lokek,jadinya aku dah bawa bekal lah..bawa biskut..kacang..air. OK ape..bila lagi nak diet selalu makan macam ada SAKA.

Dekat kawasan Lunch tu best jgk sebab macam kawasan kampung je. Ade kerbau besar gabak..boleh naik basikal..redup je kawasan tu. Nasib baik ade tempat duduk2 bawah pokok..boleh lah duduk jauh sikit dari orang makan kan..kalau tak nanti ade rasa secubit kang..

Muzik Tradisional Dan Buah-Buahan Tempatan

Lepas makan tu kiteorang berenti dekat satu tempat kat situ dieorang dah hidangkan buah-buah tempatan..macam nenas,betik,buah naga pastu ade aku tak taulah buah ape tu macam buah mata kucing tapi macam besar pastu isi die tak tebal macam mata kucing..kulit die pun keras sikit dahlah bergetah. Isi die macam mata kucing tapi tak semanis mata kucing. Mungkin mata Singa lah kot.

Sambil-sambil makan tu adalah persembahan sikit.Dengan alat muzik tradisional dieorang..dieorang nyanyi2 lagu dieorang syok juga.

Lepas habis persembahan tu. Kiteorang pun pulanglah dalam pukul 3.30PM macam tu kiteorang sampai kat jetty. Kena tunggu kejap sebab dieorang nak tukar bas besar sikit nak combine sekali. Balik tu ape lagi tidurlah 3 jam kot.

**Pendapat peribadi aku..ni pendapat peribadi eh..Mekong Delta ni bosan sikit. Kalau tanya aku baik jalan-jalan dekat bandar je.

Makanan!!

Sampai dekat Saigon City..dalam pukul 6.30PM ape lagi kan cari makan lah. Kebulur kot! Aku try pergi juga dekat kedai yang kawan aku cakap tu. Buka beb!! Akhirnya hari last die buka. Nama kedai ni Amin Halal berdepan dengan kedai 1 Malaysia. Kedai die kecik je.

Biasalah aku makan Mee Sup dengan air kopi ais..sedap wooo!!! Sup die..masa aku makan2 tu ada pakcik Vietnam ni cakap ada orang yang jual2 kat tepi jalan situ tak halal tapi tulis je halal...biasanya yang buka2 dekat kaki lima je. Ada konon logo HALAL. hati2 lah eh

Makan malam kali ni murah sikit Mee Sup cuma 50,000VND ( RM 7.50/2 USD) je. Air kopi ais 20,000VND(RM 3/1USD) je..murah lah kan. Sedap pun sedap.

Lepas makan tu apa lagi kan balik hotel mandi2 apa yang patut. Aku memang tahap tak larat sangat. Kemas2 sikit..esok pagi dah nak berangkat pulang.

Day 5

Hari last masa nak berangkat pulang, flight aku pukul 8.35AM..untuk mengelakkan tragedi dekat KLIA2 aku pun berangkat awal..5.30AM aku dah check out..sebelum tu aku dah tanya dah bas pergi airport yang pertama pukul berapa..jadinya memang oklah aku keluar pukul 5.30AM tu nak jalan lagi.

5.30AM Terang benderang dah

Sampai dekat stesen tu tggu jelah ikut no. yang dieorang gantung kat stesen tu bas ke airport no. 152..ade juga orang2 motor sebok nak hantar dieorang charge 50,000VND(RM 7.50/2 USD) . Tunggu punya tunggu ada orang tegur aku cakap airport2?? Aku angguk jelah die cakap bukan sini tunggu sane..alamak!! 152 kot ni..aku tengok ade satu lagi 152 kat sane..dahlah bahasa die je singboard ni..mana satu ni?? confius dah aku..tapi aku ikut jelah cakap dia. Aku tunggu jelahkat sana. Pukul 6.00AM macam tu bas pun sampai aku naik bas..sampai airport dalam 6.45AM..kena jalan lah pulak sebab bas berenti dekat terminal domestik. Jalan tak jauh sangat dalam 10 minit je untuk ke terminal International.

Salah tempat daa

Masa nak scan barang tu dieorang pisahkan perempuan dengan lelaki..masa aku tu, aku tak buka tali pinggang memang confirmlah akan bunyi kan. Aku dah ready2 dah..masa turn aku tu ade pula Pilot nak masuk sekali. Die depan aku, aku lalu tu bunyi tapi si polis perempuan ni ralit sangat tengok pilot tu..die tak peduli pun kat aku. Aku berhenti juga lah dah ready nak kene check..tapi dia tak peduli dengan aku tengok pun tak. Sabar jelah!! Ok fine!! tengok pilot.

Masa Untuk Pulang. Malaysia Aku Pulang...Nasi Campur!!!!!

Tamatlah sudah perjalanan aku ke Vietnam.

Info:

1) Dekat sana dieorang memandu belah kiri..jadinya confius juga lah kalau nak lintas jalan. Aku confius..

2) Dekat sana hon memang digunakan sepenuhnya..aku rasa masa aku naik bas tu tah bape juta kali die hon..hon2...hon2..pening aku!

3) Walaupun ada accident jalan tak jammed..yang ni aku kagum sikit. Masa balik dari Mekong tu adalah jumpa 2 accident..satu duduk bawah bas..satu lagi motor langgar dengan kereta. Tapi jalan macam biasa je..tak jammed pun. Cuba KL..hujan pun jammed..kereta rosak dah parking kat tepi pun jammed..ape lagi tengah jalan.

Keseluruhannya...HCMC adalah tempat yang agak menarik untuk dilawati.

** Update: 2/5/2016- Aku ada terbaca pasal seorang warganegara Malaysia yang dibunuh di HCMC baru-baru ni. Sangat terkejut dengan berita tersebut dan aku ambil kesempatan nak ucapkan salam Takziah pada keluarga mangsa. Aku doakan semoga roh beliau dicucuri rahmat, beliau ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman..di ampunkan dosanya,diterima segala amal ibadatnye dan semoga dia dijauhkan dari siksaan Kubur. Amin...

Selain dari tu beberapa hari sebelum tu ada juga kisah tentang beberapa orang dari Malaysia juga diculik dan di rompak di HCMC boleh baca dekat SINI. Apa pun, aku boleh ingtkan pada korang.. mana pun kite pergi berhati-hatilah, tengok keadaan sekeliling. Alert setiap benda  yang jadi sekeliling kita, baca dan ambil semua pengajaran dan tips dari banyak blog jangan stick pada 1 blog saja sebab setiap blog ada isi dan pengalaman yang lain. Sepanjang aku ada dekat HCMC aku memang tak pernah naik teksi, aku cuma jalan kaki..naik bas dan bas tour je, sebab aku ade dgr cite yang tak best bile naik teksi. Ada 1 website ni aku tengok dia ada bagi contact untuk emergency..jadi korang boleh simpan cntact tu. Boleh check dekat SINI