Monday 11 August 2014

Ho Chi Minh City (5H 4M) Day 2


Hallo..Vietnam! Gitu!..tak payah nak over sangat..hari kedua aku berjaya bangun dengan cemerlang sekali sebab malam tadi tidur tak bape nak lena..tidur pun asyik bangun2 je walaupun beza waktu cuma sejam..Vietnam lewat sejam dari Malaysia tapi aku rasa masa tu macam panjang sangat je..aku bangun tengok jam baru pukul 3 AM..bangun lagi 5 AM aku rasa macam aku dah tidur berjam2 dah..lena sangat ke aku tidur??

Hari kedua ni dah bermulalah penjelajahan aku untuk melawat tempat2 menarik dekat HCMC ni..dan hari pertama ni aku akan ke Cu Chi Tunnel.. Tour ni akan mengambil start dari 8.40AM sampailah 4.30PM lama tak lama jugaklah sebab perjalanan die agak jauh lebih kurang 50 KM dari bandar Saigon..

Bangun Awal


Aku bangun awal sesangat pagi tu bukan semangat ape..semangat nak berkubang dalam bath tub..punyalah jakun..ngaku jelah kan!! nak buat macam mane.

Dah siap2 semua..aku turun lebih kurang pukul 8.35AM sebab aku memang tepati masa..cewah!! cakap nak bagus aje! Aku lepak2 kat lobby sambil tunggu orang Tourist Guide datang jemput. Sambil2 borak dengan makcik mane tah orang Hotel tu..kot2 owner die tapi muka tak berapa nak menyakinkan die tu owner..dah borak2 bagai..datanglah Tourist Guide macam yang Ms. Khanh cakap orang dia pakai baju warna coklat dengan gambar Bunga Teratai dekat belakang..jadi aku dah confirmlah memang tulah orangnya. Die mintak resit bayaran..aku dah bagi2 semua, aku pun ikut jelah dia..tengok2 dalam bas semua omputeh..aku je tak bape nak putih..jadinye aku diam jelah membatu macam tunggul kayu..

Bas Tour


Cu Chi Tunnel


Perjalanan ke Cu chi Tunnel ni lebih kurang 40 minit ke sejam mcm tulah..Tourist Guide boleh cakap english walaupun bunyi ala2 kelaut tapi boleh paham.. jangan risau. Dalam perjalanan tu die adalah cerita- cerita sikit pasal Vietnam dan jugak pasal Cu Chi Tunnel dan perang2 masa Vietnam belum merdeka.

Handicraft Handicappe


Dalam perjalanan tu kiteorg singgah dekat Handicraft handicappe..tengok dieorg buat kraftangan2 lukisan2. Kebanyakkan dieorg ni cacat sebab akibat dari perang antara Vietnam dgn Amerika..sebab masa perang tu Amerika dah spray Vietnam dengan Agent Orange/Dioxin yang buatkan dieorg terima kesan-kesan macam ni lah. Korang boleh google untuk tengok ape tu Agent Orange/Dioxin dgn perang antara Vietnam dengan Amerika.

Bagi tunduk hormat sikit

Guna Kulit telur pun boleh

Susah tuu nak buat

Kenderaan dieorg


Cu Chi Tunnel


Sepanjang perjalanan ke Cu Chi Tunnel tu banyak jgk pemandangan Vietnam yang boleh diamati walaupun lebih kurang macam Malaysia je. Ade sawah padi..ade kubur2..kubur dieorg pelik sikit..ade bumbung sikit. Boleh tengok rumah2 dieorg..rumah dieorg pelik jgk..kurus tinggi..macam dieorg jugaklah lebih kurang.. kurus2..

Kubur dieorg

Selamat Datang Cu Chi Tunnel..aku suke translate sendiri


Biasanya Tourist Guide ni akan mintak korang duit tiket masa dalam bas sebab tak payahlah korang nak beratur sorang2 beli tiket kan..dah bape lama pulak nak tggu..harga tiket 90,000VND ( RM 14.60/ 4.5 USD) . Aku dah bayar masa ambik pakej tu..tapi die mintak jgk kat aku..hati ada rasa nak marah, aku dah cakap aku dah bayar..tapi die cakap die tak tahu nanti mintak balik dekat orang tu. Oklah aku malas lah nak gaduh2..aku kan professional (Hak Tuiii!)  jadinya aku hantar msg dekat Ms. Khanh bagitau dieorg mintak duit ( Ngadu ni!!) lepas tu mungkin Ms. Khanh call tourist Guide tu dan duit aku di pulangkan dengan jayanya. Jadi tak payahlah nak gaduh2..relax2 sudah. Biasalah tu salah paham..cool lah konon!! dalam hati Tuhan je tau.

Beratur nak masuk


Sampai je kat Cu Chi Tunnel Tourist Guide akan belikan korang tiket, korang bolehlah tengok ape yang patut kat luar tu..dan lepas dah dapt tiket penjelajahan pun bermula. Tapi kene ingat jgn nak memandai.. ikut Tourist Guide korang die akan terangkan dekat korang semua2 nya. Kalau korang pergi nak bergambar tu memang suka hati koranglah..kalau korang nak dengar pasal sejarah die pun suka hati korang lah.. macam aku tgk ade yang asyik berselfie je..tolonglah!!! Dengan monopod nya..tourist guide terangkan die berselfie  dahlah orang Malaysia..OMG! omputeh tengok je perangai korang.. ttbe aku nak ngaku jadi orang Brunei.

Bekas kena BOM



Sejarah Cu Chi Tunnel ni memang lah agak pelik2 takut gitulah lebih kurang..tengok macam susahnye dieorang nak mengorek Tunnel kat bwh tu dgn ddk kat dalam tu sebab nak berlindung masa perang insaf sikit..skit jelah sebab nanti akan ade yang lebih menginsafkan..kalau korang nak tau lebih lanjut pasal Cu Chi Tunnel korang boleh baca dekat SINI.

Perangkap

Gerila

Kete kebal US

Dalam tu dieorg nak sediakan tempat-tempat untuk korang tengok..sebab mengikut kata Tourist Guide tu dulu tempat tu memang agak bahaya lah sebab Orang-orang Vietnam dieorg buat perangkap2 tu semua.. orang-orang pun tak boleh kesan jadi bahaya lah untuk Tourist. Jadi korang ikut jelah Tourist Guide tu mana dieorg bawak jangan nak memandai2 masuk dalam hutan sana sini berselfie kang ade balik masuk dalam kotak kayu kang.

Nampak tu?? Kalau kena tu..haa hambek!

Perangkap lagi

Dalam tu korang pusing dalam 1 jam 30 minit lebih kurang lah..die akan bawa untuk tengok Tunnel, tengok bekas bom, pastu tengok perangkap2 yang dieorg buat dan jugak dalam tu korang boleh cuba untuk tembak-tembak. Kalau yang ppuan ni dieorg syorkan untuk try M16 je..yang laki bolehlah nak try M40 dengan M76 ye kot..aku pun dah tak bape nak ingt. Kalau nak cuba kenalah bayar..M16 ( 35,000VND/RM 5.26/1.65USD) yang lain tu aku macam tak bape nak ingtlah. Aku pun tak tau kenapa aku tak tengok harga die betul2..aku tak main sebab masa tu aku macam pekak2 badak je sebab aku selsema pastu naik flight tekanan..aku pekak dua hari kalau korang nak tau. Dahlah pekak buta huruf pulak tu. Teruk betul aku kat Vietnam.

Mari Menembak


Korang boleh cuba masuk Tunnel die..kalau korang larat dan berani lah. Macam aku..aku tak masuk sebabnya aku tak berapa sehat..sebelum datang tu aku dah demam dan demam lagi waktu kat sane. nampak aku punya alasan?? Logik kan?  Tunnel tu sebenarnye die dah besarkan sikit sebab sekarang dah di jadikan tempat pelancongan jadi die ikut saiz omputehlah kang satu keje pulak asyik tersekat je kat dalam tu..kalau ikutkan saiz sebenar memang kecik sebab saiz orang Vietnam ni kecik.kecik dan rendah..korang boleh cuba masuk dalam Tunnel kalau rasa tak nak jauh-jauh korang keluarlah masa 20meter  kalau rasa nak jauh sikit pergi 40meter nak jauh lagi 60meter..lebih tu aku tak tahulah boleh ke tak sebab aku tengok yang masuk keluar semua calar balar..sebab omputeh kan..seksi meksi masuk dalam tu..mau tak calar balar.
Masuk jangan tak masuk

Keluar dengan muka bangga

Lepas dah try tu die bawak tgk video...sikit2 lah pasal Cu Chi Tunnel tapi tak bape membantu sangat..aku ngntok tengok video tu..sorry lah boss!! tak boleh menerima. Bosan sangat...

Pulang balik


Arah balik ni memang tak ada singgah mane2..terus je balik die kata nak singgah War Remnant Museum tapi sebab semua tak nak..jadinya terus jelah balik lagipun esok aku ade 1 Day City tour..tu pun pergi Museum tu jgk...jadinya tak payahlah.. terus balik. Dieorang berenti dekat office dieorg dan aku pun pulang berjalan kaki..balik ni ingt nak pergi Water Puppet Show..tapi hujan lah pulak. Jadinya duduk jelah dalam bilik.

Makan Malam.


Makan malam kali ni memang tidaklah kat Basiroh tu..jadinya aku try pergi Serai Restoran..memang mahal sgt lah..tapi nak buat macam mane kan..memang aku tak nak nasi2..jadinya aku try makan Pho Mee @ Pho bo yang popular sangat tu nak jugak lah rasa kan..jadi aku order Pho Bo ( 85,000 VND/RM 13/4USD) dengan Vietnam Tea ( 10,000VND/RM 1.51/0.47USD) mahalnya yelah..tapi nasib baik sedap..kalau tak sedap aku gegar satu HCMC tu. Depan kedai Serai tu ade kedai Halia..aku rasa sama je owner die sebab aku tengok pekerja-pekerja serai ni kejap masuk Halia tu kejap masuk Serai..ikut suke ko lah nak!!

Sedap wooo! Mahal lah :(


  Circle K Mart


Kedai ni banyak sangat kat HCMC ni..mane2 ade die lebih kurang macam 7 E lah kalau kat Malaysia 24 jam jugak..jadi kalau korang nak beli pape boleh lah pergi kat sini..murah tu murah jgk. Depan AVA Hotel pun ade satu, tu senang tu kalau nak beli pape.

Ni Halal

Yang ni tak pasti tak de logo halal


Hari kedua ni agak letih jugak..sebab demam2 sikit..panas pulak tu. Lepas makan balik hotel esok nak pergi 1 day City Tour pulak. Kumpul tenaga.

Esok..1 Day City Tour..yaribaaaa!!

Tips: 

1) Kalau korang berenti dekat kawasan ramai Tourist..hati2 dengan peragut sebab dieorang akan cuba untuk ragut korang punya camera..handphone dah sebok sangat ambik gambar kan. Mane nak ingt benda2 tu semua.

2) Kalau korang berjalan tu pastikan korang paham tempat korang nak pergi jangan tersiput-siput macam siput sedut nanti ade je orang datang tanye2 korang pastu mulalah mengaburi fikiran korang. Jadinya buat-buat confident sudah.

3) Tawar sampai lebam..korang mana-mana yang baru nak belajar tawar menawar tu korang boleh asak bakat dekat sini..korang boleh tawar samapai peniaga tu tawar hati nak jual kat korang.

 4) Kalau beli2 makanan tu tengok2 lah sikit tanda HALAL sebab kebanyakannya TAK HALAL jadi harapnya korang berhati-hati. Alert sikit lah.

5) Korang kena sediakan plug international sebab plug die lain dari kita..kalau korang lupa nak bawak tak pe sebab korang boleh pinjam dekat hotel korang duduk biasanya dieorang bagi pinjam mungkin kena bayar deposit lah..macam aku tak payah deposit sampai aku lupa nak pulang. Aku lupa eh bukan sengaja bawak balik. 

6) Kalau korang nak ambil gambar tepi2 jalan tengok2 jugak lah kot2 ada signboard tak boleh ambil gambar..sebab ade tempat2 tertentu dieorang tak bagi ambil gambar..nanti polis datang!! habis lah korang..



Info:

1) Kalau korang tengok orang-orang Vietnam ni suka pakai mask dahlan bercorak-corak..bukan sebab habuk ke atau sakit. Mengikut kata Tourist Guide tu..selepas di tanya oleh seorang Tourist yang penting bukan aku lah yang tanya..sebab aku  memang pendiam dan pemalu. ok2 balik pada soalan tu kenapa dieorang pakai mask..jawapan die agak mengejutkan jgklah..sebab kecantikan!! kecantikan ko!! mampu?? disebabkan Vietnam ni panas sekarang jadi dieorang pakai sebab tak nak hitam..sebab pada dieorang orang yang kulit gelap ni miskin..sebab kena kerja kuat kat luar..yang kulit cerah ni kaya..dok umah je. sebab tulah dieorg pakai mask. kelakar?? tak payah nak kelakar sgtlah!!

2) Untuk Info walaupun motor banyak dekat HCMC ni tapi dieorg tak ade nak merempit tak tentu hala macam kita..dieorg bawak motor kategori slow je..bawak kereta pun tak laju ape tah lagi bas..slow betul. mengikut kata biasalah kan..info yang aku dapat bas dibenarkan bawak dalam 50km/jam lebih kurang lah aku pun tak pasti sangat bape..tapi kalau bawak 59km/jam dah kena saman dah..saman dahlah 125USD mampu?? Tu baru 59km/jam kalau bawak 60km/jam kena denda mungkin double atau triple..pastu lesen memandu kena tahan 2 bulan.. jadinya dieorg memang slow je bawak bas..tu yang 75km pun ambik masa sampai 2,3 Jam nak sampai..berhemah sangat nok!!

3) Info lain pulak pasal jual beli rumah..yang ni pun menarik jugaklah pada aku..untuk beli rumah dekat Saigon City..memang mahal tahap cipanzi..100meter persegi je harganya 50,000USD..USD eh bukan DONG! sebab tu kebanyakan dieorg beli tanah je luar dari bandar Saigon..tanah pun mahal jugak..dalam 800-1000USD 1 meter persegi..mampu?? tak mampu..jadi?? ddk jelah Malaysia. Kalau nak beli rumah pulak..kalau bukan kerja syarikat besar..atau govt. memang tak dapatlah nak buat pinjaman..korang kena beli atas orang je. Kalau kerja syarikat besar atau govt. pun..pinjaman untuk beli rumah cuma 6, 7 tahun je wei!!! mampu?? Tak mampu!! jadinya bersyukur jelah jadi rakyat Malaysia..

** Update: 2/5/2016- Aku ada terbaca pasal seorang warganegara Malaysia yang dibunuh di HCMC baru-baru ni. Sangat terkejut dengan berita tersebut dan aku ambil kesempatan nak ucapkan salam Takziah pada keluarga mangsa. Aku doakan semoga roh beliau dicucuri rahmat, beliau ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman..di ampunkan dosanya,diterima segala amal ibadatnye dan semoga dia dijauhkan dari siksaan Kubur. Amin...

Selain dari tu beberapa hari sebelum tu ada juga kisah tentang beberapa orang dari Malaysia juga diculik dan di rompak di HCMC boleh baca dekat SINI. Apa pun, aku boleh ingtkan pada korang.. mana pun kite pergi berhati-hatilah, tengok keadaan sekeliling. Alert setiap benda  yang jadi sekeliling kita, baca dan ambil semua pengajaran dan tips dari banyak blog jangan stick pada 1 blog saja sebab setiap blog ada isi dan pengalaman yang lain. Sepanjang aku ada dekat HCMC aku memang tak pernah naik teksi, aku cuma jalan kaki..naik bas dan bas tour je, sebab aku ade dgr cite yang tak best bile naik teksi. Ada 1 website ni aku tengok dia ada bagi contact untuk emergency..jadi korang boleh simpan cntact tu. Boleh check dekat SINI

No comments:

Post a Comment

Jalan-Jalan ke Taiwan (8H 7M) - Day 2

Day 2 (Keelung - Heping Island)  Hari kedua, kiteorang akan ke Keelung dan Heping Island naik public transport. Kiteorang naik MRT dan bas...