Wednesday 13 September 2017

20 Perkara yang Perlu Anda Tahu sebelum ke New Zealand

New Zealand antara Negara yang menjadi pilihan ramai kaki-kaki travel untuk pergi sebab keindahan pemandangannya, yang tu memang aku sendiri tak boleh nak tolak. Tapi biasalah kan setiap negara ada do and Don't dia tersendiri dan sebagai pelancong korang perlulah ikut. Bak kata orang masuk kandang kambing mengembek masuk kandang ayam berkokok..

Dibawah ni aku senaraikan apa yang perlu korang tahu sebelum korang ke NZ..

1) Kalau hp korang memory tak besar,baik bawak backup memory card. Kalau tak aku tak tahu macam mana korang nak ambik gambar banyak-banyak.

2) Kastam NZ lagi strict dari Australia,orang cakap kastam Australia strict kan? Tapi sebenarnya Kastam NZ ni lagi strict dari kastam Australia. Tolong baca apa yang boleh dan tak boleh untuk korang bawa masuk ke NZ. Jangan main tarap semua benda boleh bawa masuk negara orang.

3) Declare-Kalau korang tak pasti nak tick ke tak dalam borang declaration tu baik korang tick jelah YES. Kalau korang tick NO tiba-tiba dia check benda tu sepatutnya kena declare sedia jelah duit nak bayar denda. Kalau tick YES dan sepatutnya benda tu tak payah tick YES tak pe tak kena denda.

4) South NZ ni population dia lebih banyak binatang a.k.a kambing dari orang. Jadinya sunyilah sikit dan lebih tenang berbanding North NZ walaupun North NZ ni lebih kecil dari South tapi penduduk die lagi ramai dari South.

5) Warganegara Malaysia yang nak bercuti,kerja atau pun ambil short course study kurang dari 3 bulan tak perlu visa ke NZ.Kalau lebih kenalah apply Visa.

6) Lesen Malaysia valid untuk digunakan dekat NZ dengan syarat lesen tu hidup lagi dan korang boleh drive guna lesen tu sampai lah 12bulan, kalau orang rasa nak duduk lama lebih dari 12bulan korang dah kena convert kepada lesen memandu NZ. Lesen baru kita dah ada dwi bahasa Melayu dan English jadi tak payah susah-susah nak pergi JPJ suruh buat translation. Kalau Lesen yang tak ada English tu memang kena pergi JPJ minta translation. Kalau korang memandu tanpa lesen yang sah contohnya tak bawa lesen atau pun lesen korang tu tak ada dwi bahasa dan tak bawa pulak translation korang boleh kene denda 400NZD - 1000NZD (RM1200-RM3000).

7) Tak perlu ingat macam-macam nombor kalau emergency, call je 111. Walaupun dah tak ada credit still boleh call lagi nombor ni kalau emergency. Kalau korang tak tahu nak call Polis ke Bomba atau ambulance jangan risau operator akan tolong korang.

8) Sewa kereta atau campervan adalah wajib bagi yang nak travel pusing satu NZ sebab tu cara paling senang nak pusing satu NZ. Bnyak caompany sewa kereta kalau korang search, kena pandai-pandai cari mana yang sesuai dengan budget korang. Ada macam-macam cara nak dapatkan sewa kereta murah antaranya adalah dengan cara relocation, bermaksud korang sewa sambil hantar kereta tu dari 1 destinasi ke 1 destinasi yang dah di tetapkan. Contohnya Company akan bagi destinasi dan tarikh pada korang dah benda ni adalah fix. korang tak boleh ubah, kalau kena dengan tarikh dan masa dan destinasi apa salahnya cuba sebab harga untuk relocation ni boleh dapat 1NZD/Sehari siapa tak nak kan? Contoh paling senang Chistchurch ke Queenstown (1hb-3hb) kereta kena sampai Queenstown 3hb pukul 8am harga 1NZD/Sehari , jadi korang macam sewa sambil tolong dieorang hantar kereta lah kirenya,kereta tak boleh pilih dan masa tak boleh ubah. Cuma dekat Queenstown tu korang kena cari kereta lain pulak. Leceh tapi murah

9) Kalau korang suka sangat aktiviti extreme NZ memang tempat yang sesuai dari buggy jumping,naik bot laju, naik heli,water rafting sampailah ski semua korang boleh buat dekat sini.

10) Terlalu cantik, yang ni aku memang tak boleh nak cakap apalah. Apa yang ada dekat NZ ni adalah Syurga Dunia.

11)Bookme.com,groupon NZ adalah salah satu website yang korang kena survey selalu untuk dapatkan tiket aktiviti dekat NZ dengan harga ang berbaloi-baloi. Biasanya kalau korang pergi tak ramai bolehlah tunggu sampai saat akhir,tapi bergantung juga pada tarikh dan tiket yang masih ada. Kalau masa tu tiket dah habis, kirim salah jelah nak tunggu murah-murah.

12) Untuk pilih company kereta sewa, memang banyak sangat company kereta sewa dekat NZ ni. Untuk dapat yang murah dan service yang bagus korang kenalah rajin-rajin google dan bezakan harga dan juga  extra service contohnya breakdown service,insurans dan sebagainya. Kalau korang tengok harga murah belum tentu dia dah cover semua dan janganlah ikut 1 blog sahaja sebab kadang-kadang company yang dah popular ni harga die boleh tahan mahal.

13) Insurans kereta-Yang ni aku awal-awal pun dah pening dah, perlu ke ambil? ada pula bond sampai NZD$2000 manalah aku punya Credit card limit sampai NZD$2000. Bila aku dah baca betul-betul barulah faham. Jadinya untuk memudahkan aku dan aku malas nak fikir kalau apa-apa jadi dengan kereta aku masa dekat sana nanti aku ambil full covered insurans memanglah mahal sikit,biasa diaorg akan charge NZD$10-NZD$19/Sehari tapi andai kata korang accident,kereta kena curi atau cermin pecah,tayar rosak ke semua dah covered. Kalau korang tak ambil insurans lebih rela dieorang Auth CC korang terpulanglah. Tapi kalau accident ke ape, memabayarlah korang.

14) Email untuk kepastian, kalau korang rasa tak pasti korang boleh hantar email untuk buat pertanyaan lanjut. Tak kiralah hotel, retsurant,company sewa kereta. Aku banyak juga email dieorang ni sebelum pergi sana dan rata-rata 90% balas email aku dalam masa yang cepat biasanya hari yang sama. Contohnya aku confius dengan Pantagonia Chocolate cafe tu, orang cakap sedap nak mati ice cream, aku rasa tak boleh jadi kene pergi tapi dalam hati ada risau sikitlah dengan die punya ingredients, aku email tanya ingredients dan mereka balas dan aku pun senang hati nak pergi sana.

15) Jangan terburu-buru buat pilihan apa pun. Hotel, Airbnb, tiket aktiviti dan juga kereta sewa. Cari sebanyak maklumat yang boleh sebelum korang booked apa-apa, Popular tak semestinya bagus dan jimat!! baca reviews cari maklumat sampai lebam, barulah buat pilihan. Murha tak semestinya jimat!!

16) Setiap kali korang guna Credit card, sama ada bayar online ataupun dekat sana akan ade CC charge ya dan biasanya 2%. Jangan ingatbile korang beli online harga contohnya RM120 dia kan charge RM120 jugak biasanya akan lebih RM2-RM4 prepared jelah, tapi ada juga webste yang memang dah tulis berapa charge CC jadi amount tu memang dah masuk amount CC charges dah contohnya masa aku beli tiket Jetstar sebelum bayar tu die dah tulis total sebenar termasuklah segala GST dan extra charges.

17) GST dekat NZ ni 15% ya adik-adik. Jangan nak buat-buat terkejut beruk pulak.

18) Kalau boleh cari company sewa kereta,hotel yang boleh terima cash jimat sikit dari kene bayar CC charge ni. Kalau 1 tak pelah, kalau dah banyak kumpul-kumpul berpeluh jugak nak bayar. Buat budget pun kena lebihkan sikit sebab ada yang kite tak boleh elak dari bayar guna CC.

19) Dekat NZ memang CC diterima banyak tempat tapi cash pun dieorang terima juga, ada sesetengah company sewa kereta memang tak terima cash alngsung jadi bersiap sedia dengan CC anda. Pastikan dah activated dekat NZ (Call Bank CC) untuk activated kan Card dekat NZ, tapi sekarang dah pakai Pin kan jadi masalah jugaklah sebab Pin biasanya tak boleh guna dekat NZ sebab pin dieorang cuma 4 digit dan Pin kite 6 digit. (Upadte: Mengikut feedback yang aku dapat- Dieorang cakap tak ada masalah 6 digit Pin, dieorang ok je guna) jadi kesimpulannya pengalaman setiap orang berbeza macam aku dekat Cardno's nak check in tu memang tak boleh guna cc aku dengan pin. Mungkin dekat tempat-tempat yang besar tak adalah masalah.

20) Walaupun musim sejuk matahari tetap bersinat terang, jadi sediakan Sunblock mana yang  menjaga kecantikan tu.

Aku ade jugak bagi Tips dekat setiap entry aku..kalau malas ni summary je kot. Ada jugak yang duplicate..sabar jelah eh

2 comments:

  1. Salam Sy nak tanya ni,kalau sewa kete kan sy tak ada lesen boleh ke? Sy nak pergi bulan 11 ni tapi semua tak ada lesen tapi ktorg nk driving dkt NZ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..kalau xde lesen mmg xleh driving lah. Kalau nak driving jugak risiko atas diri sendiri. Tapi nanti masa nak ambil kereta company rental car tu akan mintak lesen jugak untuk dafta dan rekod dieorg, dieorang xkan sewakan kereta pada org yg x ada lesen.

      Delete

Jalan-Jalan ke Taiwan (8H 7M) - Day 2

Day 2 (Keelung - Heping Island)  Hari kedua, kiteorang akan ke Keelung dan Heping Island naik public transport. Kiteorang naik MRT dan bas...