Wednesday 13 September 2017

Cara Untuk Jimat Di New Zealand

Memandangkan NZ ni salah sebuah negara yang matawangnye lebih tinggi dari Kita, jadi seboleh-bolehnya kita nak berjimat cermat dan kalau boleh nak cut budget supaya bolehlah nanti menunjuk dengan orang budget ciput je pergi jalan (opps) . Oklah marilah aku share sikit macam mana nak kurangkan budget korang untuk pergi ke NZ ni. Aku tak janji untuk korang dapat budget paling murah..tapi boleh lah kalau nak kurangkan apa yang patut.

1) Pergi Ramai-Ramai
- Yang option paling senanglah , ajak jelah sekampung ke. Lagi ramai lagi murah. Kalau korang pergi berdua dengan pergi berempat memang jauhlah beza budget tu. Lagi kalau korang pergi lebih dari 4 orang, lagi ramai lagi murah, sebab korang boleh share-share lah budget, bak kata orang tong-tong Minyak, makan, sewa kereta, hotel. Contohnya kalau sewa kereta tu RM1000,kalau korang pergi berdua sorang RM500 tapi kalau 4 orang baru RM250 separuh dah jimat!! Tinggalnya bila dah ramai ni biaselah macam-macam perangai.

2) Buat Raw Budget
- Sebelum korang mencari apa-apa yang patut korang buat lah raw budget dulu, buat summary. Hotel total berapa, sewa kereta, etc.. jadi bile korang nak mencari tu korang dah ada gambaran. Contohnya Budget untuk hotel total untuk 5 Malam RM 1000 jadi masa korang mencari hotel tu fokus jelah pada harga bilik yang RM200 kebawah dah tak payah gatal nak mencari bilik-bilik lain. Filter je harga bilik senang nak cari. Budget pun tak lari dan korang bolehlah tolak tambah sendiri asalkan under budget.

3) Compare harga
- Aku nak tekankan dan selalu aku nak tekankan popular tak semestinya bagus, viral tak semestinya sedap, establish tak semestinya murah. Jadi kalau korang mencari apa-apa sekali pun jangan cepat sangat terpegaruh dengan blog-blog ni, blog ni kiteorang buat untuk bagi gambaran dan panduan je. Tak semestinya bagus pada dia bagus jugak untuk kita. Kalau pada dia RM500 sehari hotel tu murah beum tentu pada kite murah jugak kan?? tepuk poket sendiri lah eh. Google lah sehabis mana info, jangan stick pada 1 Blog je. Cari sehabis mungkin, jangan buat last minute!! Korang akan menyesal bile buat itinerary atau pun mencari maklumat saat-saat akhir.

4) Isi Minyak Guna Voucher discount
- Dekat NZ ni banyak sangat voucher discount untuk isi minyak, Contohnya kalau korang pergi sesetengah pasaraya contohnya Park n Save korang akan dapat voucher discount untuk isi minyak tapi dengan TnC tertentulah. Kalau jumpa promosi sign stesen minyak ade off off tu..silalah isi.

5) GPS Perlu ke tak?
-Pada aku tak perlu, sekarang kita zaman Apps, zaman IOS Android. Jadi dari korang sewa GPS tu 8NZD (RM25)/Sehari baik korang download jelah apps kalau kena beli pun tak adalah sampai beratus-ratus. Aku guna Google Map je, sebab apa aku pilih Google map? sebab free lepas tu dia tetap berfungsi kalau tiba-tiba korang offline. Maksud aku offline tu bukan tiba-tiba tak ada line masa tu korang nak search jalan!! memang tak dapatlah bro! maksud aku masa tu Google map memang tengah ON tiba-tiba tak ada line, Google tetap berfungsi ya. Jangan risau. Waze pun boleh jugak nak guna offline, ada cara-cara nak download map offline. Macam tu jugak Google map kalaulah korang takut data korang habis kan boleh guna cara ni. http://mashtips.com/get-google-map-and-waze-offline/

6) Masak
- Kalau rajin masaklah, sebab makan memang boleh tahan dekat sana nak-nak kene convert kan memang pedih hati. Kalau kebab je dah RM28 macam mana cik adik? Macam aku kalau aku duduk sehari dekat tempat tu aku tak masak lah aku cari hotel, tapi kalau duduk dua hari aku akan cari Airbnb yang boleh masak. Jadi aku akan bangun awal untuk buat bekal nanti.

7) Bookme
- Aku rasa dah banyak kali dah cakap pasal Bookme ni, website ni ada macam-macam tiket aktiviti dan biasenya ade promosi, lagi dekat tarikh korang nak pergi dan kalau ade kekosongan lagi makin murah lah harga tiket tu. Contoh aku dapat tiket murah Cadbury Factory harga biasa $22 tapi dekat bookme aku dapat $11 separuh harga. Untuk Milford sound pun aku dapat murah jugak  ikut website Jucy $45 tapi aku beli dekat Bookme dapat $40.

8) Tengok Promosi
- Korang kene banyak mengoogle mana-mana promosi yang ada, contohnya kalau korang sewa kereta/Motorhome dengan Jucy dia akan bagi half price untuk tiket Milford sound Jucy Cruise. Tapi yang dapat tu sorang jelah..tapi at least dah kurang separuh kan?

9) Parking Free
- Cari parking Free kalau parking dekat area bandar tu kalau boleh lah, kalau tempat tu ramai orang biasanya parking free cuma untuk 30min atau kurang. Jadi pandai-pandai korang lah eh.

10) Jangan Over budget
- Kalau dah buat budget ikutlah budget yang sepatunya..jangan semua benda nak beli. Beringat sikit..

11) Chocolate
- Yang ni memang murah dekat NZ kalau convert dengan duit kite pun still murah. Tapi kalau korang tengok cadbury dekat factory die lagi mahal dari PaknSave..Cadbury dekat Factory die jual $2.90 tapi dekat PaknSave cuma $2.75. Cuma dekat factory die banyak pilihan..

12) Aktiviti Free
- NZ ni kalau korang pergi je tengok tempat pun dah cantik dah, kalau korang tak nak lansung buat aktiviti pun tak ape. Tak jadi masalah pun, view die pun dah cukup nak penuhkan memory card korang.

13) Hotel/Airbnb/Dorm
- Yang ni tricky sikit sebab kadang-kadang korang ingat sewa hostel murah, tapi kalau korang dah pergi ramai kan satu kepala dah $30 contohnya memang nampak murah . Tapi korang kene share bathroom share kitchen semua. Kalau korang combine $30 X 4 dah $120 dengan $120 tu boleh cari Airbnb yang entire home..tak payah nak share-share dengan orang dah.

14) Tiket Flight Promosi
- Yang ni memang kene tunggu promosi lah, aku beli tiket pun satu-satu tak beli sekaligus. Tiket pergi aku guna big point aku, balik aku beli guna big point kawan aku. Lepas tu aku tick alert price untuk Jetstar jadi setiap kali ade promosi harga turun naik dieorang akan hantar dekat email. Masa harga drop kalau korang rasa murah je terus jelah beli..kalau Jetstar aku cadangkan korang add on terus luggage sebab kalau nak add on nanti mahal beb!

15)  Kurangkan guna cc dekat NZ
- CC ni macam aku cakap korang bawa untuk cover kot-kot ade emegency je sebab CC ni die akan convert ikut convertion semasa dan iut rate bank. Lepas tu ada jugaklah charge CC jadi bertambah-tambah lah mungkin beberapa ringgit, jadi tak perlulah guna. Baik guna cash je.

Tu je setakat ni kalau ade aku akan tambah..kalau ade yang korang nak share boleh komen dekat bawah. Pengalaman orang kan berbeza, kadang-kadang aku tak hadapi pun benda tu tapi korang kene hadapi..jadi baik share.

1 comment:

Jalan-Jalan ke Taiwan (8H 7M) - Day 2

Day 2 (Keelung - Heping Island)  Hari kedua, kiteorang akan ke Keelung dan Heping Island naik public transport. Kiteorang naik MRT dan bas...