Wednesday 13 September 2017

Day 3 & 4 : Lake Tekapo - Queenstown

Day 3 dan 4 sekali gus je aku buat, sebenarnya baru lah aku paham kenapa orang kalau buat blog NZ macam tak banyak cerita sebab banyak masa korang akan dapat free view je dalam perjalanan. Setiap perjalanan memang akan ade view yang cantik dan lain, kiri kanan cantik, depan belakang. Tak pernah tak cantik view dekat NZ ni.

Antara View NZ


Sebelum aku membebel tak habis-habis ni, kalau korang taulah NZ ni ada 2 belah. 1 North 1 South, kalau North tu Auckland, Wellington.. yang ada Hobitton tu semua dan belah North ni agak padat dengan pembangunan, orangnya pun ramai jugak. South lebih pada nature..banyak kawasan yang masih kekal hijau dengan gunung ganang orang pun tak ramai. Kambing lagi banyak dari orang.

Lake Tekapo - Lake Lake Lake


Banyak kan Lake hari ni kiteorang nak pergi, kalau pergi untuk tengok view dan rasa kehebatan ciptaan Allah, kiteorang memang nak keluar lewat sikit. Check out pukul 10AM..jadi lepas dah kemas-kemas semua, kiteorang pun check out dan meninggalkan Lake Tekapo yang indah nan permai dekat situ..supaya korang boleh tengok betapa cantiknya Lake Tekapo tu..kalau tak aku nak bawa balik dah bungkus siap-siap..tapi kesian nanti korang tak dapat tengok pulak.

Lake Tekapo Nan Indah

Amacam View die??

Biar Gambar Berbicara


Perjalanan nak menuju ke Queenstown ni memang banyak Lake korang boleh singgah, dari Lake Pukaki, Lake Wanaka..boleh tengok Twizel tmpat Lord of ring tu..dari gunung-gunung yang ada salji lepas tu tukar ke gunung ganang warna ala-ala lumut kering..memang cantik. Tapi aku tak tahulah kenapa mungkin sebab mendamaikan sangat jalan situ, setiap kali aku nak kereta mesti aku nak tidur..masa aku tidur tu lah aku naik kereta. Bila sampai hotel tak ada pulak sebok nak tidur-tidur..FYI, untuk roadtip NZ ni kawan aku yang drive..sebab aku tak pandai bawa auto..
Pehal? dah start nak kecam aku lah tu!! dah aku tak pandai macam mana?? aku pandai manual je der..jangan nak ngate aku eh!! Tapi sebab die dah drive aku bertindak sebagai Chef dalam roadtrip kali ni, jadi sampai je hotel atau Airbnb aku akan masak dan hidangkan pada cik driver aku tu. Fair kan?? huh!! at least aku masak!! (Emosi tiba-tiba).

Walaupun Kecik Tapi Banyak Jasa

Lake Pukaki

Ingat nak pergi ke Mt Cook tapi bile fikir-fikir yang kite boleh tengok Mt Cook dari jauh, jadi kiteorang pun ubah sikit itinerary ke Lake Pukaki terus, perjalanan memang view sangat awesome dengan gunung ganang pakai topi putih, kambing masih bersepah-sepah dekat ladang kiri kanan. Dekat sini tak peduli pun kambing sepah-sepah sampai NZ sebok nak berhenti ambik gambar kambing. Tapi yang kelakarnya kambing dekat sini kan, bila kite berhenti nak ambil gambar die, die boleh usha semacam je kite...amboi kekwat sangat mu!! Tasik-tasik dekat NZ ni memang tak pernah nak mengecewakan lah, memang cantik air die biru hijau-hijau tambah lagi dengan background gunung ganang tu..tak boleh nak cakap apelah awk oii! cantik bebeno..Sampai Lake Pukaki kiteorang berhenti ambil gambar kejap, lepas tu teruskan perjalanan ke Lake Wanaka.

Lake Pukaki


Salmon

Sebelum pergi ke Lake Wanaka kiteorang singgah dekat High Country Salmon dulu nak tengok Pak Cik Salmon, dekat sini tak makan Salmon dekat NZ semua sedap!! gitulah kan?? nilah namanya mengade-ngade..dekat sini ade sangkar Salmon. Ada 1 sangkar tu boleh lah kite nak bagi makan campak-campak makanan dekat Pakcik Salmon tu..berebut-rebut die makan. Lepas tu kalau korang nak makan Salmon Segar-segar bolehlah. Aku makan jugak dekat situ. Aku bukan minat Salmon pun jadi tak tahu rasa ape Salmon tu sebenarnya..main makan je. Kalau korang tanya aku sedap ke?? aku tak tahu nak jawab ape. Aku macam tak boleh nak rasa..sebab aku bukan makan Salmon tu semata-mata. Makan sandwich Salmon..jadi aku tak tahu natang tu rasa ape.

Free Feed The Salmon

Aku Rasa macam biasa je

Antara Yang Dijual

Segar Beb!!

Sangkar Salmon


Twizel - Lake Wanaka

Laluan nak ke Lake Wanaka melalui Twizel ni dah bergunung ganang dah, korang akan lalu yang cantik sangat dengan gunung ganang macam rumput warna ala-ala hijau tahik kambing..kiteorang berhenti dekat Omarama untuk isi minyak sebab dari ambil kereta kiteorang tak isi minyak lagi. Dia dah bagi full tank dan kereta kiteorang guna pun 1.3 je, jimat lah sikit. Kalau korang pakai kereta 1.5 ke atas tu mungkin tak sampai omarama nak isi minyak..Isi full tank masa tu tinggal 3 bar je..isi full dalam $47 tak silap aku. Masa aku pergi tu minyak dalam range 2.30-2.40/liter
Perjalanan diteruskan ke Lake Wanaka untuk tengok The Tree Wanaka, dalam perjalanan tu adalah jumpa ladang lavender tapi masa tu tak ada bunga pun kering kontang je aku tengok, bukan musim lah tu..lepas tu jumpa pulak Puzzling World..Puzzling world ni aku tak masuk pun sebab kalau korang ada budak-budak bolehlah bawa masuk, kiteorang ni mak budak jadi tak payahlah.. kiteorang ambik gambar kat luar je. Lompat-lompat kat luar je sampai tercabut lutut aku lompat..

Omarama ohhh marama

Puzzling World
Wop Wop


Habis buat lompatan kiteorang terus ke Lake Wanaka untuk tengok The Wanaka Tree..ape bende lah kan nak ambil gambar pokok nan sebatang tu kan? gini ceritanya..pokok ni selain dari nama die The Wanaka Tree orang panggil die sebagai Lone tree of Lake Wanaka..die memang lonely je sorang-sorang dekat situ, biarlah badai melanda ke apa..die tetap dekat situ dan di khabarkan pokok nan sebatang ni adalah pokok yang paling banyak orang ambik gambar dalam NZ ni..mampu?? jangan main-main..

Signboard

Jernih tak air dia??

Tu Dia Idaman Hati


Aku gagah jugaklah berjalan pergi dekat dengan pokok tu, kawan aku die buat photographer die sorang-sorang entah ape die ambil aku pun tak tahulah dah macam sarkas dah aku tengok die ambil gambar bukan main lagi.

Lake Wanaka


Dari Lake Wanaka, kiteorang terus ke Queenstown. Jalan nak ke Queenstown dari Lake Wanaka ni ada yang mak aih bukan main die punya bengkang bengkok boleh tahan. Naik bukit turun curam jugaklah..ketar jugaklah kepala lutut aku, dahlah die tak ada penghadang jalan. Nasib baiklah aku punya driver ni power, die relax je ambik kona kona..

Area Twizel


Tapi pemandangan dari atas tu memang cun lah, ape lagi kan nak cakap memang cun!! kalau letak Fazura tepi jalan tu aku rasa orang pun tak perasan..ralit tengok view je. Sampai je bawah tu lega dah aku masa tu, sebelum pergi Airbnb kiteorang pergi lah membeli-beli dekat PaknSave dulu. Kononnya nak mencari ayam ke kambing ke..tapi dekat situ tak ada pulak yang halal. Jadi kiteorang beli jelah makanan yang boleh dijamin halal iaitu udang..dengan sardin..telur ape lagi tah aku beli macam-macam dengan aiskrim tiptop lah ape semua.

Airbnb

Kiteorang pilih Airbnb untuk Queenstown ni sebab dua malam, jadi mana-mana tempat yang kiteorang tidur dua malam kiteorang akan ambil Airbnb je..kalau tak kiteorang duduk hotel jelah. Airbnb kiteorang pilih ni dalam 15min jugaklah nak ke Bandar Queenstown dekat Lake Hayes Estate. Tempat die background gunung ganang..tapi masalahnya host lupa nak cakap nombor rumah. Kiteorang dah pergi jalan yang betul dah cuma nombor rumah tak ada, jadi penat jugaklah nak pikir macam manalah nak mencari, aku dok cari rumah yang ala-ala dalam gambar. Nampak macam ya, aku pun pergi ketuk rumah orang..rupenye salah orang daa..nenek dengan atuk pulak. Tapi nasib aku baik kali ni, die tolong aku cari kan host tu..die pun tak kenal jiran tetangga..adoi laa..die mencari guna facebook tak aktif pulak, lepas tu die tolong call kan..akhirnya jumpa!! Terima kasihlah pada Atuk dengan Nenek yang dah tolong kiteorang tu..aku lupe pulak nak tanya siapa nama. Baik nau kalian!!

Lapang je kalau tengok


Rupenye tak jauh pun Airbnb Lauren dengan rumah atuk dengan nenek tu, dah berkenalan bagai..kiteorang tengok Airbnb tu..cun jugak. Lengkap dengan Washing machine boleh lah basuh baju yang busuk-busuk tu semua. Ada dapur, peti ais 2 pintu uols..ada hall, TV, Wifi (yang ni aku suka) , bathroom, katil yang empuk..wauwii sedap benaa. Host pun baik dan paling aku suka die buat Airbnb ni memang Airbnb betul-betul sebijik..jadi kite adalah privacy sikit..

Makan Malam

Kiteorang rehat-rehat dan aku pun mulalah masak..menu hari ni Udang Asam pedas pakai Pes je Uols Brahims tapi pes die masam beno lah..aku buat telur dadar..nasi. Bereh!! licin makan..sedap dimasak enak dimakan..driver aku masa ni dah mula menunjukkan tanda-tanda nak demam dah. Yelah kan, sejuk + Penat + tak cukup rehat memang demam lah jawabnya. Siap makan semua, nasib kiteorang dah bawa ubat siap-siap, siap dengan surat doktor bagai.

Habis Malam Ketiga dengan perjalanan yang agak lama jugaklah..esok pulak.

Untuk esok kiteorang akan pergi Naik Gondola Skyline + Luge, Bob's Peak, Queenstown Mall, Cromwell ,Arrowtown, Suspense Kawarau River itu jelah.

Day 4


Untuk Hari ke 4..Kiteorang akan pusing-pusing area yang dekat dengan Queenstown je, tapi tengok pada keadaan driver aku jugaklah. Kalau dia tak larat kite akan skip je..mana yang tak perlu.

Salji


Gondola Skyline

Aku pergi sini pagi-pagi lagi pukul 9AM dah terpacak dah dekat bawah tu punyalah semangat kan? Aku beli tiket online Gondola + Luge 2 kali korang bolehlah search dekat website die..tapi kalau korang jenis macam aku ni takut tinggi fobia katenya..baik korang tengok lah dulu keadaan macam mana, kalau tak rugi je. Aku naik jugaklah sampai atas cuma luge tu aku tak naik..Gondola tu mak aih..die punya curam boleh tahan weh!! aku memang pandang lantai jelah, punyalah ketar kepala lutut. Sampai atas luge tu buka pukul 10AM jadi sempatlah kiteorang jalan-jalan dekat Bob's Peak tu dulu tengok pemandangan, memang cun!! awesome sangat!! Aku tengok kerusi yang cable tu aku tak lah panggil ape bende bende tu..macam menakutkan, sebab duduk macam tu je kan. Aku cakap dengan kawan aku suruh die jelah naik..aku memang tak berani. Aku tukang ambil gambar jelah..jadi die pun naik jelah sorang.Aku standby jelah jadi cameraman..aku tengok bukan main die duduk sorang atas tu. Siap bergaya sakan..die ingat die duduk dekat atas sofa ke ape??

Parking Area 4Jam Free
Bob's Peak

Cantik Ke tak view macam ni?

Luge

Mengikut kata kawan aku best gile naik luge ni, senang je lah nak control tolak dengan tarik je..sebelum korang naik die akan bagi penerangan sikit. lepas tu suruh test kalau ok..bolehlah korang meluncur dengan lajunya.

Benda ni yang aku takut nak naik

Tak Mampu lah aku


Queenstown Mall

Lepas dah main-main lapar lah pulak kan?? kiteorang ke Queenstown mall. Die ni nama je Mall tapi bukanlah macam shopping complex kite dekat sini..tak jauh pun dari Gondola tu. Perkara pertama nak cari Parking..kalau korang dekat kawasan bandar, korang kene tengok singboard Parking tu..kalau die tulis P 5 maksudnya korang boleh parking 5Min je..kalau 30 tu 30Min lah..kalau 120 maksudnya?? bape?? 2 jamlah..free parking eh. Kalau korang nampak P$ maksudnya kena bayar dan ikut lah rate die berapa ada tu sejam $2 ade yang $1 dan yang paling mahal aku tengok ade $3 sejam..dan ade pulak maksimum die walaupun berbayar tapi ade maksimum hour pulak..boleh sejam atau 4 jam ke..tu korang kene tengok dekat meter die. Meter die macam meter kite jugak cuma yang ni tak perlu nak masukkan nombor plat kerete, cuma pilih method bayaran nak bayar guna card ke coin ke..lepas tu masukkan duit. Nanti die akan keluar resit tu korang letak jelah dekat dashboard.

Dalam Bandar

Bab parking juga korang kene tengok kadang-kadang ade kawasan yang free masa weekend dan ade yang free lepas pukul 6PM. Jadi tak payahlah rajin sangat nak bayar masa die bagi free tu.

Kebab

Kiteorang nak mencari kedai souvenirs sebenarnye dan macam yang semua tahu DF Souvenirs yang paling popular sekali kan? die dekat je dengan signboard Queenstown Mall tu..jalan sikit je dah jumpa..kiteorang pusing-pusing dulu dalam tu tengok apa yang patut. Lepas tu pergi mencari Kebab...Kebab ni ada 2 kedai satu betul-betul dekat area DF Souvenirs tu satu lagi kena jalan ke belakang sikit. Tapi memang sedaplah kebab die..cuma die tak ada sos cili..kalau korang ade sos Mc D tu boleh lah bawak..simpan dalam beg. Baru umppp!!

Kedai Kebab

Sedap


Lepas dah kenyang kiteorang pergi balik kedai DF nak pergi memborong barang pulak..banyak jugaklah borong. Sengih orang kedai tu tengok. Biasa tshirt dalam $9.90 sehelai..kalau keychain tu 10keychains $9.90 jugak..fridge magnet dalam $4 keatas.

DF Souvenirs

Cromwell

Lepas dah kenyang semua kiteorang fikir-fikir nak kemana sebab dalam itinerary kiteorang akan ke Cromwell lepas tu ke Arrowtown, tapi macam tulah kan kite merancang dah Allah tentukan semuanya, kawan aku tak sihat. Macam mana pun dalam keadaan yang tak berapa nak sihat ni kite kene timbang rasa sikit lah kan. Kalau ada antara kawan korang yang tak berapa sihat janganlah terlalu selfish sangat nak pergi sini sana juga, walaupun aku pun paham dan keluar duit banyak tak kan tak nak pergi kan? kesihatan travel partner korang lagi penting sebenarnya.

Memang aku suka Queenstown
Best
Terbaik lah


Dekat Cromwell ni ade ape?? ade lah tak boleh bagitau  dekat Cromwell ni banyak ladang buah-buahan jadi main reason kiteorang nak pergi sini bukanlah nak makan buah sangat pun!! nak makan Aiskrim je pun..kiteorang ni kan makan makan makan je!! Kiteorang singgah je mana-mana yang kiteorang jumpa. Beli -beli buah sikit nak rasa lepas tu beli aiskrim buah. Masa tu die ade berries dengan pisang je, jadi kiteorang ambil lah berries..die campur aiskrim vanilla tip top lepas tu die masukan berries beku dalam mesin tu die pun putar-putar. Keluarlah aiskrim sedap weh!! beli 1 cup je $5..bolehlah nak rasa-rasa kan. Sebenarnye kalau korang dari Tekapo nak ke Queenstown ni korang lalu Cromwell dengan Arrowtown kire korang boleh lah singgah kalau ade masa. Macam aku ni dah buat hari kedua dekat Queenstown macam patah balik jelah kirenye.

Fruit Test

Yang Ni sedap

Kawarau River

Balik dari Cromwell tu kiteorang singgah dekat Bungy Jumping Kawarau River, perghh!! dapatlah tengok orang terjun. Aku?? idok ler weyy!! kalau aku lompat jugak..memang balik aku masuk tempat barang lah jawabnye siap bungkus cantik je..balik-balik tinggal tanam je. Tapi memang aku pelik jugak dekat NZ ni air sungai die cantik lah, jernih bukan main!! geram pulak aku..rasa nak mandi manda je, nasib baiklah musim sejuk kalau musim panas tu aku dah terjun dah dari ketinggian 10cm.😅

Jernih Betul lah Sungai
Bungy Berani ke idok?


Balik dari Kawarau tu kiteorang ke PaknSAve sebab nak sangat makan ayam, semalam kawan aku gigih mencari jawapan ayam mana halal selain dari Brinks..sebab dekat PaknSave Queenstown ni tak ada pulak Brinks, lepas aku search rupenye tak semua PaknSave ade jual Brinks ni dia ikut tempat jugak. Selain dari Brinks kawan aku cakap lepas die buat research yang mendalam siap bermessage dengan orang muslim yang dah duduk dekat NZ ni die cakap ayam Tegel katenye halal, jadi kiteorang ke PaknSave semata-mata nak beli ayam.

Ni pun Favorite jugak ni


Balik dari PaknSAve aku rehat jelah dan macam biasa atas jalan kawan aku on duty tapi bila dekat rumah aku pulak kene punch card. Ape lagi kan..masaklah wehh!! nampak tak ada ciri-ciri isteri soley soley SOLEHAH HAAK TUI!! aku ni???

Menu hari tu ayam bakar pakai oven uolss!! dengan kenyang goreng..western sangat kan??? aku ni dahlah tak pernah guna oven asyik panggil-panggil je kawan aku macam mana nak guna oven..kenyang hari tu. Kiteorang berehat sebelum esok..misi sterusnya..kiteorang akan ke Te Anau
Dari Queenstown ke Te Anau sejauh 173KM dalam 2Jam 7Min

Arrowtown kene skip..untuk hari ke 4 ni.

Tips:


1) Kalau korang perasan PaknSAve selalu ade bagi fuel save 6Sen off dekat resit die tu dan ade sesetengah PaknSave ade Petrol station die sendiri. Tapi petrol station die ni guna card je. Macam Credit card + Pin atau pun yang popular dekat sana EFTPOS. Tapi CC kita yang guna Pin biasanya tak boleh guna sebab Pin dieorang cuma ade 4 digit je pin kite 6 digit uols!! 

2) Aku cadangkan sebelum korang drive dekat sana korang ambillah Test drive dekat website https://www.drivingtests.co.nz/ aku tau korang hebat, tapi ade sign road ataupun cara pemanduan yang lain sikit dari kite dekat Malaysia ni. 

3) Memandu dekat NZ ni korng tak payah risaulah sebab dieorang berhemah, lori atau pun kenderaan berat yang besar dieorang sanggup untuk berhenti tepi kalau nampak ade kereta dekat belakang dieorang. Mampu?? Idok ler dekat sini kan?

4) Pasal Driving jugak, dekat bandar korang kena mahirkan diri kalau korang nak belok ke kanan atau ke kiri sebab traffic light depan korang untuk jalan terus pun akan hijau jugak!! haiyokk!! tak tahu..tu aku cakap baca dan ambil test tu. Belagak tak aku?? 😈

5) Pejalan kaki wwajib diutamakan lagi-lagi kalau dekat bandar tu, korang nak belok pun kalau ade perjalanan kaki dekat Zebra crossing tu korang kene berhenti beb!! kalau dekat Malaysia lagi nampak Zebra crossing tu pastu nampak orang berdiri korang buat tak tahu je kan? Melainkan orang tu cantik macam aku Model. Tau sangat dah muke korang tu. 

6) Sentiasa bawa mineral dalam kereta sebab walaupun korang pergi jalan musim sejuk korang kene minum banyak air sebab sejuk pun buat korang rasa kering. Kalau lah sejuk tu boleh sedut lemak kan bagus ek?? 

7) Salah satu website kalau korang nak book atau beli online tiket-tiket murah yang selalu ade promosi untuk aktivit adalah Bookme website ni memang selalu ade promosi-promosi, lagi dekat tarikh nak pergi kalau ade kekosongan lagi, lagi murah tiket. Aku pun banyak beli dari sini ari tu. banyak Jimat..

8) Korang ingat eh mana pun korang pergi korang adalah duta kecil untuk Malaysia dan Islam. kalau macam pergi negara bukan Islam macam ni at least korang tunjuklah perangai tu helok sikit, kalau die tengok boleh lah die nilai walaupun sikit macam mana orang Malaysia dan Orang Islam tu sebenarnya. Contoh paling senang kalau korang duduk Airbnb kemas-kemas lah sikit sebelum keluar tu janganlah sebab korang dah bayar cleaning service bermaksud korang boleh sepah-sepah kan rumah tu. Kalau Host tengok at least die akan fikir bersih orang Malaysia ni, bagus orang Muslim. Sebab yelah korang sendiri tau kan ade sesetengah host dieorang akan banned guest dari sesetengah negara sebab?? sebab nila setitik rosak susu sebelanga..walaupun negara C tu tak semualah huru hara, pengotor ke..tapi sebab satu tu dieorang dah cop terus semua macam tu. Jadi nasihat aku jagalah adab, jaga nama baik Malaysia dan Muslim sebab dekat sana dieorang bukan nak puji mak bapak korang ke ape..die akan cakap orang Malaysia atau Islam/Muslim. 

9) Airport yang ade surau/Prayer room Airport Auckland dekat luar ade dekat Departure pun ade 1 tapi korang jangan terkejut masuk die ade sejadah lepas tu ade jugak Cross( Salib) dalam tu sebab die tulis prayer room kan dekat Auckland tak ada telekung jadi bawalah sendiri eh. Christchurch tak ada prayer room dan dekat Melbourne ada 1. Prayer room ni antara T2 dengan T3 dekat sini ade telekung tapi macam biasalah campur laki perempuan. 

10) Sebelum pergi tu korang doa jelah banyak-banyak semoga semuanya ok. NZ ni antara negara yang kerap juga ada gempa bumi. Jadi ape pun korang doa jelah itu yang terbaik.


No comments:

Post a Comment

Jalan-Jalan ke Taiwan (8H 7M) - Day 2

Day 2 (Keelung - Heping Island)  Hari kedua, kiteorang akan ke Keelung dan Heping Island naik public transport. Kiteorang naik MRT dan bas...