Monday 11 August 2014

Ho Chi Minh City (5H 4M) Day 1

TBS - KLIA 2


Hari yang dinantikan telah pun tiba..gitu sekali ayat.Sebelum tiba hari yang di nanti ni macam-macam hal jadi dengan kereta aku rosaknya..sabar jelah dugaan...Aku bertolak dari TBS ke KLIA 2 naik KLIA Transit. sebab aku rasa cepat dan pantas terfikir jugak nak naik bas tapi memandangkan kesuntukan waktu aku pun naik jelah KLIA Transit itu pun rasa macam nak meroyan sebab dah hujung-hujung waktu..habis satu Selangor gegar.

TBS- KLIA 2


Aku punya flight pukul 12 PM aku sampai KLIA 2 dalam pukul 10.45 AM boleh?? tu aku baru turun nak mengejar-ngejar kiosk nak check in. Ape ke bende lah aku ni kan..main-main!! hambek!! Tak bernafas aku lari..macam sukan komanwel daaa...

Biasalah tempat baru kan..manae lah tau hujung pangkal kat mane..aku pun berlari-lari anak..bapak..mak semua masuk. Sampai level 1..aku tgk ade kiosk tapi mcm tak on je..bila aku tanye die kate semua kat tingkat 3..ok..aku naik lagi..aku tengok kat level 2 ade kiosk..aku tengok tak on juga!! aku naik lagi level 3..memang kiosk tak on rupenye hari tu..aku pun ape lagi teruslah menerjah ke kaunter..smpai-sampai depan aku tu nak berjalan macam nak pindah rumah lah pulak..korang nak pergi mane lah bawa beg banyak-banyak ni??? aku dengan ketar lutut semua pergi dekat kaunter sebelah..nasib baik sempat lagi..asal gate tak tutup dah..ketar-ketar tangan nak check in..pas dah check in tu..aku pun berlari-lari lagi nak masuk depature hall..fuhh!! bile dah masuk tu legalah lega tak legalah sebab tempat scan tu aku kene bukak tali pinggang lah pulak..kat LCCT dulu tak payah..ni kene lah pulak. Aku nye dah macam Luna Maya skang..seluar nk terlondeh-londeh.. nak berjalan ke gate lagi adoi!!! teruk betul lah! Dahla jauh jugak gate tu..sambil tarik-tarik seluar, aku pun jalan lah..tak kirelah ayu ke tidak ke yang penting aku sempat masuk..bila fikir-fikir balik buruk benoo rupe aku masa tu..


KLIA 2- HCMC


Perjalanan agak lancar walaupun dalam hati tu macam semacam je..tapi rasanya ok-ok je..Alhamdullilah selamat sampai di HCMC..perjalanan lebih kurang 1 jam 30 minit..memang bosan tahap gaban maklumlah sorang kan..



VISA


Haa nak cakap pasal vietnam ni..aku pelik juga..aku tau memang tak payah visa..tapi kenalah juga Visa on Arrival ke kan?? takkan lah bagi orang masuk negara tak ada limit kot. Aku tunggu punya tunggu para-para sakura bagi Visa On Arrival form tapi tak bagi bagi pun..aku mulalah panik..dalam hati ade sikit curiga. Adakah dieorg nak tiket balik?? Aku tak print ni!! OMG!!! Adakah aku bakal dihantar pulang?? Aku redha dan redah ajelah..sampai kat situ..aku tengok dieorg tak bagi apa-apa pun..jadinya aku pun bagi jelah pasport aku. Die tengok gambar..tengok muka aku...Dalam hati die aku tau mesti die ckp.." Comey jugak demo ni" haha..Aku baca-baca orang cakap custom die garang tak nak senyum..dengan aku die senyum je..untunglah!!!

** Untuk rakyat Malaysia korang boleh ada dekat Vietnam lebih kurang sebulan tanpa Visa..die akan stamp passport dan akan tulis sekali tarikh sampai bile korang boleh ade dekat situ..tapi kalau korang terlebih masa korang akan di denda!! 500USD (RM 1600)


SAIGON Airport - SAIGON City


Kalau nak murah korang naik bas..memang murah gilessss..5000 VND (RM 0.75@ 0.25 USD) bezanya kalau naik teksi..paling murah pun 9 USD (190753.09 VND @ RM 28.77) nampak beza die tak?? nampak kan?? tu teksi paling murah..haa bayangkan lah berapa banyak bezanya. Perjalanan tu memang lah tak jauh sangat pun dalam 30minit , lagi pun jalan die ok je..tak adalah teruk sangat..Station bas Saigon ni adalah station bas terakhir..kirenya kalau korang macam pening-pening lalat nk baca huruf-huruf die tu..korang janganlah risau..nampak macam stesen bas tu korang turunlah..kire kalau dah semua orang turun korang turun jelah..buat-buat confident sudah.


Bas "152" Saigon Airport - Saigon City


5,000 VND je

 Ho Chi Minh City VS Saigon City


Apa beza dua ni?? jawapan die tak ada beza pun..HCMC = Saigon City..bahasa je lain..Saigon City tu bahasa Cambodia dulu banyak orang Cambodia dekat situ jadinya dieorg panggil Saigon yang bermaksud Hutan.. Ho Chi Minh City tu diambil sempena nama Perdana Menteri pertama Vietnam..gitu! Jadinya jangan confius..aku pun confius juga sebenarnya nasib baiklah dapat Tourist Guide yg bermaklumat..

Aku sampai dekat bandar Saigon ni dalam pukul 2 PM masa tu memang panas nye lah!!! Membahang..dahlah panas kering..memang keringlah aku jawabnya. Sampai-sampai je..tak tau jalan nak tuju..ni lah akibatnya tak tengok google map dulu sebelum pergi..dah tu dengan tak ambil map dekat airport..mane nak nak cari hotel ni?? kiri ke kanan ke..dah lah bile sampai-sampai aku rasa mcm buta huruf je..apesal aku tiba-tiba jadi tak pandai baca?? Aku tiba-tiba diselubungi kebluran yang amat dahsat...mane ni??? OMG!!! Teruk sangat aku ni...kalau pergi Thailand dulu memang tak ada perasaan pun tengok tulisan sebab memang tak tau apa-apa..ni macam nak baca tapi apesal tak reti baca?? apelah teruk sangat aku ni!

Baca2 jangan tak baca

Saigon Bus Station agaknyelah maksud die


Sekarang ni gerak hati paling penting..kanan ke kiri??Kiri ke kanan?? Hati aku pun tak bape nak membantu..jadinya aku jalan jelah..nak tanya orang..orang tengok aku pun semacam je..aku rupe Omputeh sangat ke?? hahaha.. Aku pun berjalan jelah ke arah stesen minyak..masa tu aku tengok adelah sorg mamat ni tengah isi minyak pakai kete Vios dalam hati aku orang kaya ni mesti pandai cakap omputeh..bila aku tanya tak tau jgk!!! aku tunjuk alamat hotel..die konon2 baca..tp macam aku jgk kot..buta huruf...tapi nasib die tolong aku tanyakan sorg org teksi ni..jadinya die tunjuk lah aku arah nak pergi tu..tp macam tu jelah..bahasa isyarat..aku cekalkan jelah hati..tuju jelah ingt2 lupa isyarat die bagi tu.


Tulah die Ben Thanh Market

Roundabout besar gabak


Nak melintas pun satu hal jgk..sebabnya arah macam huru hara sikit..dahlah aku kene lintas roundabout besar gabak...rs macam boleh mati je tengah2 jalan tu..dengan motor nya..bapak banyak. aku rasa garisan yang die lukis atas jalan tu macam hiasan je..dieorg bukan ikut pun..rasa nak pusing dieorg pusing..rs nak masuk lane kanan die masuk..sabo jelah korg ni!


Lintas makcik jangan tak lintas

Ben Thanh Market


Market ni agak popular lah untuk rakyat Malaysia dan kawasan sekitar die tu memang popular dengan orang2 Malaysia..kebanyakan orang2 yang meniaga kat situ pun pandai cakap Melayu..sikit2 lah kkdg tak paham jgk..Stesen bas Saigon ni sebenarnye dekat je dengan Ben Thanh Market lintas je roundaabout tu dah Ben Thanh Market..dari stesen bas tu dah boleh nampak dh sebenarnye tapi di sebabkan aku ttbe buta huruf jadinya aku memang tak perasan..maaf jelah! lepas dh lintas rounabout tu dengan jayanya..disebabkan aku memang terasing dibumi Vietnam ni..aku pun main pusing jelah..pusing macam nak gile..padahal senang je hotel tu..tapi sebab aku baru sampai jadi kenalah buat tawaf selamat datang dulu kan..lepas dah pusing seround tu tak jumpa jgk..aku terpaksalah tanya pada orang kat situ..mangsa seterusnya adalah orang tengah angkut linen dekat hotel..nasib baik die pandai cakap melayu..dan nasib baik jgk tak jauh hotel tu..die jgklah org yang dah ajar aku nak baca alamat kat Vietnam ni..dengan tengok no. bagunan dengan nama jalan..sejak dari kejadian tu..aku dah terror sikitlah nak baca alamat..dengan nak cari jalan kat sane..Terror lah sgt!!

Ben Thanh Market Jugak


AVA Hotel Saigon


Macam aku dah cerita pada entry lepas..pasal hotel ni dengan harga..jadinye kene tengok entry lepas lah.
Layanan memang "A" lah hotel ni..korang masuk dieorg buka kan pintu..korang keluar dieorg bukak kan pintu, receptions pun walaupun english die ala2 je..tapi yang penting sangat sopan..berbezalah dengan hotel budget dekat Malaysia ni..tu memang aku kena ngaku!!.Masuk2 tak  banyak kerenah..terus bagi booking confirmation pastu terus dapat kunci dan dieorg akan mintak paspport korang dan akan simpan passport korang sampai korang balik..memula tu takut jgklah sebab yelah kan buatnye kene tahan ke apa.tapi receptionist tu cakap aku tak perlukan passport pun masa keluar2 jadinya tak pelah.

Receptionist tu cakap kalau nak email pun boleh untuk tanya harga dan dieorg akan qoute harga untuk korang mungkin boleh dapat murah sikit lah.

Tel : 84-4 38233067
Email : avahotelsaigon@yahoo.com
Viber : +84903771210

Bilik yang OK!


Masa aku tu orang tu hantar sampai bilik..siap bawakkan beg semua..masuk bilik OK! selesa dan bersih..toilet pun bersih..siap ade bath tub ko!! bolehlah berkubang macam kerbau hari2..pada aku bilik die sangat memuaskan sebab dengan harga macam tu memang takkan dapat bilik macam ni dekat Malaysia..yang pentingnya setiap hari ade free laundry..untuk sorang kira macam boleh hantar seluar,baju kire 1 set pakaian lah..die ada sediakan bakul baju yang korang nak suruh basuh korang letak je dalam tu..nanti petang dieorg akan hantar ke bilik..jadinya tak ade lah busuk2 korang jalan. Pada aku hotel ni memuasakan lah dengan harga..pada aku yang tak cerewet mana ni..Hotel ni bagus!! Wifi pun laju..

Katil

Ada Mini bar

Toilet

Tour agency


Aku tengok kebanyakan orang semua ikut  Tour Agency kalau nak berjalan jadi sebelum aku pergi tu aku dah tengok2 lah mane  Tour Agency yang best ke ape..tapi kalau korang malas nak cari pun tak ape sebab kat sane memang bersepah2 macam sampah Tour Agency cuma mahal ke tidak jelah dan biasanya kat hotel pun boleh dapat tour2 ni..sebab aku malas nak cari  masa kat sane..aku dah contact dengan sorang travel agent ni untuk tanya harga sebelum aku pergi memula tu aku guna email je..lepas tu die bagi aku skype dengan wasap die jadinya senang siktilah aku nak berhubung dengan die. Die punya service boleh dikatakan bagus jugak sebab mcam sopan santun dan yang paling penting die tak memaksa..ikut lah nak ape pun..dan pada aku harga die ok lah..

Bila sampai sane aku skype die dan die cakap nak datang kat hotel aku untuk bincang harga dan tengok pakej2 tour..kan ke senang mcam ni..tak payah lah aku nak menapak tengah2 panas pergi office die..aku malas nak berjalan sebab Vietnam panas..panas dahlah panas kering..xtahan makcik nak!

Lepas dah bincang dan tunjuk2 apa yang patut..aku dapat pakej tour Cu Chi Tunnel (1/2 Day) 10.3 USD    ( RM 33 / 219,000 VND) termasuk entrance fee. City Tour ( 1 Day) 12.7 USD (RM 41 / 269,000 VND) Termasuk Entrance Fees. Mekong ( 1 Day) 10.3 USD ( RM 33/ 219,000 VND). Total 34 USD   ( RM 109/ 707,000 VND) tapi aku dapat lagi discount 7,000 VND jadinya aku bayar 33 USD ( RM 105/ 700,000 VND) je. Aku bayar semua dalam DONG sebab aku memang tak tukar duit USD pun..apa2 kat sane semua aku pakai DONG je...aku cakap xde duit USD.

Travel agency ni akan ambil korang dekat hotel ikut masa yang dieorg dah tetapkan..jangan lah lambat eh..nanti nyusahkan orang plak..dahlah kene tggu ..korang pulak lambat. Balik dieorg akan berenti dekat office dieorg dekat backpackers area..jadi sape2 yang duduk dekat Ben Thanh Market tu kena jalan kaki sikitlah lebih kurang 10 minit..Tak ade lah jauh sangat pun.

Aku syorkan dan recommed Tour Agency ni dekat korang sebab Tourist guide die boleh berbahasa english, service dieorang bagus, dieorang akan jaga korang..itu jangan risau..memang mesra dan aku puas hati dengan service dieorang. Walaupun tak banyak melayu..aku rasa macam tak ada je. Tapi aku rasa puas hati.

Lagipun Ms.Khanh sangat-sangat baik. Kalau aku nak tanya ape-apa aku boleh contact je dia. Memang dia akan bagi maklumat yang bagus untuk korang.

Sape2 yang berminat nak ambil pakej dari Agency ni.korang boleh lah contact :-

Contact No: Ms. Khanh ( +84905958514) -- Whatsaap, Viber, Wechat
Website : VN Lotus Travel Co 
FB :  Vietnamtourslotus01@yahoo.com
Email : info@vietnamtourslotus.com
Skype/YM : Hoatrangmk

Night Market Ben Thanh Market


Malam tu aku jalan2 dekat area Ben Thanh Market..malam2 die ada bukak macam pasar malam sikit tapi tak delah jual makanan sangat..kebanyakannya jual baju2..survenior kopi2 sikit..buah..night market ni mula dari pukul 7.30 PM sampai pukul bape tu aku tak pasti..kiranya lepas Ben Thanh Market tutup..Night market pulaklah..Ben Thanh Market yang belah dalam dieorg akan tutup pukul 6.30PM belah2 luar je yang akan bukak lagi masa tu..jalan2 tengok2 apa yang patut..tapi boleh dikatakan mahal jugaklah..boleh tahan..

Harga dekat Ben Thanh Market agak mahal kalau nak di bandingkan dengan Binh Tay Market..aku rasa harga dekat Binh Tay Market jauh lagi murah mungkin separuh harga kot..kalau korang ambil City Tour dieorg memang akan singgah dekat Binh Tay Market ni..jadi jangan beli dululah apa2 dekat Ben Thanh Market..sebab korang akan menyesal!! cayo lah cakap den ni haa..

Night market


Makan Malam


Makan malam aku tak tau nak makan kat mane..sebab aku rasa macam ala2 terkejut2 sikit..aku pergi area yang banyak restoran Halal..memang banyak tapi macam tak bape nk masuk je..ade satu kedai kawan aku cakap murah dan sedap..tapi kedai tu tak bukak..mungkin raya lagi kot. Jadi lepas pusing2 aku makan jelah kat Basiroh restoran..aku makan nasi goreng ayam dengan kopi ais..rasa macam berair mata nak habiskan nasi..kembang tekak beb!! Kopi die oklah..harga semua 85,000 VND ( 4 USD / RM 12.80) boleh tahan jgklah harga dia..tapi macam trauma sikit. Mungkin kena cari restoran lain pulak.

Lepas makan tu jalan2  sikit dengan night market..beli survenior sikit patung2 kertas tu..oklah kan dari xde satu aptung kertas tu 10,000 VND ( 0.47 USD/ RM 1.50). Lepas dah jalan2 tu..balik esok aku akan ke Cu Chi Tunnel..

Sambung untuk entry Cu Chi Tunnel pas ni..

TIPS:


1) Bawa air mineral setiap masa sebab keadaan memang panas sangat2..aku pergi ni dieorg cakap wet season tapi hujan cuma sekali je aku jmp masa kat sane..lepas ni Hot Season..hambek lah!! dan kalau Hot season aku rasa lagi hot and spicy..sampai 40 celcius.Panas kat sane panas kering. Memang bahang sangat2

2) Lalu lintas dekat sana memang sangat2 sebok..kalau nak lintas jalan tu memang korang boleh lintas je..tapi korang memang kena alert setiap masa sebab lane die kat sane memang pening sikit..korang jalan ingt kalau lorong tu satu je..tak akan ade motor dari belah kanan ke kiri..dieorg akan masuk je ikut suka dieorg..jalan tolong tengok kiri kanan sebelum melintas.

Info :


Aku akan kongsi sikit info2 pasal Saigon city..yang aku tau dari Tourist Guide:-

1) Population dekat bandar HCMC ni lebih kurang 11 Juta orang.

2) Kenderaan utama dieorg adalah Motor/Skuter..motor/skuter dekat HCMC je ade 7 juta..jadi korang bygkan lah bape banyak motor atas jalan.

3) No. plat kenderaan dekat HCMC ni kalau korang tgk ade warna2..xdelah warna warni..dia ade 3 warna..1) Putih - putih ni untuk orang awam..utk kenderaan biasalah. 2) Biru - Untuk kerajaan. 3) Hijau- Tentera.

4) Kalau korang perasan jgk ada orang pakai uniform2 dekat2 jalan untuk bezakan dieorg tgk pada warna jugaklah..sama macam Malaysia jugak. Yang biasa nya pun ada tiga jugak 1) Hijau - Polis biasa. 2) Kuning krim2 - Polis traffic. 3) Biru cair- Security Guard.

5) Dieorg drive belah kiri..jadi mungkin ade confius2 sikit. Kalau akulah..kalau korang aku tak tau..Aku memang suka confius2 kan diri sendiri.

** Update: 2/5/2016- Aku ada terbaca pasal seorang warganegara Malaysia yang dibunuh di HCMC baru-baru ni. Sangat terkejut dengan berita tersebut dan aku ambil kesempatan nak ucapkan salam Takziah pada keluarga mangsa. Aku doakan semoga roh beliau dicucuri rahmat, beliau ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman..di ampunkan dosanya,diterima segala amal ibadatnye dan semoga dia dijauhkan dari siksaan Kubur. Amin...

Selain dari tu beberapa hari sebelum tu ada juga kisah tentang beberapa orang dari Malaysia juga diculik dan di rompak di HCMC boleh baca dekat SINI. Apa pun, aku boleh ingtkan pada korang.. mana pun kite pergi berhati-hatilah, tengok keadaan sekeliling. Alert setiap benda  yang jadi sekeliling kita, baca dan ambil semua pengajaran dan tips dari banyak blog jangan stick pada 1 blog saja sebab setiap blog ada isi dan pengalaman yang lain. Sepanjang aku ada dekat HCMC aku memang tak pernah naik teksi, aku cuma jalan kaki..naik bas dan bas tour je, sebab aku ade dgr cite yang tak best bile naik teksi. Ada 1 website ni aku tengok dia ada bagi contact untuk emergency..jadi korang boleh simpan cntact tu. Boleh check dekat SINI


Follow IG : GEDEBAKGEDEBUK

No comments:

Post a Comment

Jalan-Jalan ke Taiwan (8H 7M) - Day 2

Day 2 (Keelung - Heping Island)  Hari kedua, kiteorang akan ke Keelung dan Heping Island naik public transport. Kiteorang naik MRT dan bas...