Tuesday 26 June 2018

PTPTN - Gaji Belum sampai 4k tangguh atau bayar?

Hoola semua warga internet sekalian. Sejak dua menjak dah menjadi Malaysia baru ni post aku pasal senarai hitam PTPTN tiba-tiba merudum.. lebih kurang sama nasib macam kerajaan lama. Macam nak berkubur dah gamaknya!! ops!! boleh kan cakap sekarang???

Oklah aku nak membuat entry pendek sikit pasal bayaran PTPTN ni, bila kerajaan baru mula bagitau yang senarai hitam dah clear, gaji 4k baru bayar PTPTN. Aku dengar ramai yang awal-awalnya potong gaji buat bayaran semuanya call PTPTN untuk hentikan potongan gaji. Pada pendapat aku ianya bergantunglah..ada orang yang memang cukup makan dengan gaji dieorang sebab mungkin banyak komitment dan macam-macam lagi (masalah orang kita tak boleh nak judge) dan ada pula yang walaupun gaji tak banyak tapi  banyak duit lebih sebab tak banyak komitment.

Pada pendapat aku, kalau dah diberi kelonggaran untuk tangguhkan bayaran dan kalau korang memang mampu untuk bayar PTPTN tu bayar jelah. Even tak banyak at least bayar. Tapi kalau korang rasa memang tak boleh, sebab banyak lagi benda yang korang kena settle kan korang tangguhlah dan sampai satu masa korang rasa dah stabil teruskan bayaran, ada beberapa sebablah kenapa aku cakap macam tu.

sebabnyaa..

1) Kalau korang buat bayaran sekarang umur korang masih muda dan untuk buat penstrukturan semula lebih mudah dan amount tu aku rasa korang mampu untuk bayar. Kalau korang tangguh sampai lah gaji 4k agak2 berapa tahun lagi nak dapat gaji macam tu dan masa tu umur korang dah berapa? dan kalau nak buat pentrukturan semula pun masa yang nak dipanjangkan tu pun dah jadi pendek dan bayaran bulanan mungkin tinggi. Dan masa tu aku rasa macam-macam lagi korang kena bayar al maklumlah besar periuk besar juga keraknya.

2) Bayar sikit-sikit lama-lama habis. Walaupun korang mampu bayar RM50 at least dalam masa setahun tu kurang juga lah RM600 dari jumlah hutang. Daripada tak bergerak langsung.

3) Hutang perlu dibayar untuk masa depan anak cucu kita juga. Kita nak kerajaan bagi macam-macam dekat kita, tapi kita sebagai rakyat apa yang kite buat?  ni pun salah satu bentuk untuk menringankan beban kerajaan. Negara kite ni belum mampu nak bagi pendidikan percuma pada rakyat itu korang kena faham.


4) Takkan lah nak tunggu meninggal je kot? tu soalan untuk korang...fikirlah.

No comments:

Post a Comment

Jalan-Jalan ke Taiwan (8H 7M) - Day 2

Day 2 (Keelung - Heping Island)  Hari kedua, kiteorang akan ke Keelung dan Heping Island naik public transport. Kiteorang naik MRT dan bas...